• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Vargtass

Helt en generationsfråga!!! De barnen som idag döps till Tindra, Engla mfl. kommer kanske i sin tur döpa sina barn till Bengt, Lennart och Ingegerd..? Det känns kanske obegripligt för oss? Men väl så naturligt för den tiden. Namnen "växer" ju med åldrarna.

Hade inte reagerat om min kirurg eller läkare hette Ängla. Däremot hade jag nog reagerat om min läkare hette "Dick Pitt" hihi

• Jenny1

Det säger väl sig självt att man inte pratar om andras namn med sina barn?! Den som gör det, måste ju vara helt bakom flötet... Att jag inte tycker om namnet Tindra t ex, har ju ingen betydelse för min son? Han får gärna ha kompisar med alla möjliga namn. Bara jag slipper döpa mina barn till några av dem...

• Dramaonline

Det brukar ju visa sig rätt snabbt om det är en man eller en kvinna, och dessutom så är det sällan särskilt viktigt för sammanhanget...

Men jag hade aldrig hört att det skulle kunna vara ett killnamn förr.
    För säkerhets skull kollade jag upp det på patent och registeringsverkets lista för könsneutrala namn, och det står inte med där.

Och på scb sökte jag och det finns 629 kvinnor som har förnamnet Nike . Av dessa har 345 namnet Nike som tilltalsnamn/förstanamn.

Men så fanns det visst 13 killar också?!

• Nyima

Men... (nu har jag ju inte läst hela tråden utan utgår bara från TS)..Ängla Anderssons jämnåriga pensionärsvänner kommer ju att heta Tindra Lundborg, Elliot Karlsson, Ronja Hedberg och Milton Fransson...typ. När jag tatuerade mig första gången möttes jag av nåt i stil med "Ska du sitta med den där på hemmet?!" Fast vi faktiskt kommer vara en hel drös som sitter och jämför våra gaddningar på hemmet

• Jenny1

Visst, mina barn kanske flyttar utomlands en dag... Men det kan jag inte ta hänsyn till nu? Förresten fungerar mitt barns namn internationellt.

• Beautiful disaster

Jenny1; "men eftersom du inte heller tycker om alla namn, har ju du också då fördomar? Det är ju löjligt att påstå att nån har fördomar bara för de inte tycker som du?" - det var ju inte just DET hon eller jag heller för den delen syftade på, utan hur du så klumpigt uttryckte dej i tidigare inlägg, som minst sagt var fördomsfulla !

• malin ulrika

Jenny2,
    mitt inlägg var om att det kanske inte spelar så stor roll om man hör vilket kön det är. Internationella namn var ett exempel på det.
    Mitt namn "Malin" betyder förresten "elak artad" på franska.
    Därför antar fransktalande här att det KAN bara inte vara "Malin" utan det måste vara "Marlin" eller nått liknande.
    Men inte skyller jag mina föräldrar för att de inte kollade vad namnet betyder på franska!
    Lite kul att ha ett "exotiskt" namn för första gången i livet...

Jenny1, får man gissa? Började det på W? Om det är Willem så är det ett av mina favoritnamn, det var nära att det blev det, men det blev Vincent instället för minstingen.

I mitt fall, eftersom vi bor i engelskatalande och franskatalande land, och jag har svenskt påbrå och min man portugisiskt ville vi att namnen skulle passa på alla fyra språken. Det var INTE lätt...

Det blir nog inga mer barn nu...

• malin ulrika

...fniss, jag menade Jenny1, naturligtvis, inte Jenny2!

• Jenny1

Beutiful disaster: Och i vad består denna klumpighet? Att jag uttryckte min åsikt och accociationer till ett visst namn? Var det klumpigt uttrycket därför att det inte stämmer överrens med din åsikt? Man kan ju undra...

• lovely 2B a mum

Namn som inte funkar i andra länder

Gun - pistol
    Dick - snopp
    Fanny- kvinnligt könsorgan
    det är vad jag kommer på nu

och så på tal om namn som kan bli fel i andra länder måste jag få berätta om när jag var i Tanzania.

En ganska påträngande försäljare gav mig sitt visitkort där det stod att han hette Mr Fitta. Jag och min reskompis skrattade så vi höll på att dö. Vi tipsade honom att inte dela ut sitt visitkort till svenskar.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!