• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Jenny1

Jobbar ni hårt för att missförstå en del inlägg, som har en annan åsikt än eran?
    Jag försöker diskutera det som ts avsåg med den här tråden - nämligen gulliga, konstlade och nypåhittade namn... Typ Glimra, Tindra, osv. Sen att dessa råkar vara ett verb (som många andra namn) är ju bara ett sidospår.
    Jag gör ingen skillnad på "gulliga" namn, nya som gamla, har lika svårt för Gulli som för Tindra...

• Sexymala

Men de är ju inte påhittade!! Inte mer än andra Verb!!!
    Hemskt att släppa gamla goda tider va? Där bara Linda, Tova och Tina var accepterade!!

JA vi vet att du försöker diskutera TS och Det är precis vad vi också gör! Men att diskutera är ju att få ifrågasätta andras åsikter och synpunkter. DET är vad vi gör då nog många med mig anser att du är ute och cyklar!Varför kategorisera namn? Det är ju peecis vad du och TS gör!!
    Och jag hade säkerligen vart lika mycket "på" TS om hon vågat diskutera, men hon har ju inte lyckats visa sig så mycket här på sistone!!

• vinna

Jenny1
    Jo, du har rätt i att det var gulliga namn tråden handlade om. Men nypåhittade? Engla är ett gammalt namn. Vet du om Tindra är ett nytt eller gammalt namn?

Det var du som skrev att Tindra är ett verb och inget namn.
    "Tindra, glimra mm är ju verb - inga namn!"

Du skriver att du inte gör skillnad på nya och gamla gulliga namn. Då är det ju så att du inte gillar gulliga namn helt enkelt.

Låt bli att döp dina barn till gulliga namn då. Men försök ha förståelse att andra tycker att det är fina namn. Att skriva att det inte är några namn tycker jag är helt fel. Om någon heter det är det väl klart att det är ett namn!

• Jenny1

Det är ju inte verbet i sig som är "påhittat" (som du säger) utan att man använder det som namn.
    Det är väl självklart att man kategoriserar namn! Det gör säkert även du, annars skulle det vara ytterst svårt att välja namn till sitt barn...
    Jag kan rabbla upp en hel lista på namn jag inte kan tänka mig till mina barn, förrutom de "gulliga". Men de gulliga har jag ytterst svårt för just för att de låter så gulliga och konstlade...

• Sexymala

Varför kategoriserar vi namn? Jag anser inte att jag gör det! Hur vet du att jag gör det??
    Vad har du för grunder?
    Jag tänker välja ett namn som passar mitt barn. Min namnlista är full av olika namn! Jag tänker välja ett namn som klingar fint mot våra namn och mot efternamnet!! Sen vilket det blir, nytt, gammalm, modernt, traditionellt, (om vi alltå skall placera namn i kategorier) återstår att se!!! Men jag tänker inte Fastna på linjen att mitt barn skall ha ett nordiskt gammalt namn och då INTe kunna tänka mig andra namn! Vad är motsattsen till "gulliga" namn?

• Dramaonline

ALLA namn är påhittade!
    Var skulle de annars komma ifrån?
    Nån har nån gång varit den första med just det namnet.

Det gör väl ingen skillnad i princip om det är några tusen år sen eller tre år sen.

Och skulle det vara den allra allra första, ja, då har vi ju prövning genom patent- och registreringsverket som kollar att det nya namnet inte är varumärkesskyddat eller är kränkande.

Inga problem!
    Och inga problem att en del tycker en del namn är fula heller.

• Minisen

Ur Wikipedia:

White trash (en: Vitt skräp) är en nedsättande benämning från USA. Ordet har sitt ursprung i 1800-talets USA, där white trash var benämningen på de vita arbetare som arbetade åt de slavägande godsägarna. Numer förknippas benämningen främst med lågutbildade och kulturellt obelevade grupper i USA som befinner sig i socialt lågt ansedda positioner. Exempelvis brukar invånare i husvagnsbyar (trailer parks) och tonårsmammor stämplas som white trash.

Begreppet har i viss mån sökt sig till Sverige, där det kan höras använt som nedsättande uttryck om svenskar utan invandrarbakgrund som arbetar inom lågstatusyrken och bor i städer/bostadsområden med låg social status.

Menar vissa att vi som vill att våra barn inte ska ha samma namn som tre andra barn i sin klass bor i husvagnar och inte är kulturellt belevade? Ganska skrattretande tycker jag...

• vinna

Jag har valt namn till mina barn som jag och barnens pappa tycker är fina. Jag tycker som många andra att vissa namn är finare än andra men jag tänker aldrig att någon med ett visst namn skulle vara si eller så. Jag skulle aldrig komma på tanken att tro att ett namn som någon faktiskt heter inte är ett namn. Försår inte riktigt den tanken. Det är fördomarna om namnen som jag tycker är fel. Varför uttala sig om att någon som heter Tindra inte skulle ha lika lätt att få jobb?

Kan tillägga att jag inte skriver här för att försvara några namnval. Mina barn har inte dessa namn som blivit utsatta för fördomarna så jag tar inte åt mig något personligt. Men jag tycker att det är så konstiga idéer endel har att jag blir nyfiken på hur de tänker. Varifrån kommer fördomarna?

• Jenny1

Jag tycker inte att man kan kalla det fördomar mot namnen, bara för att man inte tycker de är fina...
    Namnen som avhandlas låter i mina öron bara löjliga helt enkelt, konstlade för att föräldrarna inte "vill vara som alla andra". Och då menar jag självklart inte att alla barn ska heta samma sak!

Det här med att få svårare att få jobb; det är ju så att framför allt utländska namn har lätt för att bli bortsållade vid jobbansökan... det är tyvärr något som sker på arbetsmarknaden, och det innebär inte att jag tycker att det ska vara så.
    Sen har det tidigare i tråden spekulerats i om personer med dessa gulliga och konstlade namnen också kan få svårt att få det jobb de vill ha... Det är inget som jag påstår som dagens sanning, utan bara en reflektion och fundering från några i denna tråd.

• vinna

Jenny1
    Såklart att man inte har fördomar mot ett namn för att man inte tycker att det är fint. Det har du helt rätt i.

Men du skriver:
    "Namnen som avhandlas låter i mina öron bara löjliga helt enkelt, konstlade för att föräldrarna inte "vill vara som alla andra". Och då menar jag självklart inte att alla barn ska heta samma sak!"

Att tycka att namnen låter löjliga är inte heller en fördom. Men att tro att föräldrarna ger namnen för att de inte vill vara som alla amndra är fördom så det skriker om det.

Jag tror att föräldrarna vill ge barnen sitt namn för att de tycker att namnet är vackert.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!