• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • Lina R

det här har ju spårat ur totalt.
    prinsessa är det rätta men låt folk skriva som de vill för tusan.

• Kakan83

På svenska heter det prinsessrum! Inget annat! Det är skrämmande hur illa folk stavar nu för tiden. Slarvfel gör vi alla, men det hade nog inte skadat för många att gå en grammatik/stavningskurs.

• Black

*ASG* Men herrejösses... mycket att bråka om tjejer. Ärligt talat..

• aleksa98

Det handlar inte om hurvida jag vet att det stavas med s eller c. Jag vet att det stavas med s, på rätt svenska men jag stavar det med c.

• Filippinan

Ja, om man vill hitta på ett eget språk kan man ju stava det kanonkulerum men uttala det "prinsessrum".

aleksa98 skrev 2007-02-04 10:33:19 följande:
    Jo men helt ärligt så bryr jag mig inte om ifall utomstående förstår vad jag har skrivit eller inte. Prinsessa stavas princessa på mitt språk.
    The more you ignore me, the closer I get
  • Lola Jämtland

aleksa98

Varför stavar du prins/prinsar på rätt sätt då?

Men inte prinsessa?

//2007-here I come!
  • Röding

Ja stauar som ja vell. Dö behövve int brye daj. Vaffö skau vie verrna åm vorat språg ock fölga domm skrifreggler såm fins?

Prinsessrum stavas med tre s och inget annat. Allt annat är trams och urholkning av vårt svenska skriftspråk.

• Röding

aleksa98 skrev:

"Varför skulle man ens vilja göra ett prinsessrum, förresten?...
    Du kanske har en dotter som vill. Likadant om du har en son som vill ha Batman gardiner och mattor. Inte ngn större skillnad"

Du kanske har en son som vill. Likadant om du har en dotter som vill ha Batmangardiner och Batmanmattor. INGEN skillnad.

• Sömntutan

Oj vilka språkpoliser det finns här inne...hjälp!  Här får man verkligen se till att man stavar rätt.
    Men jag håller med, här i sverige heter det prinsessrum.

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Ellentina

Det var väldigt vad folk verkligen orkar engagera sig i sådana här triviala frågor. Hatar paragrafryttare och princippoliser. Om vi stavar det med c eller s kan väl kvitta. Vi förstår alla vad det betyder, eller hur??

Svar på tråden Hur stavar du detta?