• Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • Margaux

Cissin3! Jag jobbar med vin och då också med monopolet. I det stora hela ett väldigt spec. sätt att jobba(typ bara Sverige, Norge och Kanada som har monopol) men också väldigt betryggande för konsumenten. Specialbutiker är bra men då blir det ännu längre till butiken för de allra flesta.....

• Margaux

Sorry, att jag stavade ditt namn fel Ciccin3! Såg det nu.

• Ciccin3
    Margaux skrev 2007-01-15 18:17:07 följande:
    Cissin3! Jag jobbar med vin och då också med monopolet. I det stora hela ett väldigt spec. sätt att jobba(typ bara Sverige, Norge och Kanada som har monopol) men också väldigt betryggande för konsumenten. Specialbutiker är bra men då blir det ännu längre till butiken för de allra flesta.....
    VIll man ha det speciella så får man ta sig till de butikerna, på samma sätt som vi tar oss till bolaget idag.
    Samtidigt så skulle de större stormarknaderna självklart kunna ha ett bra mycket större sortiment än den lokala Ice-butiken.

Jag kan jämföra med Irland tex, där vi spenderar mycket tid.
    I byn där vi bor kan vi köpa en flaska vin eller några öl hos den lokala handaren.

När vi åker till storstan och handlar på köpcentret så finns det hyllvis med olika sorters vin, öl, rom, vodka, cognac, whisky osv.

Duger inte någon an de 20 whiskysorterna så får man ta sig till spec-butiken. Eller be handlaren ta hem.

Inte svårare än så.
    Lit de parade
  • Löööv

Be dom ta hem den sotrtens wisky ex?, det kommer bli ett miljöproblem då. tänk om man måste ha e miljon extra körningar för att folk är kräsna?.

Är det inte lättare att ha spriten på ett visst ställe där dom även har spritkunnig personal?.

• syd

märker att det inte är lönt att fortsätta efter dessa svaren

"Att sortimentet blir sämre? Nej, utan monopol kan man göra spec-butiker med fantastiska sortiment."
    JA det KAN mna men det finns väldigt FÅ sådana utomlands varför skulle de funka här då

"Att butikerna inte kollar leg? Jo, man kan ha avdelningar i butiken där man köper alkohol, då blir kollen som på bolaget."
    JA det kan man ha.. helt säkert MED prisökningar lägg ner ett bolag och fördela den försäljningen på 5-15 butiker vilken personal skulle??

"Att alkoholisterna super mer? Nej, alkoholister, narkomaner osv, finner det dom söker oavsett."
    JA det är sant men locka ngn som är beroende av nikotin/socker/narkotika eller alkohol och du kommer att få fler med beroende problem

"Att ungdomar super mer? Nej, däremot så super Svenska ungdomar mer än många andra ungdomar i världen, problemet ligger alltså inte där."
    NEJ Svenska ungdomar super inte mer än i andra länder tvärtom!

"Att vuxna super mer? Vuxna människor är vuxna människor, vuxna människor måste ta ansvar över sina egna liv, ÄVEN i landet lagom där vi är vana att alltid bli omhändertagna.
    Och dessutom får vi ju inte chansen att bevisa motsatsen, då är det lätt att sitta och säga hur det skulle bli."
    Jag behöver inte testa amfetamin eller att stånga ett Lok för att veta att det inte är så slugt, det är erfarenhet
    vuxna människor dödar varandra det gör inte barn kanske vi skulle överlåta till barnen att bedöma om föräldrarna ska få dricka ngtmed alkohol i ,,,,

• Ciccin3
    Löööv skrev 2007-01-15 18:27:14 följande:
    Be dom ta hem den sotrtens wisky ex?, det kommer bli ett miljöproblem då. tänk om man måste ha e miljon extra körningar för att folk är kräsna?.Är det inte lättare att ha spriten på ett visst ställe där dom även har spritkunnig personal?.
    För spritkunnig personal skulle inte kunna finnas i butikerna?

Idag tar butikerna hem det brödet vi efterfrågar, den godispåsen, det dasspappret, varför inte den spritsoreten?
    SOm bolaget gör idag.
    Lit de parade
  • Löööv

Jag vet inte.....har faktiskt inga bra argument egentligen men mig gör det inget om systemet finns kvar faktiskt.

• Margaux

Helt Ok om man inte är så intresserad och bara väljer bland ett par olika, billiga sorter. Men då mister vi också reklamationsrätten på dåliga flaskor, fagkunnig hjälp för den som skulle önska etc. Kan lova dig att utbudet skulle bli monotont då de stora "brand" producenterna köper sig "hyllmeter".

• Ciccin3
    syd skrev 2007-01-15 18:28:43 följande:
    märker att det inte är lönt att fortsätta efter dessa svaren"Att sortimentet blir sämre? Nej, utan monopol kan man göra spec-butiker med fantastiska sortiment."JA det KAN mna men det finns väldigt FÅ sådana utomlands varför skulle de funka här då"Att butikerna inte kollar leg? Jo, man kan ha avdelningar i butiken där man köper alkohol, då blir kollen som på bolaget."JA det kan man ha.. helt säkert MED prisökningar lägg ner ett bolag och fördela den försäljningen på 5-15 butiker vilken personal skulle??"Att alkoholisterna super mer? Nej, alkoholister, narkomaner osv, finner det dom söker oavsett."JA det är sant men locka ngn som är beroende av nikotin/socker/narkotika eller alkohol och du kommer att få fler med beroende problem "Att ungdomar super mer? Nej, däremot så super Svenska ungdomar mer än många andra ungdomar i världen, problemet ligger alltså inte där."NEJ Svenska ungdomar super inte mer än i andra länder tvärtom!"Att vuxna super mer? Vuxna människor är vuxna människor, vuxna människor måste ta ansvar över sina egna liv, ÄVEN i landet lagom där vi är vana att alltid bli omhändertagna.Och dessutom får vi ju inte chansen att bevisa motsatsen, då är det lätt att sitta och säga hur det skulle bli."Jag behöver inte testa amfetamin eller att stånga ett Lok för att veta att det inte är så slugt, det är erfarenhetvuxna människor dödar varandra det gör inte barn kanske vi skulle överlåta till barnen att bedöma om föräldrarna ska få dricka ngtmed alkohol i ,,,,

Varför skulle det INTE funka här?

Varför skulle det bli prisökningar? Det blir en inkomst såväl som en utgift för butiksinnehavaren.

Svenska ungdomar super mer, och på ett annat sätt än många andra ungdomar i världen, googla.

vuxna människor dödar varandra det gör inte barn kanske vi skulle överlåta till barnen att bedöma om föräldrarna ska få dricka ngtmed alkohol i ,,,,
    -Va det där ett argument?

Hela spritkulturen i Sverige behöver ändras, det är inte förbuden som får oss att låta bli, det är hela inställningen som är fel.

Min fasta övertygelse är fortfarande att vi inte är så annorlunda som människor att vi inte skulle klara av det resten av världen klarar av.
    För jag kan inte förstå varför.

Lit de parade
  • syd

ciccin

googla själv.. jag vet inte i vilken värld du lever i men det är inte den världen jag mött på mina resor och de har inte varit speciellt många till chartermål...det räcker att jag tar tåget en timme bort för att se Danska kiddz vara värre än Svenska ungdomar

valfrihet är tydligen ditt ledord det fungerar lika bra som marxsismen på pappret men sen faller det men vill du ta kostnaden för ett experiment "eller det är bara för att" som du argumenterar för valfriheten?

Svar på tråden Avskaffa systembolaget?