• Aurora83

    Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

    Hej,

    Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

    Kan börja:

    Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

    Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

    Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

    www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

  • Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Muminski
    Bonanza skrev 2007-01-11 19:11:59 följande:
    Kaiza - jag är inte aggressiv, jag diskuterar. Och du har ju en mängd fördomar mot mig, och förutsätter hur jag är, så varför reagerar du negativt på det? Du försvarar ju en tråd som går ut på att ha fördomar och förutsätta hur folk är? Okej, så här är det: Folk har dumma fördomarVad kan jag göra åt det?: Försöka visa hur absurt fel de har. Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
    Bonanza: Så jag har fel när jag säger att det i min värld är typsikt manligt att ta med sig en tidning in på toaletten?

    Det är en dum fördom säger du?
    Hey, inte i min verklighet, där är det ett faktum
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Aurora83

    Kaiza, exakt, d e din värld o ditt faktum. Men i min värld e d inte så alls.. karln sitter inte många min på toa. Inte startar jag värsta ramaskriet för d

  • Bonanza

    Kaiza - problemet blir ju att jag (som är kvinna) blir en man enligt dina erfarenheter.

    Varför kan man inte säga "det är typiskt min man/min bror/whatever att göra si och så", istället för att säga att alla män är si eller så?

    Xyra - tja, med det fysiska menar jag kroppsbyggnad. Inte åsikter, tankar, känslor, egenskaper, önskningar och allt sånt.


    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • malin ulrika

    Bonanza,
    men DU BLIR ju inte "en man"!!!
    Däremot kan väl en kvinna mycket väl vara som en "manlig stereotyp", ("hon hugger ved som en hel karl" etc)...
    Jag tyvker man över reagerar lite.
    Ingen ahr sagt att "alla karlar gör så". Däremot är det väl VISSA saker som "det är typiskt karlar"...?
    Varför får man inte säga det, tycker det blir lite väl "PK" liksom...

  • Bonanza
    malin ulrika skrev 2007-01-11 19:39:52 följande:
    Bonanza,men DU BLIR ju inte "en man"!!!Däremot kan väl en kvinna mycket väl vara som en "manlig stereotyp", ("hon hugger ved som en hel karl" etc)...Jag tyvker man över reagerar lite.Ingen ahr sagt att "alla karlar gör så". Däremot är det väl VISSA saker som "det är typiskt karlar"...?Varför får man inte säga det, tycker det blir lite väl "PK" liksom...
    Därför att det är ju fel! Kan du räkna upp 100 saker som är "typsikt karlar" så lovar jag att lika många stämmer in på de kvinnor i min närhet som de män jag har i min närhet. Och varför ska en kvinna hugga ved som en karl, varför kan hon bara inte få hugga ved bra?

    När du ändå tar upp det, du ser heller inget problem i att alla liknelser med en man är positiva "hon hugger ved som en hel karl" medan liknelser med kvinnor är negativa "ni spelar som ett gäng tjejer"?
    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Santos v2

    Var inte så jävla allvarliga. Det roligaste som finns är ju att skoja med "kompisar" (i detta fall) om sin sambo. Typ om man träffar sina kompisar (som man inte gör varje helg längre pga fru/barn) så är ju nästan alltid öppningsfrasen, fan va frugan kör mig mig *gäsp* och så garvar alla.

    Alla vet att det är 99% skitsnack och 100% ironi. Klart det är skillnadet mellan man och kvinna, men man måste ju självklart få skoja om det.

    Slappna av, be om en massage och släpp garden.

    Detta är ändå ett ämne man måste kunna ha skoj om.

    Jag kände igen mig SOM FAN i TS topic. En knöl i soffan, vad fan kan det vara. Sen har man den i arslet hela kvällen men skiter i att kolla vad det kan vara.. För att sedan fråga tjejen vad det är... Skit KUL!!

  • Destroijer

    (Rom byggdes ju inte på 1 dag! )Med tanke på hur jämstäldheten är idag mot för 40år sedan. så är set betydligt bätttre nu och det är upp till våran generation att förbättra det mer och mer,

    Kaiza- men jag tyckte du lagade mat som en hel karl

  • Aurora83

    santos =) as kul =) kom gärna in o berätta mer i den andra tråden.. så kul att höra från en man va han anser vara typiskt hans fru/flickvän så kan man kanske känna igen sej ltie =)

    För faktum är att även om ja tyckte han e lite små knäpp som inte kollade på en gång va d va så pratar man inte i förhållande om detta.. skulel va kul att höra va han anser e typiskt mej =) åh ska fråga han ikväll =)

  • Tygtiiger

    Jag har svårt för att rada upp något som är typiskt manligt eller kvinnligt, för varje gång jag försöker så dyker det upp tusen undantag i mitt huvud. Jag känner helt enkelt för många olika sorters människor antar jag.

    Men utifrån mina erfarenheter så är det bla typiskt manligt att vara:
    rödhårig
    skäggig
    alkoholist
    byråkrat
    läkare
    homosexuell
    usel på att baka
    lysande i köket
    dansare
    ypperlig pappa
    tjock
    fågelskådare
    pratsam
    mm

    Och det är typiskt kvinnligt att vara
    självständig
    stökig
    bra på att baka (för det är ju JAG!)
    envis
    pratsam
    diplomatisk
    social
    udda
    läkare
    heltidsarbetande mamma
    skild
    gift
    sambo
    arbetsam
    blyg
    homosexuell
    mm...

    Jag har olika förväntningar på män och kvinnor, även om jag just nu inte kan komma på något exempel, men grundförväntningarna är liksom desamma: de ska bry sig om sina barn, vara arbetsamma, hederliga och någorlunda snälla och inte missbruka droger för att jag ska tycka om dem.

  • Santos v2

    Typiskt kvinnligt: Ser jag tjock ut i den här... Kuggfrågor

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt