• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Venezuela

Go kväll! Idag har jag varit på scrapkurs hos Annas Scrapbooking - lika kul som alltid, men vad lite man hinner på 3 timmar. När jag kom hem gjorde jag iaf klart LO´n jag höll på med. Jag har liftat Cheris underbara 'arg' LO, som hon la ut häromkvällen. Det är första gången jag följt ngn annans layout nästan rakt av, men den tilltalade mig i samma sekund hon la ut den. Tack Cheri!
    I vanlig ordning är jag useless på rubriker...

• claudia79
    Blue Vapor skrev 2007-02-07 00:07:22 följande:
    Claudia - haha, du har hittat CK Seriöst, CK har det stuket, skulle jag kanske tro.... Simple Scrapbook är ÄNNU mer clean. Har du kollat Memory Makers? Själv tycker jag att de LOs man mest stöter på här hemma är väldigt svenska... alltså, jag tycker inte att svensk scrap ser ut som det populäraste i USA .. eller nåt. *svamlar* Det är inte mycket shabby längre där..... eller så är det jag som inte ser det Min blogg - langsammascrapparen.blogspot.com/
    Jo men visst håller jag med om att sverige har en speciell stil...Men om jag surfar på 2peas fastnar jag väldigt ofta för fransyskornas LO:s. Kanske blir en prenumeration på en fransk tidning - fast då blir det väldigt mycket att titta på bilderna bara*fniss*
    Men va bra då vet jag att CK kanske är den bästa amerikanska tidningen iaf
    Marajjah skrev 2007-02-07 00:07:49 följande:
    Ja, Claudia. Det kanske räknas som PP. Ååå vad stolt jag blev nu. Jag har gjort en PP. Det har jag aldrig gjort förr, inte vad jag vet iaf.  Å denna har jag ju tydligen gjort utan att jag vetat om det.ClaudiaJag hade nämligen fått för mig att det "bara" var PP när det blev en grej på ett papper, typ en bil eller så. FAst när jag då tänker efter så är ju en sol en grej på ett papper... *svammelsvammel* Nog dags för sängen snart innan jag har svamlat bort hela tråden.Mamma till Filip 0408 och Hugo 0610
    hmm ja grejer på papper är väl det enda vi pysslar med
  • claudia79
    venezuela skrev 2007-02-07 00:11:21 följande:
    Go kväll! Idag har jag varit på scrapkurs hos Annas Scrapbooking - lika kul som alltid, men vad lite man hinner på 3 timmar. När jag kom hem gjorde jag iaf klart LO´n jag höll på med. Jag har liftat Cheris underbara 'arg' LO, som hon la ut häromkvällen. Det är första gången jag följt ngn annans layout nästan rakt av, men den tilltalade mig i samma sekund hon la ut den. Tack Cheri! I vanlig ordning är jag useless på rubriker...
    Åh!Kul me kurs!! Och kul att få se underbart fina LO:s så här på kvällskvisten
  • Marajjah

Claudia
    Ja, fast jag menar en grej eller nåt som man gör av papper, typ en PP då öhhh, ähhh, ja, som man river då som blir nåt. *svamlar vidare mot sängen* Ärligt, jag vet nog inte vad jag pratar om... Eller jag trodde jag visste, men nu vet jag bättre, kanske.

Blue Vapor skrev 2007-02-07 00:07:22 följande:
    Claudia - haha, du har hittat CK Seriöst, CK har det stuket, skulle jag kanske tro.... Simple Scrapbook är ÄNNU mer clean. Har du kollat Memory Makers? Själv tycker jag att de LOs man mest stöter på här hemma är väldigt svenska... alltså, jag tycker inte att svensk scrap ser ut som det populäraste i USA .. eller nåt. *svamlar* Det är inte mycket shabby längre där..... eller så är det jag som inte ser det Min blogg - langsammascrapparen.blogspot.com/
    Det har jag gjort, men jag tycker inte om den tidningen. Hellre Ck då, men den går ju inte att köpa i en vanlig pressbyrå, eller? Någon som vet om man kan det?
    Mamma till Filip 0408 och Hugo 0610
  • Blue Vapor

Claudia - ja jag tycker CK håller högst kvalitet! Det finns många tidningar, men de flesta andra är rätt trista..... Memory Makers kan nog möjligen ha lite mer "chalkad kant" men det känns väldigt högtravande där, och nästan lite tantigt Hemlis - inte alls som den svenska "chalkade kanten" Simple Scrapbooks är FÖR clean, tycker jag - men där finns tydligen många bra tips på organisation av saker............. själv skapar jag i oredan En annan tidning som jag däremot också gillar mkt är "scrapbook answers" - den är lite dyr här, men så får man alltid med en cdrom med fonter och livekurser och digiscrap. Den tidingen har MYCKET tips och kollar mycket på nya produkter och så.

• Marajjah

Men du BV
    Var köper man lättast alla dessa tidningar, om man inte har tillgång till Press Stop som har nästan allt?

• Marajjah

En annan sak som jag tycker är såååå jobbigt i de amerikanska tidningarna är ju all den reklam som läggs in. Gaaah, först rasar det ut en 5-10 st pappersbitar om prenumeration å gud vet allt å sen är halva tidningarna bara en massa reklam. Bläää! Fast en bra Memory Makers har jag "Family and Friends Scrapbook pages". Den senaste jag köpte January 2007 var helt värdelös. Blää igen!

• Blue Vapor

Marajjah - jadu.... då hade jag köpt dem från nån scrapbutik som har dem! För varken CK eller Simple Scrapbooks går att köpa på Presstop, bara att prenumerera på via dem. Men då prenumererar jag hellre direkt från tidningarnas egna hemsidor....... Scrapbook Answers brukar dock finnas på Presstop, och därifrån kan man ju även beställa direkt hem i lådan! De lägger på en tia då har jag för mig.

• kanskesnart
    Blue Vapor skrev 2007-02-06 23:58:46 följande:
    kanskesnart - nejnejnej INTE limma! Du behöver bara trycka fast dem - klart! Sen kan man dra bort dem hur många ggr som helst (kanske inte tre miljoner) Du MÅSTE inte ha ett akrylblock, men de är ju oftast smidigast. Du kan köra med ett tomt cd-fodral också! Själv har jag köpt som små mini-fodral på GRANIT (vet inte vad de är till för egentligen, kanske visitkort??) för en tia styck - de funkar perfekt. ALLT blank-ytat fastnar de på, men ska du ha just det där "se igenom-iga" så måste du ju ha något genomskinligt.............. Min blogg - langsammascrapparen.blogspot.com/
    Tack, du e ju en pärla!! Tror jag hajar nu Men.. Om man nu skulle köpa akrylblock till, hur stora är de då? Tänker på om man ska montera ett alfabet så måste man ju ha massa små klossar Eller e jag helt ute & cyklar??

Venezuela: Görsnygg!
  • claudia79

M & BV: Jaha Scrapbook Answers kanske man ska kolla upp   Memory Makers lät ju trist så som du beskrev den, BV Men vad menar du, Marajjah? Är det en bok eller??

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket