• Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • Moonis
    Nikegumman skrev 2007-01-15 12:37:49 följande:
    Men varför måste just svenska ungdomar "skyddas" ???? Om de nu super mer än andra ungdomar så tror jag att det i grund och botten beror på att vi från allra första början i livet får lära oss att alkohol är så fult och det ska hysch-hyschas om det. . . det blir så spännande och eftertraktat därför tror jag. . . hur kommer det sig att ungdomarna i italien o Frankrike tex har ett sunt förhållande till "sprit" ? De får smaka vin till maten i ganska unga år och har inte problem som vi har. . . för dom är det ngt naturligt. . i Italien tex är det en stor skam att vara full!!!
    Det kan jag hålla med om o därför kommer mina barn få smaka hemma från början o på så sätt avdramatisera hela suphysterin.
    Vi syskon fick nämligen smaka hemma o ingen av oss har druckigt väldigt mycket eller ofta. Men jag vet att många inte tycker detta är en bra "metod" för att lära sina barn bra alkoholvanor från början så nu är det som det är.
    Man måste ju anpassa efter hur det ser ut här o inte hur det ser ut i andra länder pga. kultur skillnad. Även skillnad på hur vi uppfostrar våra barn.
  • Ior79

Håller med TS!! Sprit på Ica! Lite priskkrig vore bra!

• snillis

Ja, för en avreglering av monopol leder ju till lägre priser - NOT!
    Se bara på elmarknaden

"hur kommer det sig att ungdomarna i italien o Frankrike tex har ett sunt förhållande till "sprit" ?"
    Har de?
    Har inga siffor men vet att jag läste att Frankrike har högst dödlighet av skrumplever i världen. Just en "sund" inställning till alkohol?
    Och varför är inte våra ungdomar värda att skydda?
    Är de inte värda det eller?
    Sverige har ju faktsikt varit ett föregångsland när det gäller att bekämpa alkoholmissbruk. Är det fel det?
    Och det äri unga år missbruk grundläggs - man vaknar inte bara upp endag sittandes på A-lagarbänken. Det tar många år för de flesta att hamna där.

• Ciccin3
    Moonis skrev 2007-01-15 09:02:19 följande:
    Kanelflicka: Det handlar inte om att misstro dig som vuxen person utan att skydda alla våra barn o ungdomar så gott det går.Skulle man släppa till affärerna så skulle det bli väldigt lätt för minderåriga att få tag på. Ciccin3 skrev 2007-01-15 01:11:19 följande: Jag förstår inte varför vissa vill släppa en del till affärerna.De som är alkoholister super väl lika bra, och billigare på vin som på cognac.Och det är knappast rom ungdomarna är ute efter, en pava vin skulle göra deras fredag.Argumentet håller inte för mig. Lit de paradeJag kan tala om att som ungdom dricker man det man får tag på helt enkelt. Får dom bara tag på vin så lär det bli det dom dricker. Kommer ihåg själv hur det va.Inte för att jag söp för mycket som ung men ofta så klämde man ner det man hade.
    Ja, det är ju precis det jag säger.
    Därför jag inte förstår varför vissa vill släppa öl och vin till affärerna men behålla starkspriten på bolaget. Vad är tanken bakom det?
    Lit de parade
  • syd

Oherregud dessa människor som tror att konkuranc är lösningen på alla problem....
    Bor i Skåne... och ser vad det är som finns på "Ica" i damnark inte direkt ngn högre kvalitet jämfört med bolaget
    Varken när det gäller vin eller spritsorter!
    När det gäller kvalitet så är priserna HÖGA det är så illa att tex Millers Öl är dyrare i Danmark i Dkr OM man ens hittar än vad det är i Skr på bolaget en single malt .. visst kanske ngt billigare MEN inte på "ica" då blir det spiritus butiken
    Samma sak med många länder Ex 16Årig Oban i Skotland kostade då omräknat 375:- och bolaget 425:-

• Ciccin3
    msmurphy skrev 2007-01-15 12:25:29 följande:
    Om man säger såhär då, varför ska vi avskaffa bolaget? Det kommer INTE bli billigare om inte skatten sänks, och det har ju inte med monopolet att göra. Utbudet skulle kanske komma att bli bättre i storstäder, men troligtvis inte på landsorter.Är det bara för att alla liberaler prompt måste vara emot allt statligt? Eller varför är det så vikigt att avskaffa, när det faktiskt finns flertalet argument för att behålla det.
    Idén med liberalismen är ju inte bara att vara emot allt statligt "bara för att".
    Trodde jag alla vuxna människor förstod.
    Finns mycket bra med staten också.

Men jag som liberal anser att vuxna människor ska få ta sina egna beslut.
    Alkohol är inte olagligt i Sverige, nej.
    Då ska också vuxna människor få köpa sin alkohol när dom vill, där dom vill.
    Utan en regering som säger: "Sorry SVenssons, VI har bestämt att ni inte KLARAR AV det som resteb av världen klarar av. Vi vill ha monopol på spriten. Därför intalar vi er saker som saknar grund, som tex: Vi har inte den spritkulturen i Sverige, ni skulle aldrig klara av att köpa vinet på Ica, ni super ihjäl er då".
    Och under regeringen så sitter en befolkning och lyssnar och säger: "Ja, dom har nog rätt, Börje vi super ihjäl oss då. Vi har inte den kulturen, inte för att vi får chansen som resten av världen men iaf."

HUA!
    Det är fan farligt att finna sig i sånt!
    Lit de parade
  • Ciccin3
    Moonis skrev 2007-01-15 12:52:00 följande:
    Nikegumman skrev 2007-01-15 12:37:49 följande: Men varför måste just svenska ungdomar "skyddas" ???? Om de nu super mer än andra ungdomar så tror jag att det i grund och botten beror på att vi från allra första början i livet får lära oss att alkohol är så fult och det ska hysch-hyschas om det. . . det blir så spännande och eftertraktat därför tror jag. . . hur kommer det sig att ungdomarna i italien o Frankrike tex har ett sunt förhållande till "sprit" ? De får smaka vin till maten i ganska unga år och har inte problem som vi har. . . för dom är det ngt naturligt. . i Italien tex är det en stor skam att vara full!!! Det kan jag hålla med om o därför kommer mina barn få smaka hemma från början o på så sätt avdramatisera hela suphysterin.Vi syskon fick nämligen smaka hemma o ingen av oss har druckigt väldigt mycket eller ofta. Men jag vet att många inte tycker detta är en bra "metod" för att lära sina barn bra alkoholvanor från början så nu är det som det är.Man måste ju anpassa efter hur det ser ut här o inte hur det ser ut i andra länder pga. kultur skillnad. Även skillnad på hur vi uppfostrar våra barn.
    Intressant.
    Du kommer med ett argument som all forskning pekar emot.
    Ungdomar som får smaka hemma super mer senare i livet, visar forskningen. Källan finns bla i foldern om saken på Bolaget, kan inte den adressen i huvudet.
    Lit de parade
  • Moonis

Ciccin3: Nu blev jag lite förvirrad, vet inte vilken del du håller med mig om Om du nu ens höll med migFundersam  Får gärna förklara i alla fall

• Ciccin3
    Moonis skrev 2007-01-15 13:29:29 följande:
    Ciccin3: Nu blev jag lite förvirrad, vet inte vilken del du håller med mig om Om du nu ens höll med mig  Får gärna förklara i alla fall
    Du missförstod mig från början.

Jag skrev att jag inte förstår varför vissa människor vill släppa vin och öl till affärerna men behålla starkspriten på bolaget.
    Eftersom ungdomar och alkoholister super lika bra på vin som på cognac, så man skyddar ingen genom att behålla starkspriten på bolaget.

Och då skriver du och berättar för mig att ungdomar minsann dricker det dom får tag i, vilket va precis vad jag sa från början.
    DU måste ha missuppfattat mig helt enkelt.
    Lit de parade
  • Ciccin3

Det är inte en prissänkning jag är intresserad av, det är möjligheten att få köpa min sprit när jag vill, även klockan 16 en lördag.

Lit de parade
Svar på tråden Avskaffa systembolaget?