Avskaffa systembolaget?
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
Jag vill köpa den på Ica.
Ja!
Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.
Ja! men det innebär itne at tnågon annan ska få sälja.
Nej, vill ha systembolaget kvar. Har bott utomlands och vet hur det är i just det landet men systemet är bättre.
Har haft vänner här från bl a Australien och dom tyckte att vi hade det kanonbra med systembolaget, ett sånt sortiment hade inte dom sett nånannanstans och då har de bott i en del olika länder vid det här laget..
Ciccin3: Det är inte systembolaget som är felet utan alla som köper ut till minderåriga o även dom som säljer HB till minderåriga.
Tror problemet skulle bli ännu större om man desutom släpper det fritt.
Kan ge exempel på att systembolaget faktiskt är effektiva när det kommer till det.
Min bror kan köpa ut på systemet medans hans tjej bara är 19 år. Dom skulle köpa cider o pratade om vilka dom skulle ha. När dom skulle betala så fick dom inte köpa just för att hon inte va gammal nog, även om min bror va det.
Nej.
Dels för att jag tycker att det är bra att staten har hand om spriten, men också för sortimentet!
Jag var i Bryssel, det gick visserligen att köpa sprit (utan legkontroll någonstans, var 16 år) i varje gathörn, men de hade samma tre ölsorter, kanske tio sorters vin, tre whiskeys. Skulle man ha något mer ovanligt fick man söka sig till specialliserade affärer som då inte låg under systemet i pris! Min sambo samlar på skotska maltwhiskys, de fanns då inte i de billiga butikerna!
Kanske ska tillägga att jag tror inte en vanlig mataffär skulle tänka på att fråga henne om id oxå. Jag tror inte alla mataffärer har samma resurser för att hålla koll på sånt.
Jag är oftast emot monopol och strebrorsfasoner men inte i den här frågan.
nej, systembolaget är en utmärkt vinförsäljare, tänk om ica skulle sälja vin. De skulle inte ha en aning om vad de säljer och vad som passar. det skulle bli en massa skit viner och de goda lite dyrare skulle bli enormt mycket dyrare och svår åtkomliga. Så de som skriker bort med bolaget ska kanske tänka genom vad det skulle innebära, visst dricker dem bara kosken och lapin så förstår jag varför, men vi som uppskattar goda viner och smaskig mörk sprit så hylla systembolaget och dess personal.
Om vi tar bort spritmonopolet kommer det framför allt finnas kiosker med 3-årsgräns för att köpa sprit om.....