• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • LillaLulla

aleksa - fortfarande är inte princess en svensk stavning. Prinsessa är en svensk stavning.

• Bonanza
    aleksa98 skrev 2007-02-04 10:04:39 följande:
    LillaLulla Snälla läs TS. Hon skriver inte princessrum, utan att hon var inne och kollade på ett rum och där hade dom skrivit princess. E det bara jag som läsre TS. Det står ingenstans i TS PRINCESSRUM.........
    Förutom i själva OMRÖSTNINGEN där det står "princessrum" och "prinsessrum". Det är dessa två alternativ man har att välja på, och det ena är rätt och det andra är fel!
  • Dino78

Eftersom ALLT man skriver kan tolkas på olika sätt så har ingen av er som skriver här rätt att säga rätt eller fel. Förutom i stavningen då. Korrekt svensk stavning ÄR prinsess med S men frågan är ju tolkningsbar.
    man kan tolka det som hur stavar DU detta, alltså en personlig åsikt.
    Eller:
    Hur SKA detta stavas. Då finns det bara ett rätt alternativ.

Jag tycker personligen att det ska stavas med S (prinsess). Tårtan står som sagt i min bok stavad som Princess, min tanke var att detta ord numer kankse blivit ett vedertaget ord av någon anledning.

Och jag tycker för övrigt inte att folk som stavar fel är idioter. Vet man hur det stavas och medvetet stavar fel tycker jag iofs är lite skumt men så länge det inte görs i sammanhang som att söka jobb och i tidningar så rör det mig inte i ryggen. På ett forum eller i folks kryin tycker jag folk får stava som man vill.

Jag själv stavade alltid ordet klockrent med H (klockreHn) bara för att jag är Djurgårdare (Stefan Rehn) - en kul grej bland oss blåränder. Samma sak, jag är inte dum för det

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    Bonanza skrev 2007-02-04 10:16:15 följande:
    Dino - men väljer man "jag stavar princessrum" så stavar man fel. Så visst är det fel. Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    ja, precis det jag skrev. Det ÄR felstavat men VILL man skriva det så så får man ju göra det. Folk stavar fel ibland, tur är väl det annars skulle det inte bli lika många omröstningar
    DIF i själ och hjärta
  • aleksa98

LillaLulla
    Jag har aldrig sagt att princess e en svensk stavning. Jag vet om att det stavas med s på svenska men jag skriver ordet med c

• aleksa98

Bonanza

Jag har inte förnekat att det stavas med s på svenska men jag stavar det med c.

• LillaLulla

aleksa - får jag fråga varför? Som bonanza skrev, detta är ett svenskt forum där folk skriver på svenska.

Jag kan gott börja skriva på finska också. Men det skulle vara totalt meningslöst eftersom ingen skulle begripa och det de skulle begripa skulle vara helt felstavat. Finska ser ju inte lika tufft ut som t.ex. engelska heller.

• aleksa98

LillaLulla

Jag har skrivit ordet princessa inne bland mina bilder och där har jag även skrivit Tata och kola. Jag tycker att jag får skriva vad jag vill och hur jag vill under min sida för att det är ingen som behöver eller e tvingad och gå in och titta. Mina barn säger aldrig pappa utan tata och kan jag då inte skriva ordet tata för att detta e ett svenskt forum?

Svar på tråden Hur stavar du detta?