Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Vet inte. Tycker däremot att livsmedelsbutikerna kan ha vin och öl till försäljning. Hade underlättat ibland.
Varför man vill ha det lättillgängligt? Därför att jag efter att jag är myndig är ansedd att själv kunna göra mina val när jag vill köpa min alkohol... Om jag har några vänner över på middag och vinet plötsligt tar slut, eller jag vill spontanköpa någon öl, konjak eller vad som helst en kväll eller en helgeftermiddag så ska jag väl kunna göra det?
Det fungerar i alla andra länder där alkohol går att köpa i vanlig butik, de kontrollerar i de flesta fall åldern på köparen lika ofta och mycket som de gör på Systembolaget här.
Ella
Ta bara Danmark som ett ex. Dom dricker rätt mkt mer än vad svenskar gör. Visst skulle många av oss klara av att det är så lättillgängligt, men många skulle inte.
Jag tror drickande är i stort sett lika stort här som där, sedan finns där (och i många andra delar av Europa) en annan dryckeskultur - och det är en annan femma. Medan man där kanske dricker en öl/vin till maten som något normalt, så super man här skallen av sig så ofta man har alkohol på bordet... Grov generalisering men, men...
Vuxna människor måste få ta ansvar över sina egna liv, vuxna människor måste få göra val. Utan en regering som lindar in befolkningen i bomull och intalar dem att de inte klarar av att köpa sprit som alla andra. Löjligt.
Nej! Det ska absolut vara kvar. Man kan hålla bättre koll på att det inte säljs till minderåriga än en mataffär skulle kunna göra. Sen är det nog lättare att snatta inne i vanlig affär än systembolaget.
Så för våra barns skull ska det absolut vara kvar för att göra det svårare att få tag på.