• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • mamma me tre

princessrum ser finare ut!

• aleksa98

Trinity78
    Moderator

Men det var ju inte rum som hon stavade olika eller? Därför är inte rum det väsentliga ordet i denna fråga, utan prinsessa och princessa

• LillaLulla

aleksa - nej, jag skrev att min lärare stavar med c, och att han var en idiot. Det är inte mera komplicerat än så.

• Dino78
    LillaLulla skrev 2007-02-04 09:55:58 följande:
    Dino - för att inte tala om alla kinuski/tjinuski-varianter som finns!aleksa - ja, min lärare var en idiot. Och ja, han stavade med c. Vad har det med dig att göra?
    Vet inte vad det är *dum*
    DIF i själ och hjärta
  • Trinity78
    aleksa98 skrev 2007-02-04 09:59:12 följande:
    Trinity78 Moderator Men det var ju inte rum som hon stavade olika eller? Därför är inte rum det väsentliga ordet i denna fråga, utan prinsessa och princessa
    Se Bonanzas svar här:
    Bonanza skrev 2007-02-04 09:57:28 följande:
    aleksa98 - eftersom vi är på ett svenskt forum och skriver på svenska och ordet i sig är svenskt är det klart att det är den svenska stavningen som gäller! Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    Tror du att kärlek är som sångerna vi hör?
  • LillaLulla

aleksa - men ifall hon hade skrivit princess room hade det varit korrekt engelska. Hade hon skrivit prinsessrum hade det varit korrekt svenska. Men princessrum är en blandning av båda språken, och ser inte klokt ut!

• LillaLulla

Dino - googla på det!

Nej, jag kom nyss på svaret själv. I sverige stavas det "tjinuski", i Finland skriver man "kinuski". Svårt bara att veta vad en finlandssvensk på ett svenskt forum ska skriva!

• aleksa98

LillaLulla

Snälla läs TS. Hon skriver inte princessrum, utan att hon var inne och kollade på ett rum och där hade dom skrivit princess. E det bara jag som läsre TS. Det står ingenstans i TS PRINCESSRUM.........

• Trinity78
    aleksa98 skrev 2007-02-04 10:04:39 följande:
    LillaLulla Snälla läs TS. Hon skriver inte princessrum, utan att hon var inne och kollade på ett rum och där hade dom skrivit princess. E det bara jag som läsre TS. Det står ingenstans i TS PRINCESSRUM.........
    Omröstningsalternativen är Prinsessrum eller Princessrum! Det går inte att rösta på nåt annat.
    Tror du att kärlek är som sångerna vi hör?
Svar på tråden Hur stavar du detta?