• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Jenny1

Det är ju faktiskt flera stycken som skriver att de vill ha ovanliga namn på sina barn, så att de ska få vara ensam i klassen om det namnet... Då gör man ju så för att inte "vara som alla andra"?

Tror att många glömmer bort att det är inte namnet som gör personen unik - utan personligheten!

• vinna

Fast namn som Tindra och Engla är ju inte ovanliga...

Visst, många kanske vill ha namn som inte alla andra heter, men är det samma sak som att inte vara som alla andra? Ett unikt namn till sitt unika barn, varför ska andra se ner på någon som väljer det? Jag tycker att man ser ner på namn om man uttalar sig om att namnen är löjliga eller wt. Hur kan ett namn vara löjligt?

• Sexymala

Jag tror inte att föräldrarna till barnen som döps till Tindra eller Engla idag gör det för att de "vill ha ovanliga namn" jag tror de inser att det namnet Inte är ovanligt. Så, jenny, Om de nu inte gör det för att vara ovanliga. Varför gör dem det då? Kanske för att de gillar namnet eller??
    Faktum är att det inte finns så många namn som ingen annan heter.
    Jag tycker det är dumt av förälder att tänka så "Så de blir ensamma i klassen om det" Tänk om just en till Tindra (OM det nu hade varit så ovanligt) hade börjat samma klass... Visst kanske man går i skolan många år, Men inte hela livet!!
    Men så, ovanliga namn är ok, men inte "gulliga"??

Försvann det där med att kategorisera ur diskussionen helt eller? Jag vill fortfarande veta hur du tänker när du säger att
    "Det är väl självklart att man kategoriserar namn! Det gör säkert även du, annars skulle det vara ytterst svårt att välja namn till sitt barn..."

• Jenny1

Det är väl självklart att man kan tycka ett namn låter löjligt?!
    Tindra och Engla är nog inte så jättvanliga, vi har ingen omkring oss med de namnen... Möjligen nåns hund/katt... Just gulliga namn tycker jag passar utmärkt på just husdjur - inte på ett barn.
    Hur roligt kan det vara som vuxen, med ett "gulligt" namn...

• Jenny1

Ang. det här med att kategorisera namn: för mig låter vissa namn typiskt "gulliga", typiskt "nymoderna", typiskt "gammalmodiga" osv... Och det innebär inte att jag kategoriserar personerna med namnen.
    Det gäller att skilja på sak och person.

• Sexymala

Enligt SCB låg Tindra på 24 plats 2006 med 511 bärare!
    Engla låg på plats 63 med 209 bärare!
    de finns iaf med bland de 100 vanligaste namnen år 2006, enligt scb... men det kanske inte räknas!? kolla fakta innan!!

MEN det är inte DU som avgör om ett namn är gulligt!! Du har DINA "gulliga" namn, men det är inte många av oss abdra som anser att Tindra, Enlga är gulliga!!!Jag tror du behöver vänja dig!! och framför allt acceptera att namnen finns, att de blir allt vanligare och att de även kommer att växa upp, percis som alla Veronicor, Monikor, bla bla bla Har gjort i alla tider!!!

• Minisen

Det finns 1479 kvinnor som har förnamnet Engla .

Det finns 2839 kvinnor som har förnamnet Tindra .

Inte SÅ ovanliga längre...

• Jenny1

I min omgivning är inte dessa namn vanliga - det har väl inget att göra med om de ligger på nån namnlista?
    Jag har aldrig påsått att det är jag som avgör vilka namn som är gulliga för andra, men jag vet vilka namn som är gulliga enl min personliga åsikt.

Vi får ju verkligen hoppas att alla barn växer upp till vuxna människor!

• Sexymala

"Tindra och Engla är nog inte så jättvanliga" Du har ju själv skrivigt det!!! Sen att de i din omgivning inte är vanliga spelar väl ingen roll?! Så är det väl alltid. Man känner inte alltid personer med olika namn...

"Vi får ju verkligen hoppas att alla barn växer upp till vuxna människor!"
    Ja, verkligen. Och vi får då verkligen hoppas att alla personer accepterar deras namn, även om de heter Maria, Anna, Tindra eller Ängla!

• vinna

För mig är det inte självklart att ett namn kan låta löjligt. Löjligt är ett nedlåtande ord i mina öron. Jag tycker inte att alla namn är fina, absolut inte. Men att uttala sig om att vissa namn är löjliga är för mig obegripligt. Men vi kanske lägger olika värderingar i ordet löjlig och använder det på olika sätt.

Jag tror inte att man som vuxen lider minsta lilla av att heta Tindra eller Engla eller något annat av de namn du tycker är för "gulliga". Jag ska ringa upp en GullBritt om en liten stund och då ska jag fråga henne hur roligt det är. Återkommer med svaret.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!