• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Jenny1

Eftersom jag skrev att de NOG inte är så jättevanliga, så är det min uppfattning om namnen...
    Att 1400 personer bär ett namn utav 9 miljoner, gör väl inte namnet speciellt vanligt?

Jag accepterar alla personer oavsett namn, men det betyder inte att jag tycker att namnet i sig är fint...

• Sexymala

Så, alla skall heta samma? Hur många skall heta ett namn för att det skall vara vanligt??
    På svenska namn ser det ut såhär
    2006______________plats
    Emma 1291 st______1
    Tindra 532________27
    Frida 434 st______42

kolla in siten om du vill
    www.svenskanamn.se/

Förstår inte varför man skall, eller hur man ens KAN tycka att namn är fula, fina, gulliga, söta osv..
    KLART man ite kan tycka OM alla namn, men de finns ju så varför fundera. Dte finn ju andra som gillar dem!

PS hehe, har fortfarande inte fått svar på min fråga!! Vilket syndrom det börjat bli!!

• Jenny1

Vad är det för livsviktig fråga du inte tycker att du har fått svar på?

Men eftersom du är så förtjust i alla namn - varför ens skriva i en tråd som handlar om att ts inte tycker om gulliga namn. Då är ju inte det nåt problem för dig - så varfö lägga ner energi?

• Sexymala

Därför att jag gärna vill veta Hur folk ens kan resonera att det finns kategorier på namn! Och därför att det är kul att diskutera!
    Just det, det var dte där med kategorierna jag ville vate hur det låg till med!!

Försvann det där med att kategorisera ur diskussionen helt eller? Jag vill fortfarande veta hur du tänker när du säger att
    "Det är väl självklart att man kategoriserar namn! Det gör säkert även du, annars skulle det vara ytterst svårt att välja namn till sitt barn..."

• Jenny1

Vad tröttsamt, se inlägg 405... Det gör man ju mer eller mindre omedvetet. För när man ska välja namn till sitt barn, är ju inte alla namn aktuella.

• Beautiful disaster

Jenny1; Ännu en dag har gått & du har fortfarande inte begripit vad "fördom" är för ngt? Utav det jag har läst av det du har skrivit så verkar det absolut inte som att du förstår innebörden av ordet "fördom". Det är beklagligt att folk ska använda sej av ord dem inte förstår innebörden av.

"Tindra och Engla är nog inte så jättvanliga, vi har ingen omkring oss med de namnen... Möjligen nåns hund/katt..." - vi har ingen omkring oss med namnet Gunnar, Gösta, Veronika, Lina, Lisa, Gabriella, Jens, Oskar mfl. Är dem nog inte så jättevanliga då? Det är iofs möjligt att ngns hund/ katt heter det, men det är ingenting jag vet.

• xxmeyaxx
    Beautiful disaster skrev 2007-02-14 08:06:28 följande:
    xxmeyaxx; Okej, då kanske du skulle uppfattas som arg då? :S
    Absolut inte Jag betonade bara vissa ord.
    När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • xxmeyaxx
    Minisen skrev 2007-02-14 11:32:42 följande:
    Det finns 1479 kvinnor som har förnamnet Engla .Det finns 2839 kvinnor som har förnamnet Tindra .Inte SÅ ovanliga längre...
    Jo, jämtemot Emma och Julia.
    När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • xxmeyaxx
    Minisen skrev 2007-02-14 10:18:24 följande:
    Menar vissa att vi som vill att våra barn inte ska ha samma namn som tre andra barn i sin klass bor i husvagnar och inte är kulturellt belevade? Ganska skrattretande tycker jag...
    Visst är det dumt? Man kan inte göra något annat än att höja ögonbrynen.
  • Jenny1

Beutiful disaster:
    Det verkar som att du gillar att upprepa dig? Men du kanske inte kan komma på något annat att skriva?
    Om jag skriver att Tindra och Engla har jag inte uppfattat som vanliga, är väl knappast en fördom? Det är fakta. Hade i princip aldrig hört "namnet" Tindra innan jag började läsa här inne...

Svar på tråden Gulliga namn!!!!