• Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • Ciccin3
    hannispannis skrev 2007-01-15 17:42:06 följande:
    "Ni Svenskar klarar inte det" Jävla idioti!Lit de paradeKanske vi inte gör och då ska vi inte pyssla med det heller.
    1. VARFÖR skulle vi inte klara det?
    2. Ska vi inte ta ansvar över våra egna liv och beslut?
    Lit de parade
  • Ciccin3
    Helmic skrev 2007-01-15 17:39:46 följande:
    Med tanke på hur slarviga livsmedelsbutikerna är på att kolla leg när man handlar folköl så tycker jag inte att de borde få sälja starkare saker.
    Man kan ha avdelningar för alkoholen i butiken.
    Lit de parade
  • Margaux

Systembolaget fungerar som en kvalitetssäkring för oss konsumenter. Vi har ett fantastiskt utbud som i alla fall inte jag vill vara utan, den mångfalden skulle falla bort om monopolet avskaffades. Plus att alla i hela landet har tillgång till alla viner, den servicen är också värd att tänka på särskilt om man bor på en mindre ort....

• Moonis

Ciccin3: Jag tycker du har fått bra starka argument till varför det ska vara kvar.

• Ciccin3
    Moonis skrev 2007-01-15 17:55:43 följande:
    Ciccin3: Jag tycker du har fått bra starka argument till varför det ska vara kvar.
    Vad?
    Att sortimentet blir sämre? Nej, utan monopol kan man göra spec-butiker med fantastiska sortiment.

Att butikerna inte kollar leg? Jo, man kan ha avdelningar i butiken där man köper alkohol, då blir kollen som på bolaget.

Att alkoholisterna super mer? Nej, alkoholister, narkomaner osv, finner det dom söker oavsett.

Att ungdomar super mer? Nej, däremot så super Svenska ungdomar mer än många andra ungdomar i världen, problemet ligger alltså inte där.

Att vuxna super mer? Vuxna människor är vuxna människor, vuxna människor måste ta ansvar över sina egna liv, ÄVEN i landet lagom där vi är vana att alltid bli omhändertagna.
    Och dessutom får vi ju inte chansen att bevisa motsatsen, då är det lätt att sitta och säga hur det skulle bli.

Så nej, jag tycker inte jag har fått några bra argument.
    Lit de parade
  • Löööv

Det gör väl inget om man köper spriten på systemet?. Nu känns det som att ungdomar kan snatta mycket lättare i affärer än på systemet. Bl a därför vill jag ha kar spriten där.

Inte ska man köpa sprit på konsum.....ska man även kunna hämta sin medicin där då?.

• Ciccin3
    Löööv skrev 2007-01-15 18:04:48 följande:
    Det gör väl inget om man köper spriten på systemet?. Nu känns det som att ungdomar kan snatta mycket lättare i affärer än på systemet. Bl a därför vill jag ha kar spriten där. Inte ska man köpa sprit på konsum.....ska man även kunna hämta sin medicin där då?.
    Ja självklart ska man även kunna hämta sina mediciner där.

Svensson, planera er huvudvärk, och har ni inte gjort det så får ni vänta med att bota fredagens huvudvärk med en treo på måndag.

Make sense.
    Lit de parade
  • Löööv

Eller så köper man hem så man har det när huvudvärken kommer?.

gurka, tomater, mjölk och margarin..."-något mer?"

-"ja,3 askar morfin och ett helrör tack! ".

• Ciccin3
    Löööv skrev 2007-01-15 18:08:42 följande:
    Eller så köper man hem så man har det när huvudvärken kommer?.gurka, tomater, mjölk och margarin..."-något mer?"-"ja,3 askar morfin och ett helrör tack!".
    Det sista låter mer logiskt i mina öron, morfin på recept dock.
    Lit de parade
Svar på tråden Avskaffa systembolaget?