Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Men hur skulle det blir mer kontrolerat med alkoholen?
Släpper man monopolet o vill att alkoholen ska kunna säljas i vanliga matvarubutiker så kommer det ju helt klart bli mer minderåriga som får tag i alkohol.
förstår inte varför man istället kan tänka på undomarna o den säkerheten o ta sig till systemet..
nej, absolut inte. tycker det är bra som det är, tycker bara det borde kosta mer, heheh
tror inte det är bra att dricka så ofta att det blir ekonomiskt problem att köpa sprit.
Dessutom tror jag inte det är bra att det finns på affärerna. Ju mer man släpper lös en drog, ju fler kommer fastna idet. så är det bara.
Jag vill inte att några droger ska säljas i vanliga butiker..
Jag förstår inte varför vissa vill släppa en del till affärerna.
De som är alkoholister super väl lika bra, och billigare på vin som på cognac.
Och det är knappast rom ungdomarna är ute efter, en pava vin skulle göra deras fredag.
Argumentet håller inte för mig.
Ja, det tycker jag. Jag har inte bott i Sverige på 7 år så för mig känns det vansinnigt att man ska köa på Systembolaget för att köpa en flaska vin...
Är det verkligen så att man i Sverige har mindre alkoholrelaterade problem än i länder där man kan köpa alkohol i supermarkets?
Jag tror att folk som vill supa gör det, även om man så måste ställa sig i telefonkö för att få ett datum då man kan få en lapp om att eventuellt få köpa en lättöl om tre veckor.
Jag vill ha kvar bolaget, om inte annat så för att de har ett helt fantastiskt utbud mot vad andra butiker skulle ha. Jag vill ha mer att välja på än 3 ölsorter, 5 vinsorter och de just nu populäraste vodka/whisky/gin-sorterna...
Hittills har jag ALLTID blivit besviken när jag gått på "Liquor stores" och liknande utomlands. Uselt utbud helt enkelt!
Bort med Systembolaget!
När jag flyttade till Sverige bekantade jag mig med fenomenet som jag inte hade sett innan: Spritförråd!
Det är ju helt galet att man ska bunkra upp med sprit hemma. Man åker till Tyskland köper massa vinflaskor, öl, sprit och sedan stoppar allting i förrådet där man kan gå och ta från precis när man vill. Även på Systemet köper man flera flaskor "Ifall att".
Snacka om lättillgängligt!
Jag har rest rätt så mycket och kan säga att jag inte köper argumentet om att ingen annan besitter lika bra kunskap om ,till ex, viner som folket från Systembolaget eller att utbudet är för dåligt (Det är lite typiskt svenskt att tro att det som finns i Sverige är bäst ) Som handlare brukar man vilja tillgodose kundernas behov så det är en självklarhet att man ha ett bra utbud.
Jag är en vuxen person och den här misstro från statens sida mot mig som individ bidrar till att många i det här landet väntar med att någon annan ska ta hand om dem.