• Dino78

Hur stavar du detta?

Kikade nyss i en tråd på en mamma som hade kort på sin dotters jättefina rum, där stavades det Princess. Själv har jag alltid stavat med S ist för C. Förutom om det gäller Princesstårta...så nu blev jag osäker
    Måste starta en omröstning så ni inte tror att jag lämnat FL, jag är bara lite inaktiv då jag jobbat under en månads tid. Om en vecka dock är jag arbetslös igen

DIF i själ och hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-04 09:50:58:
    Försök hålla ner tonen lite, blir värsta elaka tonen och det tycker jag inte behövs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta?
  • Linda1976

Bonanza har redan styrt upp läget ser jag, så jag lutar mig tillbaka!

/L - språkpolis

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Pernilla S

På svenska Prinsessrum och engelska Princessroom...
    Tja, inte vet jag.

• elrovi

Tycker det är en rolig diskussion här inne ni som stavar princessa, sa ni likadant i skolan på svenskalektionen också
    " jag stavar som jag vill" ? Undrar hur läraren reagerade då?! En sak om man säger/uttalar saker på olika sätt, men stavningen är väl ändå viktig att bibehålla annars urartar ju svenska språket helt och hållet!

• Starla

elrovi: Har undrat precis samma sak själv faktiskt, skulle vara kul att höra den diskussionen i klassrummet...

Funderar desutom lite över hur det blir om det finns barn med i bilden, främst då över läxläsningen och hur man som förälder förklarar att "mamma stavar så här för att det ser fint ut, men det inte är korrekt..." Säger man till barnen att det är ok, eller håller man hårt på att barnen måste använda den korrekta stavningen? Man sänder ju lite olika signaler...

• aleksa98

Starla

Men det behöver jag inte orolig för. Mina barn lär sig två språk och därför lär dom sig att stava på både det ena och andra sättet. Jag ser inget fel i att mina barn lär sig hur det stavas på både svenska och vårt andra språk. Jag vet att det heter prinsessa på svenska. Varför jag skriver prins rätt e för att på mitt språk heter det samma.

Sen så bryr jag mig knappast om vad folk här anser om min intelligens, det rör mig inte i ryggen. Folk får tro vad dom vill och vill dom göra en bedömning av en människa utifrån hur den skriver, så varsegod

• aleksa98

LillaLulla

Själv hade jag inga problem med att förstå vad du skrev. Jag måste väl vara överinteligent nu då?

• Fru Allerdahl

Ett prinsessrum på Svenska &/and a princessroom in English

När nån skriver Princessa så tänker man ju så klart Princess A (alltså med ett engelskt utal sen ett A)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. THEODORE ღ .?:*:?.♥.?:¨*:?. ღ 02-09-06 .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur stavar du detta?