• Namnam

Gulliga namn!!!!

Finns så mycke gulliga namn på småbarn, men hur roliga är dessa namn när man blir vuxen?
    Tex Tindra eller Ängla, tänk er en vuxen kvinna 35år ska vara eran kirurg eller advokat och presenterar sig som Ängla Andersson.
    Jag tycker det känns jätte fel, men det kanske jag är ensam om

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 19:27:57:
    För att förtydliga vad jag menar så lägger jag till namnet Puma.

• Svar på tråden Gulliga namn!!!!
  • Jenny1

vinna: men eftersom du inte heller tycker om alla namn, har ju du också då fördomar?
    Det är ju löjligt att påstå att nån har fördomar bara för de inte tycker som du?
    Nike Bent - du ser ju inte på namnet om det bärs av en man eller kvinna? Det tycker inte jag känns så förtoendeingivande.
    Och det är väl klart att det är hemskt om man som förälder ger sitt barn ett konstlat namn bara för att vara originell - och att detta sen kan leda till problem i framtiden?
    Det är ingen fördom mot denna Nike, utan en reaktion på namnet - vilket jag såklart inte skulle visa för henne?

Det är väl självklart att man inte behöva tycka som artikeln - men för sitt barns skull bör man tänka igenom ett par av de punkterna den tar upp. Den riktar ju sig till barnets bästa eller hur?

• Jenny1

Hela den här tråden startades för att diskutera sk "gulliga" namn. Och vad blir det för diskussion om man inte får uttrycka negativa åsikter?
    Om vissa inte tycker om traditionella namn - det är tydligen helt ok? Men inte ge uttryck för att man inte tycker om gulliga och konstlade namn?

• Ina1979

så när man döper sitt barn bör man då tänka på vad det namnet kan tänkas betyda i andra länder också? tycker ni det?

• malin ulrika

Jenny1,
    jag brukade hålla med om att "det ska synas" om det är en man eller kvinna.
    Men nu när jag bor i Montreal och har lite "vidgade vyer" i och med att där jag jobbar så är mina kolleger från alla världens hörn, jag har stött på alla sorters namn!
    Rätt ofta kan man inte "se" på namnet vad för kön det är "Molina" var t.ex. en kille. Alla kinesiska namn kan jag inte ens repetera, men för mej är det långt ifrån självklart vilket kön det är när man ser namnet.
    Så nu tycker jag inte det spelar så stor roll.
    I vilka samanhang är det egentligen viktigt? Bara när man dejtar, vad jag kan komma på, och då lär man förhoppningsvis känna personen så pass innan att man vet vilket kön det är...

• Yrslan

Men Tindra och Ängla är knappast ensamma om att heta det så när de växer upp kommer många att ha samma namn som de....

• vinna

Jenny1
    Att inte tycka att alla namn är fina är inte att ha fördomar. Jag lägger inga som helst värderingar i de namn som jag inte tycker är lika fina som andra. T.ex. Jag tycker inte att Rune är ett fint namn men jag har inga tankar om att någon skulle vara på ett visst sätt ellar att det skulle vara synd om ett barn om det blir döpt till Rune. Jag tror inte heller att personen har svårare att få jobb för att den heter Rune, det är jag personligen som inte tycker att namnet är vackert.

• malin ulrika

Ina 1979,
    man kanske ska passa sej för alltför "uppenbara" saker, möjligtvis.
    "Jerker" t.ex. på engelska. Finns ett par stycken fler som blir fantastiskt roliga när man säger dem på engelska, kan inte komma på dem just nu. Gunnar, t.ex. låter ju som nån slags "Gunman" (Gunner) på engelska. Jag vet killar här som heter det, och det är ju inget PROBLEM direkt för dem.
    Jussi var en finsk kille på besök som fick finna sej i att låta som om han hette "Juicy" den veckan. Mobbad blev han nog inte direkt... Möjligtvis kommer folk ihåg dem lite bättre bara.

• Jenny1

Tycker inte att man bör tänka alltför mycket på vad namnet kan betyda i andra länder. Vi bor ju i Sverig, och det är främst här namnet ska användas.
    Det är ju bra att man kan "vidga sina vyer" genom att bo i Montreal, men nu är ju inte det som är huvudfrågan här... tycker jag. Utan huvudfrågan är ju - vad vi tycker om "gulliga" namn.

• Maddevg10

Måste säga att jag tycker det e hemskt med alla som tycker att vissa namn e så fruktansvärda..ska ni säg det till era barn när de går i skolan..att den o den verkar ju ha konstiga föräldrar som döpt den till nåt sånt fult!?

Kanske tramsigt att skriva så men e så trött på fyrkantiga människor!!

Jag gillar inte heller alla namn på mina barn men andra gör ju som dom vill, o det hör väl till utveckling att man har ett namn o en identitet, sen vad det är kan man ju inte döma en människa för.

Många har sagt till oss om det namn vår son heter (innan han kom) o andra förslag att de tycker det e fult..det sårar jättemkt!

Mina ♥ ♥ J & V
  • malin ulrika

Jenny1,
    vem vet, dina barn kanske flyttar?
    Folk flyttar mer och mer, förmodligen änn mera när våra barn växer upp. Jag hade inte för avsikt att bosätta mej i Canada, men det blev så, efter att jag varit på kontrakt här i ett par månader och träffade min stora kärlek här.
    Man vet aldrig vad som kan hända.

Vad jag menade vara att det inte alltid är så självklart att man ser på namnet vilket kön det är, även i Sverige blandas mer och mer kulturer. SÅvida man inte har speciella kunskaper om namn i olika länder, så är det inte alltid självklart.

Svar på tråden Gulliga namn!!!!