And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Uno: vagnproblematiken ger mig faktiskt ångest. Elliot är inte mycket för att sitta framåtvänd, vilket ställer till det en del. Nu har vi inte tränat det speciellt, men i och med att det finns en hel del forskare som är emot att vända framåt även för barn i hans ålder så känns det fel att vända honom när han helt klart säger ifrån. Det vore skillnad om han, som de flesta andra verkar vara, var intresserad av att se framåt och ville vad framåtvänd. Om man till det lägger att vi inte vet om hans mentala kapacitet är påverkad, då verkar det inte smart att vända. Men det kommer väl att sluta med att vi gör det i alla fall...
Detta är min analys:
Urban Jungle, Baby Travel, Easy Walker Duowalker, Phil&Ted's e3 twin: P&T är smalast och kortast och har delad suflett, vilket även BT har. UJ/EW har en stor suflett. Samtliga är smidiga i bredd, UJ 74, BT 76, EW 78, PT 73, men UJ är lång som 17 vilket är jobbigt på t.ex. bussen. UJ går dock att fälla mer än PT. UJ har superliten liggdel. BT avsevärt billigare än de andra och finns nu med bredare mellan framhjulen vilket ger ökad stadighet. Samtliga har bra andrahandsvärde, men förlusten i kronor och öre är mindre för en billigare vagn. Endast framåtvända. EW funkar med babyskydd, vet ej om de andra gör det.
City Twin (Firstwheels), Herqules twin raptor spin, Stroll-air: vändbara sitt/liggdelar. HQ dock inte individuellt vändbara. CT 78, HQ 78.5, SA 77.5 cm bred. CT lätt ränglig, har en del kul färger. SA verkar ännu rangligare och har endast tråkfärger. Dessutom krånglig att skaffa till Sverige. HQ lite för lik vanliga tråkpansarvagnar för min smak.
Phil & Ted's double: smart, snygg, men känns klen och fladdrig i sitsen och har dåligt liggläge, samt att folk omkring en missar att det ligger en liten i och därmed kan vara oförsiktiga. Bebisen tittar åt "fel" håll. endast framåtvänd.
Quiksilver tandem twinco (x-adventure): endast framåtvänd. bra liggläge. smal - 72cm bred. Snyggare och roligare än vanliga vagnar, men ändå lite pansarfaktor.
Har inte kollat de mer traitionella modellerna ordentligt. Får kanske ge dem en chans också...
En CT kanske det blir. Eller en HQ. Får se hur det går med framåtåkandet, för då blir det nog en P&T i alla fall, double eller twin får vi se.
*puh*
Tackar Marv, för vagnsammanställningen! Bra för en som mig som inte är till hälften insatt och står som ett frågetecken när folk börjar prata om olika märken!
Tempo: Det saknas ju en del vagnar dock...
Hur mår du?
Marv - jag mår bara bra, tack! Illamåendet har gått över (det kunde man ju aldrig tro!) och jag känner bebisen mer och mer. På fredag är det UL, spännande! Hur mår du själv?
Mini är en bråkig j***l, det är allt jag kan säga. Men jag har inte spytt på snart en månad tror jag! Tål nästan kaffelukt nu faktiskt!
Har ul igen om 5v... långt dit...
Marvelina: Visste att jag kunde lita på dig!! Stort tack för sammanställning.
Vi har i några veckor hela tiden försökt tänka på vilken vagn som hade funkat och vilka krav just den situationen kräver och velar fram och tillbaka. Men till 90% har vi bestämt oss för en P&T i våning. Har terroriserat folk på stan om de är nöjda och alla verkar gilla vagnen som har den.
Håller med om det framåtvända för det skiftar från dag till dag hur unga fröken vill sitta och när hon ska sova eller det blåser storm vill hon absolut vara vänd mot oss.
Tempo: Ul - så himla skoj att det är på g. Vi har inte vårt förrän 4 april och dit känns det som en evighet. Här är också en väldans fart i magen, mkt mer än Majken som mest låg och gullade lite. Kräks lite ibland men det är så lite och vanan finns där så att säga...
Ah vad mycket bebisprat! Maste erkanna att suget efter en liten till bara blir storre och storre. Forutom att jag innan dess vill hinna med att jogga lite till och kanna mig halsosam igen (har precis borjat har nere, forsta gangen jag "tranar" sen okt 2004 - seeeegt), och garna hinna dricka lite mer champagne ocksa. Jag vet att de tva sakerna inte precis gar ihop men i alla fall...
okt76: kul med en poppis visning! Haller tummarna for att de alla ar jatterika och bara MASTE ha er lagenhet!!!
Marvelina: A hade gul gegga i ogonen sist hon var forkyld ocksa. Vi bara tvattade bort det da och da med ljummet vatten och sen forsvann det efter ett tag.
Agnes ar battre nu iaf, gick ganska snabbt som tur ar. Fick antibiotika for halsen men hon verkade bli battre innan vi hann ge henne det sa vi slapp brottas med henne for att fa i det, hurra! Eller sa betyder det bara att det kommer tillbaka snart, men men.
Bra att du mar battre Anna forresten! Byt tandlakare infor nasta gang bara...
Nu ska jag duscha sa att vi kommer ivag, ska och halsa pa Roberts mormor idag. Shisha!
Blir inget Caliente för mig på torsdag, mannen är i Karlstad och är hemma tidigast kl 21 ska fika med en kompis kl 17 men sen blir det hem och lägga krypet i säng.
Jag får också hoppa Caliente - mannen har styrelsemöte så jag måste ta Gilbert då. En annan gång?
050930: Jag känner igen mig precis i hur du tänker. Å ena sidan - å andra sidan. Och den där champagnen tar jag väldigt gärna
Ha en bra dag
Sörjer och längtar mest till råbiff, carpaccio och en röd biff. Älskar detta och han inte med råbiff och carpaccio emellan grav. Ska fira med det när vi kommer hem från BB ett helt berg av kött
Mannen och jag har en diskussion hemma om uppfostran...
Ex 1 Majken lägger all mat utanför tallriken och lägger sen tillbaka den innan hon glupskt mumsar i sig allt.
Ex 2 Majken lägger all mat i glaset med mjölk och äter sen raskt upp det ur glaset istället.
Ex 3 Majken bankar med gaffeln i tallriken innan hon glatt mumsar i i sig maten
Ex 4 Majken vill absolut ha en kjol utanpå pyjamasen när hon ska gå och lägga sig vilken hon sen nöjt somnar i.
I alla exempel ovan, för er som fortfarande orkar läsa... , så anser jag att vi ska låta henne hållas när hennes avsikt inte är att leka, bråka eller trotsa. Jag tror att hon härmar oss och bara gör så som hon uppfattar det vi gör. Ex lägger tillbaka mat som hamnar vid sidan om, delar maten på tallriken osv och varför skulle man inte kunna sova med kjol?
Mannen däremot tycker att vissa saker gör man bara inte, som att leka med maten eller sova i kjol och pyjamas. Om inte vi säger konsekvent nej till alla saker utanför vad man ska så får vi ett monster där hon bestämmer.
Råd och tips???