• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Tania

Mammab: Åk till Plantagen och sätt dig ett par timmar bland växterna

Där luktar det alltid så himla fräscht.

• solstraalen
    mrsbygg skrev 2007-03-07 20:00:11 följande:
    fan va jord luktar gott! har det iof alltid gjort..vattna precis blommorna å jord mmmm luktar svin gott..önskar man fick andas dom dofterna hela tiden hehe..samma sak me vårat tvätt medel, när ja öppnar städ skåpet så luktar det vårat tvättmedel såååå gott!! sugen på ett äpple, ska nog gå å ta mig ett nu
    jag tycker de stinker då man vattnar blommorna, så olika man kan vara
    Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och liten, v24
  • mrsbygg
    tbmh skrev 2007-03-07 20:09:16 följande:
    Mammab: Åk till Plantagen och sätt dig ett par timmar bland växterna Där luktar det alltid så himla fräscht.
    hehe va där innne ett bra tag när ja shoppade nya blommor! luktar så jäkla gott...mmm
  • Vallmar

Tbmh: Du tänker inte kolla vad det är heller?

Jag o min sambo väntar till Dagen D me o få veta vad det är. Jag tycker det är jättespännande också och just därför vill jag jue föda nu!!
    Drömmer hela tiden att det är en tjej men man vet ju aldrig när sambon är spådd till 3 killar o 1 tjej:)

Halvblod: Tror att jag fattade lite av vad du skrev, men jag kan tyvärr inte så mkt om det där.

• Mamasita

Mammab!!
    Har precis ätit sista smulan av broccoligratängen du gav oss receptet på för två veckor sen.
    Asså, det var det godaste jag ätit på bra länge!!! TACK

Halvblod: Varning på stan för att göra som du tänker - du riskerar hamna helt utanför systemet och riskerar att inte få mammapenning eller a-kassa alls. Har lågt batteri på min bärbara men ska hämta sladden så förklarar jag bättre..

• Tania
    Vallmar skrev 2007-03-07 20:12:53 följande:
    Tbmh: Du tänker inte kolla vad det är heller?Jag o min sambo väntar till Dagen D me o få veta vad det är. Jag tycker det är jättespännande också och just därför vill jag jue föda nu!!Drömmer hela tiden att det är en tjej men man vet ju aldrig när sambon är spådd till 3 killar o 1 tjej:)Halvblod: Tror att jag fattade lite av vad du skrev, men jag kan tyvärr inte så mkt om det där.
    Nej vi ska inte ta reda på vad det är
  • solstraalen

Tjejer

Då jag e gravid så får jag vid varje graviditet ju längre gången jag blir, mer å mer "ryck" i benen. Oftast mot kvällarna. Ena benet kan liksom helt plötsligt bara rycka till.

Vad beror de på??

Har haft så alla ggr.

Ni ska se mig om nån månad eller två å sitta med mig en kväll, mina ben rycker utav bara 17 då!!

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och liten, v24
  • L2K
    Halvblod - Om jag har förstått systemet rätt så behöver du inte ta ut nåt speciellt antal dagar första året men efter det måste du ha en sysselsättning = föräldraledighet/jobb heltid för att inte bli nollad på sgi.

Jag tog inte ut fullt efter ett år när jag va hemma med Basse och dom höll på att nolla mig. Som tur va kunde jag fixa till det i efterhand, för det hade inte varit kul att hamna på lägstanivå.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • L2K
    solstraalen skrev 2007-03-07 20:50:31 följande:
    TjejerDå jag e gravid så får jag vid varje graviditet ju längre gången jag blir, mer å mer "ryck" i benen. Oftast mot kvällarna. Ena benet kan liksom helt plötsligt bara rycka till.Vad beror de på??Har haft så alla ggr.Ni ska se mig om nån månad eller två å sitta med mig en kväll, mina ben rycker utav bara 17 då!! Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och liten, v24
    Det är ingen nerv som sitter i kläm på dig?
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Mamasita

Halvblod: För det första - är du fast anställd eller vikarie?
    Du kan ansöka om tjänstledigt ifall du är fast anställd men det är inte säkert de ger dig det. Är du vikarie kan du vara arbetssökande med a-kassa ifall din sambo tar ut pappaledigt.
    Vad man inte kan vara är hemmafru utan att vara i systemet.
    Då faller man bort från alla sociala skyddsnät som man kan komma att behöva i framtiden eller om något oförutsett händer. Man får inte missa en enda dag mellan arbetsförmedlingen och sista dan på jobbet - samma dag du slutar ska du ta en nummerlapp på af annars mister du hela mammapenningen.
    Samma gäller om man är studerande - under studietiden har man en inkomstförsäkring som gör att man kan få ut den mammapenningen man är berättigad till även om man är studerande under tiden för förlossning. Det gäller att inte ha några glapp mellan instanser och vart man anmäler sig - har man vattentätt kan de inte säga något.
    Alltså, är man hemma utan att lyfta bidrag eller ha en regelrätt tjänstledighet el.dyl ligger man risigt till. Man får inte ens vara sjuk (om man inte är inlagd) och missa en dag att anmäla sig - till a-kassan, af och försäkringskassan..
    Ta kontakt med ditt försäkringskassekontor så kan du få en handläggare som kan ge dig en skräddarsydd lösning. Så du vet..
    Fasen - nu låter jag som värsta uppslagsboken men jag kollade upp allt ifall ifall..

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3