Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Bort med monopolet.
Vi har ju i praktiken inget monopol idag ändå, åtminstone i skåne, då danmark ligger bara ett kort stenkast bort.
Bolaget med sitt fina utbud kan väl vara kvar även efter att monopolet avskaffas om behovet för det finns.
Kanelflicka: Det handlar inte om att misstro dig som vuxen person utan att skydda alla våra barn o ungdomar så gott det går.
Skulle man släppa till affärerna så skulle det bli väldigt lätt för minderåriga att få tag på.
SkåneP: Jo tack. Att ungdommar åker över o köper vin mm i Danmark är inget nytt. Men hur bra är det igentligen?
Vi va på klassresa i Danmark o vi köpte ut för att dricka tillsammans på ett torg nära vattnet. Som förälder nu skulle jag inte vilja att min son gjorde det för man vet aldrig vad som kan hända.
"Men hur bra är det igentligen?"
Att ungdomar gör det är inte bra, men är å andra sidan inget som ett svenskt spritmonopol förhindrar.
Att jag som vuxen kan göra det är jättebra eftersom jag då kan handla i välsorterade specialbutiker, där man kan smaka och prova å så, något som är helt otänkbart på systemet.
Fast det hade varit ännu bättre om jag kunde göra det i Sverige också.
Moonis skriver "Kanelflicka: Det handlar inte om att misstro dig som vuxen person utan att skydda alla våra barn o ungdomar så gott det går.
Skulle man släppa till affärerna så skulle det bli väldigt lätt för minderåriga att få tag på."
Surprise surprise! men folk faktiskt måste legitimera sig i affärer i utlandet. Precis som här i Sverige när folk köper cigg. De flesta länder i världen klarar av det. Varför skulle det vara omöjligt just i Sverige?
För det andra, så anser jag inte att jag ska behöva straffas bara för att vissa föräldrar inte kan ha koll på sina barn och uppfostra dem på ett sätt då man inte försöker lura till sig sprit.
SkåneP: Spritmonopolet gör det lite svårare i alla fall. Ungdomar kan som sagt åka till Danmark för att köpa men även det är ju lite mer jobb. Men nu vill ni att vi ska ha det likadant, lika lättåtkommligt som Danmark vilket jag tycker är vansinnigt.
Ännu mer tokigt är att ni kan "offra" våra ungdomar bara för ni ska få det lite lättare att köpa öl o vin. Är det verkligen så svårt att offra sig att gå till systemet med vetskapen att vi i alla fall försöker skydda våra barn från det så gott det går?!
"Ännu mer tokigt är att ni kan "offra" våra ungdomar bara för ni ska få det lite lättare att köpa öl o vin."
Offra? Nu tar du i lite... Ingen offrar dem...Är just svenska ungdommar så korkade att de måste i princip isoleras från all sprit? Varför fungerar det i andra länder?
Kanelflicka: Ja just det! O hur mycket tobak kan inte ungdomar köpa ut då?
Jag tror inte alla affärer kommer kunna hålla koll på det sättet som krävs helt enkelt vilket våran Danmarks resa är bra exempel för. Kanske ska tillägga att vi va 17 år då.
Ja, bort med den. Staten ska inte ha monopol på vissa grejer.
Kanelflicka: Inte dumma men vi har en annan kultur här. Många danskar klagar över antalet svenska ungdomar som åker över till dom o super.
Vet inte om vi uppfostrar dom på annat sätt eller vad det är men uppenbarligen kan dom inte hantera det.