• Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • Ciccin3
    EL MILAGRO skrev 2007-01-15 13:50:19 följande:
    Jobba på att få bättre självförtroende och gå ut och ha KUL UTAN att dricka en enda droppe alkohol! Det är ju faktiskt DET som det för det mesta handlar om - många står inte ut med sej själva när det går ut "nyktra och torra". Visst handlar det om självförtroende och att kunna njuta av sej själv helt utan att ta del av någon slags berusning. Man kan ju bli "berusad" av helt "alldagliga" saker..eller hur! Jag får ofta höra "är du chaufför?" ha ha haEn svensk får välja mellan 2 drinkar - de smakar EXAKT likadant, men i den ena är det 30-40 procent alkohol, och det vet han/hon.Vilket glas väljer han/hon?????
    Den diskussionen hör inte hemma här.
    Lit de parade
  • Ciccin3

Jag ska inte behöva försvara mina anledningar till VARFÖR jag vill ha vinet på ICA.
    Ja, det ÄR jobbigt att ta sig till bolaget på andra sidan stan ibland.
    Ibland inte. Men det hör inte hit.
    Ja, jag vill dricka vin en söndag ibland. Din åsikt om saken rör mig inte i ryggen. Jag är vuxen, jag har rätt att dricka och köpa, men bara när det passar staten?

Ja, jag kan köpa tre flaskor vin när jag besöker bolaget för att på så vis ha tre flaskor vin hemma.
    Jag är inte dummare än så, nej.

Men om jag en lördag klockan 17 får för mig att jag vill ha 17 vinflaskor? Eller 117? Eller en liter vodka, eller 10000 liter vodka?
    Ska jag inte som vuxen människa få bestämma det själv då?

Är man 20 år i det här landet så får man köpa sprit.
    VARFÖR ska man inte få köpa den runt hörnet?
    Kom med ett vettigt argument.

Lit de parade
  • gbgumman

Nej där är jag av annan åsikt. Jag tänker fortsätta att kämpa föralla de utsatta (oftast kvinnor och barn) som skulle drabbas av ett sådant beslut.

• Ciccin3
    snillis skrev 2007-01-15 14:34:18 följande:
    Kanelflickan: problemet med er "liberaler" är att möjligheten för er att koka er j*vla coq au vin är viktigare än den lilla hänsyn man kan visa alla alkoholistbarn.Tror inte att alkoholistbarnet håller med dig om att det är så praktiskt att ha tillgång till alkohol 24/7.Men sånt skiter ni i!Och det är sorgligt, tycker jag!
    Haha, vilket kasst argument rent ut sagt.

Alla som har känt en alkoholist vet att en alkoholist får tag i sprit om de så sitter på en öde ö.

I förra tråden fanns en tjej som va dotter till en alkoholist och som talade just om det, för henne hade det inte gjort någon skillnad om vinet fanns på ICA, hennes pappa tyckte inte det va jobbigt att ta sig til bolaget för att få det han ville ha.
    Lit de parade
  • Ciccin3
    hannispannis skrev 2007-01-15 17:27:26 följande:
    Nej där är jag av annan åsikt. Jag tänker fortsätta att kämpa föralla de utsatta (oftast kvinnor och barn) som skulle drabbas av ett sådant beslut.
    Hur drabbas de?
    Deras karlar köper inte sprit på bolaget men skulle köpa den på ICA eller?

Ska man diskutera hur folk blir av alkohol så handlar det om att diskutera hurvuda sprit ska få finnas öht, inte att den ska få finnas men endast under grön skylt. Dit tar sig alla som är törstiga!
    Lit de parade
  • gbgumman

Kan bara gå på den statistik jag läst om detta. Detta visar att antalet misshandlingar ökar när det blir lättare att få tag i sprit. Ni som tycker Ja tycker ni också man ska säka skatten eller?

• gbgumman

Om man inte kan planera sina alkohol inköp misstänker jag starkt att mam inte har ett normalt förhållande till alkohol. Kanske en fördom men så tror jag.

• Ciccin3
    hannispannis skrev 2007-01-15 17:35:58 följande:
    Om man inte kan planera sina alkohol inköp misstänker jag starkt att mam inte har ett normalt förhållande till alkohol. Kanske en fördom men så tror jag.
    Återigen, det handlar inte om att man inte kan planera.
    För mig handlar det om att jag inte vill leva under en stat som tar ifrån mig rättigheter som resten av världen har med argumentet "Ni Svenskar klarar inte det" Jävla idioti!
    Lit de parade
  • Morbid Mistress

Med tanke på hur slarviga livsmedelsbutikerna är på att kolla leg när man handlar folköl så tycker jag inte att de borde få sälja starkare saker.

• gbgumman

"Ni Svenskar klarar inte det" Jävla idioti!Lit de parade

Kanske vi inte gör och då ska vi inte pyssla med det heller.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget?