• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma

äggen äts troligen upp
    det bästa är om man tar upp lekparet och lägger dom i ett annat kar, när äggen ommit lägger du tbx paret i det kar dom va först i sen är det bara att vänta.
    annars äter scalarena själva och andra fiskar upp äggen

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Polysperma

vart har dom lagt äggen??
    kanske kan du lägga en fiskhåv över äggen tills dom kläcks. sen snabbt som fan fiskar du upp ynglen.

• LillaLulla

Jag har nio små kilfläcksrasbora. Två av dem har börjat simma bredvid varandra med spretande ryggfenor och ett lustigt vickande på stjärten. Är det nån slags kraftmätning eller är det lek på gång?

Två av mina tigerbarber håller på ungefär likadant, fast de verkar ta tag i varandras munnar och snurra runt, ser ut som om de kysser varandra. Hmmm...?

• Diwa

låter som att de nått könsmogen ålder iaf

fantomerna här och neonerna mäktar varandra hela tiden nu och visar upp sig för tanterna

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • LillaLulla

Diwa - okej, vågar man hoppas på ägg snart då? Läste någonstans att kilfläckrasbora är lättodlad, nästan lite guppy-varning på dem... Ifall du får neonbebisar så ska du ta och skicka hit dem!

• M73

skalarerna är oftast så hårt avlade att de inte riktigt fattar vad de skall göra med äggen. Om du inte har möjlighet att flytta dem till ett annat kar så ge dem en svag nattlampa så de kan ha koll på äggen nattetid.
    Ev är det föräldrarna som käkar upp äggen och då kan man inte göra så mkt - möjligtvis ta undan äggen och försöka få dem att kläckas, men det är lite krångel med det.

• Issal

Jag har en fråga angånde mina scalarer. Har tre st, varav en hona och två hanar.... har det visat sig. Hannarna bråkar hela hela hela tiden. Funderar på att ta bort en.... för att de ska bli lugn och ro i akvariet, de har ju nästan ihjäl varandra och skadar varandra mycket. Vad gör jag med den jag tar bort? Vill zoobutiken ha tillbaka den tro?? De har vuxit sig stora och fina sen jag köpte dem. Hur ska jag göra=

• Polysperma

byt in han mot ngt annat alt skänk den till butiken..... zoo har som policy att inte ge pengar i handen för firrar/djur

• Issal

okej. Ja det ska jag göra då. Trodde inte de ville ta emot fiskar. Men jag ger gärna bort den, vad som helst bara man slipper ha ihjäl en fisk.

• Issal

Polysperma: rinde precis zoobutiken här och de tar tillbaka fisken. Känns skönt, nu slipper de ha ihjäl varandra!

Svar på tråden Akvaristik