• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • xxmeyaxx

Rokka Jill
    Det är ganska roligt på hur man ser WT här också. Tindra, Engla, Neo och Kevin är såå WT, enligt somliga. Blir ganska less på det. Men, som OM det nu skulle vara WT då? Vad gör det? Varför är det så fel..?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Rokka Jill
    xxmeyaxx skrev 2007-02-13 21:42:00 följande:
    Rokka JillDet är ganska roligt på hur man ser WT här också. Tindra, Engla, Neo och Kevin är såå WT, enligt somliga. Blir ganska less på det. Men, som OM det nu skulle vara WT då? Vad gör det? Varför är det så fel..? När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
    Det e bara helt sjukt att någon kan bestämma att det  e WT..
    Låt de döpa sina ungar till Torkel, oliver, orvar, Gunhild o Maddeleine.
  • Beautiful disaster

xxmeyaxx; Okej, då kanske du skulle uppfattas som arg då? :S

• Jenny1

Efter att ha följt denna tråd, och läst alla inlägg, verkar det som om vi kan komma överrens om en sak i alla fall: alla kan inte tycka om alla namn!

En följdfråga, till alla som gillar "gulliga, konstlade" namn: ska man få namnge sitt barn till vad som helst?

• Sexymala

Jenny1
    Ja, det är ju tur att det finns en myndighet som bestämmer vilka namn som är "accepterade" att ha på sitt barn!!
    Och de namn som här av vissa anses "gulliga" ÄR ju faktiskt godkända!!

Men i det stora hela, Ja, det anser jag! Anser alltså, sen kanske det inte behöver vara så. Det handlar BARA om att vänja sig! Vi tror att ett visst ord, det Är bara den saken, tex Dator,. Det är en burk där man kan skriva. Skulle det nu bli ett namn, så hanlar det om att vänja sig!! Nu säger jag inte att namnet Dator skulle bli godkänt, men du fattar.. (eller kanske inte)
    Sen måste det ju självklart finnas en gräns, frågan är vem som skall dra den gränsen? Jag tycker det är bra som det är, med myndighteten i spetsen! Eller skall vi ha folkomröstningar om vilka namnsom är acceptabla och ej??!!

I övrigt finns det mycket att kommentera sen igår, men jag hänger på de andra.
    tex xxmeyaxx!!

• Jenny1

Men att de "gulliga" namnen är godkända (är dock inte säker på att alla är det) gör ju inte att alla måste tycka att de är ok? Jag kommer alltid att ha svårt för sånna namn, oavsett vilken generation de sitter på...

Det kan nog bli liite svårt att få igen det där med folkomröstningar! (dessutom är ju en majoritet i en folkomröstning inte samma sak som att det blir så, det ses bara som en vägledning till att fatta ett beslut).

Förstår precis vad du menar med alla ord kan få flera betydelser, t om som namn... Det är just det jag har svårt för - ord som har en betydelse, som helt plötsligt blir ett "gulligt och konstlat" namn... Tindra, glimra mm är ju verb - inga namn!

• Sexymala

"Men att de "gulliga" namnen är godkända (är dock inte säker på att alla är det) gör ju inte att alla måste tycka att de är ok?"
    Men de måste väl vara godkända om de finns?? Vet inte vad myndigheten heter, men de har ju förbjudit vissa namn, så de måste ju ha gått igenom alla namn, men visst jag är osäker
    NEJ du måste inte tycka om alla namn, det gör ingen! Men DU måste acceptera ATT de finns och inte dömma en person utifrån det!!

Och Stig, Björn, Lina, Max, Tova, Linda VAD är de för namn då??
    Björn- En björn, Ett djur!!
    Stig- som man går på
    Lina- En kläd LINA
    Max- Maxfarten var...
    Tova- Oj du har en Tova i ditt hår
    Linda- OCH DET ÄR OCKSÅ ETT VERB! Något man gör, Man Lindar!

• Jenny1

Att folk sitter och spånar på "namn", är ju inte samma sak som att det blivit godkänt som namn?!
    Jag diskuterar inte en viss person som bär ett visst namn, utan enbart vad jag tycker om vissa namn. Sen om nån heter detta namn, har inte med saken att göra.

Kärnan i den här tråden handlar om gulliga namn - de namnen du listar upp anser jag inte falla i den kategorin.
    Och det är klart att det finns namn som har fler betydelser - men Stig är inte ett gulligt namn... (vet ej om du kan ta in mitt resonemang)

• Sexymala

Spånar på namn? Vad jag vet finns det en myndighet som beslutar vilka namnsom är godkända, annars hade vi ju som sagt kunnat heta vad som helst. har googlat lite och det enda jag hittills hittat är
    www.prv.se/personnamn/varfor.html
    www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=747321&lid=aldreNyheter_725570&lpos=rubrik_747321

Men skall googla vidare!!

Som du säkert märkt så är vi flera här som inte tycker att det Finns gulliga namn! VAD är ett gulligt namn tex? Linda äe det många som heter, Björn lika så. Max och Lina också. Jag förstår inte ditt resonemang!

De namnen listade jag upp som SVAR på ditt tidigare inlägg
    Om att "Tindra, glimra mm är ju verb - inga namn! "
    De är fler exempel på att det finns fler verb som är namn, Etablerade namn! Linda finns det tex hur många som helst av!!

Och att det finns namn som är "saker" och ja.. Substantiv över huvud taget!!

• vinna

Blir nästan full i skratt när jag läser.

Jenny1 skrev:
    "Förstår precis vad du menar med alla ord kan få flera betydelser, t om som namn... Det är just det jag har svårt för - ord som har en betydelse, som helt plötsligt blir ett "gulligt och konstlat" namn... Tindra, glimra mm är ju verb - inga namn!"

Jenny1 skrev vidare:
    "Kärnan i den här tråden handlar om gulliga namn - de namnen du listar upp anser jag inte falla i den kategorin.
    Och det är klart att det finns namn som har fler betydelser - men Stig är inte ett gulligt namn... (vet ej om du kan ta in mitt resonemang)"

Hm, Varför överhuvud taget skriva att Tindra är ett verb och inget namn om det bara handlar om gulliga namn. Om du skriver att Tindra är ett verb och inget namn, Så måste det väl gälla alla verb som används som namn? Tina, Linda, Tova

Eller väljer du ut vilka namn som är gulliga och bestämmer att dessa är verb - inga namn? Vilka verb får vara namn?

Svar på tråden Gulliga namn!!!!