• Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • spacebeare

JAAAAAAA!!!!!!
    ät trött på allt förmynderi i Sverige!

tror nog inte att alla ICA butiker kommer att sälja precis som inte alla ICA har paketutlämning

vid mina utlandsresor tycker jag att id kontrollen beror på var man är. vissa är mer toleranta med alkohol tex Danmark än andra tex USA(absurdt jag vet...)

alkolister eller fyllesugna ungdomar kommer alltid hitta sprit spelar ingen roll om den köps ut på Systemet eller ICA

och de länder som inte har ett monopol har ofta "specialbutiker" med gott sortiment så om man nu absolut måste ha en Chiliensk Shiraz från 1989 så går det nog att fixa fram........

• Jossebell

Det är helt ok för mig att avveckla systembolaget i dess nuvarande form men jag är starkt emot att det ska säljas alkohol i vanliga butiker typ ICA, konsum, Hemköp. För många familjer skulle detta vara en katastrof.

• SkåneP

"Spritmonopolet gör det lite svårare i alla fall."

Kan man bara ha åldersgräns om man har monopol?

"Ännu mer tokigt är att ni kan "offra" våra ungdomar bara för ni ska få det lite lättare att köpa öl o vin"

Ok, nu fick jag lite retorik-overload.

• Redbit

Spacebeare: Ja, det kommer nog att finnas specialbutiker, i storstäderna. De mindre orterna får nöja sig med ett ytterst begränsat utbud. De specialbutiker som finns kommer också att ha hutlösa priser jämfört med vad systembolaget har idag.

• spacebeare

redbit - och det vet du med säkerhet? inte för att var näsvis men så är det inte i utlandet.....

• CeciliaBa

Nej, jag vill gärna ha kvar Systemet...vilket underbart utbud och man kan beställa precis vad som helst man vill ha!

• Redbit

Spacebeare: Jag vet hur svenskt näringsliv fungerar, jämfört med en del andra länder. Att kunna ha stort sortiment kräver
    1) en stor omsättning, dvs antingen en eller några mkt stora butiker alternativt en stor kedja, vilket ingen kommer att satsa i på en gång
    2) enormt mycket kontakter i olika länder, vilket bara ett fåtal (som satsar enligt 1) kommer att kunna/orka skaffa sig

Att kunna ha bra priser (vilket bolaget har om du undantar alkoholskatt) kräver extremt stora inköp av alla märken. Detta klarar bolaget som har många butiker med bra omsättning. En mindre kedja kan knappast erbjuda samma stora inköp, får därför själva betala mer, vilket kunderna slutligen får betala.

Jag är fortfarande imponerad av bolagets priser sedan den gången för 10 år sedan jag köpte med mig en låda australiensiskt toppvin hem... bara för att upptäcka att det inte bara fanns på bolaget, det var betydligt billigare här!

• IlsaBlackWidow

Nu är det så att alkohol faktiskt är en drog och det borde säljas under kontrollerade former.

• snillis

Om alkoholmonopolet försvinner kommer deras fantastiska utbud av bra varor till bra priser försvinna till förmån för billiga skitviner som säljs på ICA.

Att priserna på Systembolaget är dyrare än att köpa tusenlitersförpackningar av öl i Tyskland har ju inget med monopolställningen att göra utan beror enbart på alkoholskatten.

Och att den är så hög som den är är ju bra, eftersom alla alkoholrelaterade skador kostar staten MASSOR (i stort sett alla misshandelsfall sker under rus, många benbrott sker under rus, alla leverskador och annat som alkoholen orsakar) och i stort sett alla rättegångskostnader kan relateras till alkohol och andra droger.

Någon måste ju betala, inte sant? Och det är väl mest rättvist att ni som super betalar så att vi som inte super slipper.

Men som sagt, alllkoholskatten och monopolet har ju inget med varandra att göra.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget?