Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Att (syd)europeer skulle ha en sundare inställning till alkohol än vad vi har är ju ren bullshit. Har varit MYCKET ute och rest och att Italienare/Fransmän whatever skulle ha ett bättre förhållningssätt till alkoholen stämmer inte. Den är bara annorlunda. De dricker utav bara helvete, fast till skillnad från oss dricker de varje dag, fast inte rejäla bleckor som vi utan mer under längre tidsperioder. Därav att fransmännen har de högsta siffrorna av skrumplever med dödllig utgång.
Så vad är det vi skall lära av dem egentligen?
Många här argumenterar för att slippa monopolet med att alkoholister på samma sätt som narkomaner fixar fram sina droger ändå.
Men de som inte redan är alkoholister, men riskerar att bli? Jag vet flera som har ett klart riskbeteende, och jag tror definitivt inte att det vore bra för dem (eller deras familjer och andra närstående) om de kunde skaffa alkohol när de var nere och köpte mjölk och blöjor på närmaste ICA-affär!
Det är inte bara de som idag är fullfjädrade alkoholister vi måste tänka på, utan även de som riskerar att bli.
tack redbit :)
Snillis
Jag har också varit ute och rest ? mycket!
Att avskaffa systembolaget är ett positivt steg.
Mein inte endast det. Det behövs annat.
Vad svenskar behöver lära av, som du skrev, ?sydeuropéer?:
Att umgås på ett bättre sätt ? dvs att inte dricka för ruset skull, för kom inte och påstå att fransmännen gör det (OK det finns säkert unga människor där som även gör det)
men jag menar nu majoriteten.
(Jag har sedan mycket unga år tät kontakt med Frankrike)
Så nu till Sverige:varför alltid detta ruset? Gå ut = dricka alkohol!!!
Tror du att det är många svenskar som går ut och ?raggar? helt nyktra?
Kan hända att de finns, men de är få!!!
Så vad svenskar behöver lära sej är: att ha mindre distans och våga ta kontakt i NATURLIGT TILLSTÅND. Att inte vara rädda för kroppskontakt och att få bättre självförtroende, inte vara så extremt försiktiga, man lever ju detta livet endast 1 gång! Voilà!!
Ciccin3: Du känns allmänt paronoid i sissta inlägget. Jag ser inte det som storebrorsfasoner, ett sätt att idiotförklara utan ett sätt att skydde en del av vår befolkning som tex. våra barn.
Även om du klarar att hålla ditt drickande på en sund nivå så gör inte alla det.
Alla länder har ett gäng (eller en) som styr vissa saker i länderna. Hur skulle det annars se ut tror du? Om vi människor nu alltid hade gjort så bra val så skulle det inte finnas krig, mord, misshandel o allt annat människor kan få för sig.
Man va tvungen att styra upp o sätta gränser för människan klarar inte av den sortens frihet du pratar om. Trist men sant.
Anarki, självbestämmande o total frihet funkar till en viss del men långt ifrån hela vägen.
Kan berätta oxå att min pappa varit i Kroatsien o där drack dom mycket. Vi pratar då om stora dricksglas. Vi har en helt annan kultur o inställning till alkohol så vi hade nog klassat dom som alkolister.
EL MILAGRO: Men nu är det ju så att vi lever o är på ett visst sätt o då får man anpassa efter det. Vi kan inte anpassa oss eller bli som några andra o vill vi verkligen det?
Vi har våran kultur o vårat sätt att se saker. Tänk vad tråkigt det vore om alla va likadana.
Ciccin..
Jag upplever dig som väldigt egotrippad som person och då förstår jag ditt
"Och ja, den fria viljan är viktigast."
Inse att det finns andra viljor än DIN!
Anser du att det är
"vara marionettdocka" Och "storebrors-fasoner" så får du faktiskt tycka det med majoriteten anser nog att du har fel
Paranoid va något nytt, lägger det på högen.
Jag tycker det är mer än bra med en regering, men det innebär inte att allt med regeringen är bra. Spritmonopolet är en sådan sak.
Vore fint tänkt av regeringen om det skyddade våra ungdomar, men gör det det?
Nej.
Så din pappa har vart i Kroatsien? Och där drack dom mycket? I dricksglas säger du?
Ujuj.
Själv har jag vart på Irland, bott där faktiskt.
Där drack dom också i dricksglas, massor, typ mest i Europa faktiskt, fast inte etta på listan i alla kategorier.
Deras ungdomar dricker inte mer än våra.
Mysko?