• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • Röding

Ellentina:

Om vi inte bryr oss om våra svenska skrivregler, så kommer vårt svenska skriftspråk snart att försvinna.

Att det slinker in ett och annat stavfel är sådant som händer. Men att medvetet stava fel ser i mina ögon både obildat och tråkigt ut.

• LillaLulla

Jag håller med Röding, ifall folk medvetet stavar fel så ger det en obildad uppfattning om personen i fråga. Och jag förstår inte varför någon medvetet vill lägga den stämpeln på sig själv?

Sjölv sku ja noo kuna byri skriv på dialekt å, men he e ju lixom en jävla massa folk som skådar på demhe siidona som int kan tala dialekt å som int sku föstaa. Så he e ju liiti onödit.

• Starla

Röding: Håller med om det du skriver.

Jag ryser när jag läser det här, att man medvetet stavar fel bara för att det ser finare ut. Helt otroligt! Vilka signaler man sänder ut, jag blir mörkrädd!

• Laire

Håller med alla språkivrare!

Jag stavar fel, det händer omedvetet eftersom jag av någon anledning fått problem med det på senare år (främst om det ska vara en eller två av någon bokstav), men att göra ded medvetet bara för att man tycker det är finare är ju sjukt!

Ungefär som när man var yngre och ändrade stavningen på sitt namn/"bytte" namn för att vara coolare, egentligen helt patetiskt.

Allt blir så mycket lättare när man älskar sin granne istället för sitt fosterland.
  • dinochmin

Jag tycker om att använda rätt stavning.. men herregud, språket utvecklas och nya stavningar används. Läs en bok från förr så får ni se! Ett bra exempel är mig och mej. Det skriftliga språket FÖRSVINNER ej, det UTVECKLAS.

• Bonanza

dinochmin - fast de allra flesta bra skribenter använder mig och inte mej. Så det har knappast försvunnit.

Och ja, språket utvecklas. Men oftast förenklas det. jfr Hafva med ha t.ex. Princessa vs. prinsessa finns det dock ingen logik i. Det är en anglofiering av vårt svenska språk. Och det är tråkigt!

Men vill man stava fel, var så goda. Alla väljer ju själva hur de vill framställa sig inför andra.

• dinochmin

Bonanza
    Nej, jag menade inte att det försvunnit heller. Läs lite tydligare.

Självklart ger det ett seriösare intryck genom att använda sig av korrekt stavning. Men, jag förstår faktiskt inte varför man hänger upp sig på det? Det är väl upp till var och en hur de vill framställa sig själv, eller?

• Bonanza
    dinochmin skrev 2007-02-04 12:14:11 följande:
    BonanzaNej, jag menade inte att det försvunnit heller. Läs lite tydligare.Självklart ger det ett seriösare intryck genom att använda sig av korrekt stavning. Men, jag förstår faktiskt inte varför man hänger upp sig på det? Det är väl upp till var och en hur de vill framställa sig själv, eller?
    Ja, det är självklart upp till var och en. Men då ska man inte komma och klaga när man anses som mindre bildad och intelligent heller. Man får helt enkelt inse att man framstår som lite korkad om man skriver dålig svenska.

(Och ja, jag VET! Alla dyslektiker i hela Sverige har samlats på FL)
  • Elli47

På svenska heter det prinsessa och därför även prinsessrum... är vi i England så heter det princess... och därför princess room antagligen... ;)

• malinmm

Ingen jävel som kan engelska här???
    Princess = engelska
    Prinsess = svenska

man blir ju mörkrädd...

Svar på tråden Hur stavar du detta?