Smurfan, mitt tips är att börja med papper, både lite enfärgade (att använda som fotomats) och mönstrade (som bakgrundspapper).
Skärmaskin tycker jag det är svårt att kalra sej utan, jag skriver dessutom ut mina egna bilder, så jag använder den till att skära ut dem med också. Har köpt min egen i Kanada eftersom jag bor här men har hört att de finns på t.ex. Claes Olsson. Om man dock inte är SÖKER på att man ska fortsätta kanske man inte ska köpa en sån med en gång, men jag tycker som sagt det är himla svårt att få raka klipp annars...
En bra penna kan vara roligt så man kan skriva lite till. Sakura är det många som tycker om, jag ska snart få min egen!
Vad gäller lim, jag körde länge med limstift, det är INTE bra, det blir ltt kladd på bilderna etc. De flesta kör antingen med dubbelhäftande tehjp av nått slag,t.ex. "fotofix", eller "gluerunner" en sorts rullande grej som är lätt att använda. Dock är det rätt dyrt eftersom det kan gå åt en hel del. Kombination av fotofix och gluerunner är nog bäst.
Dessutom tyckler jag det är svårt att klara sej utan "gluedots" en sorts färdig gjorda "klister pluppar" som man lätt kan sätta dit knappar, blommor och andra småsaker med.
En annan kul sak är "chipboard" finns både "figurer" och bokstäver. De kan antingen vara målade redan eller så är de "råa" man får måla dem eller fixa till dem själv. Det är lite tjockare "papp" liksom, så bokstäverna står ute lite, kan vara snyggt till rubriker.
Sen kommer det nya "grejer" hela tiden, just nu tror ajg glitter och annat är "inne", men jag skulle tipsa att börja med lite "basic" saker så det inte blir för krångligt till att börja med. Man kan göra jättesnygga saker med bara papper faktiskt, man behöver inte "runinera sej" på alla de "nya" tillbehören...
Ha det så kul och välkommen till scrapträsket!