• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • josmoel

Oj, vad ofta ni ger era fiskar mat
    Här har de tur om de får mat en gång per dag Men de växer o frodas genom att äta upp alla alger

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Diwa
    GW 69 skrev 2007-03-05 18:47:09 följande:
    Oj, vad ofta ni ger era fiskar matHär har de tur om de får mat en gång per dag Men de växer o frodas genom att äta upp alla alger ~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
    jag matar ofta för jag vill ha lek på dem (och för att ungarna 4 st ska hinna mata de med)

matar efter att ljuset gått av till malarna annars får de ingen mat alls

sen beror ju allt på mängder också

vissa mål får de ett par ärtor eller nåt annat skoj
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • LillaLulla

Okej, jag hoppar in här...

Jag har ett hemmagjort akvarium som är anpassat för våran fengädda. Akvariet är väl ungefär 40 cm högt och kanske en 150 cm långt, 40 cm brett. Minns inte måtten så noga...

Hur som helst, i det akvariet bor följande:
    En fengädda (Sniff)
    Fyra tigerbarber (ursprungligen 10 men jag lät Sniff äta upp dem, de var lite aggressiva...) De åker snart i toaletten allesammans. Eller så får de flytta.
    Fem pansarmalar
    En... Annan sorts mal... Svart och vitprickig och cirka sex cm lång. Den plus fyra andra tog jag som yngel av en vän.
    Nio små kilfläcksrasbora, de är nyaste tillskottet.

Jag matar två gånger per dag, mest för att kilfläckrasbororna ska växa till sig lite och inte bli Sniffmat.

• Polysperma
    LillaLulla skrev 2007-03-05 19:03:40 följande:
    Okej, jag hoppar in här...Jag har ett hemmagjort akvarium som är anpassat för våran fengädda. Akvariet är väl ungefär 40 cm högt och kanske en 150 cm långt, 40 cm brett. Minns inte måtten så noga... Hur som helst, i det akvariet bor följande:En fengädda (Sniff)Fyra tigerbarber (ursprungligen 10 men jag lät Sniff äta upp dem, de var lite aggressiva...) De åker snart i toaletten allesammans. Eller så får de flytta.Fem pansarmalarEn... Annan sorts mal... Svart och vitprickig och cirka sex cm lång. Den plus fyra andra tog jag som yngel av en vän.Nio små kilfläcksrasbora, de är nyaste tillskottet.Jag matar två gånger per dag, mest för att kilfläckrasbororna ska växa till sig lite och inte bli Sniffmat.
    kan den svarta med vita prickar malen va en snowball tro

å jag vill oxå bygga eget kar, spec när jag hittat massa färgglada firrar men som vanligt med allt fint så kräver dom tydligen yta......ingen av dom jag vill ha fixar ett kar under 600 liter *iiiiiiiikkkkkkkkkk*
    *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • LillaLulla

Polysperma - vilka vill du ha då? Ett 600-liters akvarium vore rena drömmen för mig, bara maken skulle gå med på det... Varje kväll kollar han vårt nuvarande akvarium för att se så det inte ser sprucket ut eller läcker någonstans, tanken på 600 liter vatten ut över golvet skulle troligen ge honom hjärtinfarkt!

• Polysperma

jag sucktar efter allt från discusar till en stor rocka

fast just nu letar jag efter en lagomt stor mal att slänga ner i 112 liters karet så kanske några alger försvinner

• IrmelinFraNorge
    Polysperma skrev 2007-03-05 21:30:25 följande:
    jag sucktar efter allt från discusar till en stor rocka fast just nu letar jag efter en lagomt stor mal att slänga ner i 112 liters karet så kanske några alger försvinner *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
    En mal vokser jo fort... er det på glasset du har alger?
    Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • Polysperma
    IrmelinFraNorge skrev 2007-03-05 21:33:39 följande:
    Polysperma skrev 2007-03-05 21:30:25 följande: jag sucktar efter allt från discusar till en stor rocka fast just nu letar jag efter en lagomt stor mal att slänga ner i 112 liters karet så kanske några alger försvinner *Även den bästa mamma kan fela //nanne*En mal vokser jo fort... er det på glasset du har alger? Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
    japps..... å säg inte att jag ska köpa en stor snäcka (dom är äkliga )
  • IrmelinFraNorge

Polysperma

Nix, mitt forslag er ganske enkelt.. rakblad fjerner alger veldig effektivt. Men hold deg unna silikonen. Ellers risikerer du at du får vann alle steder..

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
Svar på tråden Akvaristik