Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Jobba på att få bättre självförtroende och gå ut och ha KUL UTAN att dricka en enda droppe alkohol! Det är ju faktiskt DET som det för det mesta handlar om - många står inte ut med sej själva när det går ut "nyktra och torra". Visst handlar det om självförtroende och att kunna njuta av sej själv helt utan att ta del av någon slags berusning. Man kan ju bli "berusad" av helt "alldagliga" saker..eller hur! Jag får ofta höra "är du chaufför?" ha ha ha
En svensk får välja mellan 2 drinkar - de smakar EXAKT likadant, men i den ena är det 30-40 procent alkohol, och det vet han/hon.
Vilket glas väljer han/hon?????
Nu när de har lördagsöppet känner inte jag att man måste ta bort monopolet.
För min egen del så struntar jag egentligen om de slår igen skiten och flyttar den till Indien eller nått liknande för jag dricker ingenting längre
Varför är det så hemskt att faktiskt kunna gå och köpa en flaska vin på söndagen då man fick en oväntad besök av gamla klasskompisar?
Är det normalt att man inte ska kunna laga kyckling coq au vin på söndag eftersom man upptäcker att vinet hemma är slut?
Viss i-lands problem
men min ställning i den här frågan grundar sig på mitt liberala synsätt, jag anser inte att monopol ska finnas.
kanelflickan.. om det nu skulle råka vara så att man får oväntat besök en söndag.. finns det alternativ
#1 Ha vin hemma!
#2 Behövs vinet?
Ja naturligtvis behövs vinet till coq au vin men det finns fler maträtter än så...
#1 faller ev på att man inte klarar av att ha vin liggande utan att göra slut på det och då kommer Alt#2 in som en räddare
Gevalia lär enligt egen utsago vara som gjort för den situationen
Kanelflickan: problemet med er "liberaler" är att möjligheten för er att koka er j*vla coq au vin är viktigare än den lilla hänsyn man kan visa alla alkoholistbarn.
Tror inte att alkoholistbarnet håller med dig om att det är så praktiskt att ha tillgång till alkohol 24/7.
Men sånt skiter ni i!
Och det är sorgligt, tycker jag!
Åke Vilse: alla rapporter som gjorts i frågan visar på samma resultat. Redan när jag gick på högstadiet gavs det samma information. Varför skulle man vilja ljuga?
En vuxen människa är alltså inte vara kapabel att bedöma vilken mat man vill servera och om det nu ingår vin i den, vara kapabel att bedöma huruvida det är lämpligt eller inte, för att då gå ut och spontanhandla vinet, t.o.m. på en söndag.
Så trött på såntdärna idiotförklarande typ "men behöver du det verkligen...?"
"Tror inte att alkoholistbarnet håller med dig om att det är så praktiskt att ha tillgång till alkohol 24/7."
Alkolistbarnets föräldrar får tag i sin sprit ändå om de verkligen vill. Man löser inte problemet med alkoholism genom att stänga butiken på söndagar. Att tro det är ett hån mot alkoholistbarnen.
Jag tycker inte man ska avskaffa bolaget: Det utbud de har skulle aldrig kunna hållas av "vanliga" butiker. Jag har bott i Frankrike där man kan köpa vin etc. överallt, men utbudet var helkass!!!, inte ens på tjusiga vinbutiker kunde man få ett spännande vin från tex. Australien eller Rumänien.
Systemet har ett sortiment som är helt ojämförbart, och om man inkluderar beställningsortimentet kan man verkligen få tag på nästan vad som helst.