And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Tempo: Håller helt med dig om att föräldraorken tryter med jämna mellanrum och att viljan att vara själv och få mysa med magen gör sig påmind lika ofta.
Majken är väl en månad äldre än Ella? Vi är precis igenom några veckors sömnstrul och peppar, peppar är det lugnare nu. Vi har tagit några tuffa nätter vad gäller skrik och gråt och inte gett med oss vilket gjorde att det blev bättre. Först tog jag en natt när jag höll kvar henne på min madrass på golvet i hennes rum och så tog mannen en. Det låter hemskt och var hemskt och det tog ca 30-40 min att lugna henne, sen vaknade hon några gånger till men gav sig efter 10 minuter. Sen dess sover hon mycket bättre. Nu kör vi varannan natt och även om hon frågar efter den som inte är där så ger hon sig när man säger "mamma sover". Hoppas ni hittar orken att ta fighten!
Däremot har en viss fröken lärt sig att gå in till oss på nätterna och tidigare har hon väckt oss men i natt gjorde hon inte det utan hade släpat in sin lilla badrumspall och ställt vid sängen och tyst som en mus lagt sig hos oss som märkte noll!
Grattis Uno!
Skulle kunna skriva hur mycket mer som helst om jag bara orkade, men nu ar kl snart 22 och trotta Jenny maste sova. A sov bara 30 min pa dagen idag och eftersom hon, precis som era knottar, har utvecklat ett j***a humor pa senaste tiden ar jag helt utmattad. Mycket NEJ och skrik och tarar, men ocksa stora gapskratt da och da (bipolar kanske?!), riktig cirkus.
Efter att ha varit lite tveksam i borjan har hon nu iaf borjat gilla grandma & grandpa, eller "ganga" som hon kallar dem bada tva. Sa nu ar det mycket barnpassning som galler hoppas jag!
Godnatt/J
Vi har faktiskt precis kommit förbi sömnstrulandet och Gilbert sover numera hela nätter (HURRA!!!!). Vi är fortfarande i chock ska jag säga. Samtidigt kan man väl aldrig ropa hej...när man minst anar svänger de små liven om och ändrar beteende.
Tempo: Jag hoppas ni löser sömnstrulandet - trots att jag inte är gravid vet jag hur tufft det är att inte få sova ordentligt. Det måste vara dubbelt så jobbigt för dig *kram*
Uno, vilken försigkommen liten dam Majken är
Vi ska skruva ihop G.s växasäng till helgen så får vi se vad han säger om att flytta in i sitt rum igen. Nu sover han i spjälisen i vårt sovrum.
050930: Sov gott
Hos oss är det också sömnstrul för tillfället. N kommer in till oss mitt i nätterna och vill sova, vilket hon får. Ingen av oss har orkat bära tillbaka henne. Problemet är att senaste veckan har hon sovit jätteoroligt, vilket gör att ingen av oss sover speciellt bra. Hoppas väl på att det går över. Har inga tips alls att komma med, mer än att bekräfta att det är likadant hos oss som hos er andra.
Majken !
Å, budgivningen fortsätter med spänning. 12 st som lagt bud nu !
Sömnstrul... hur många nätter har Tuva sovit i sin egen säng? Inte många!!! Max 5 under sina 19 snart 20 månader Nu vaknar hon bara tidigare och tidigare (igen!), antar att det är ljuset på morgonen som ställer till det.... Har helt enkelt gett upp!
Ja, G vaknar numera också tidigare - har kopplat det till ljuset. Nu står han i sin säng halv sex och jollrar och leker med sitt "akvarium" som hänger på sängen. Vi väcks av hans joller och ett godmodigt kluckande från akvariet - vaknar vi inte snabbt nog för unga herr Lindow kommer den röda hunden farande och landar i huvudet på mig eller mannen
Japp, hos oss är en till som börjar vrida på sig vid strax innan sex. Måste köpa mörka rullgardiner .
Okt76: Drar mig till minnes att det var likadant förra våren. Så japp, det är nog läge att investera i mörkläggningsgardiner - det är ju "krig"
Här är det kl 5!!!!! Ni har ju rena rama sovmornarna!!!
Grattis Uno!
Och grattis Okt till den lyckade budgivningen! Håller tummarna för ett snuskigt högt slutbud!
Marvelina: Blir det Rörstrandsgatan?
Sömnstrul kommer och går hemma hos oss. Hon är väldigt punktlig med läggningen och kommer och drar i oss och säger ”schåååva schåååva” om klockan passerar sju på kvällarna. Sen somnar hon på 5-15 minuter och ligger sedan exemplariskt i sin säng fram till sju-tiden på mornarna. Ibland är dessvärre nätterna fyllda av gråtattacker och arga skrik. Oftast somnar hon om innan jag ens hunnit bort till henne, men då är ju skadan redan skedd = jag har vaknat. Johan vaknar ALDRIG av detta och igår konstaterade jag bittert att; ”det måste vara skönt för dig som har haft barn i 19 månader och fortfarande sover non-stop på nätterna. ” Kramar till alla trötta mammor!
Verkar som våra små följer varandra när det gäller trots. Alice har visat sig vara en mycket bestämd liten tjej som skakar på huvudet och säger ”nej” åt precis allt. Ja förutom åt frågan om hon vill ha ”doodisch” (=godis) Av- och påklädning är numera ett h***te, liksom blöjbyte. Hon ålar, bökar och skriker och ibland är jag tvungen att sakta räkna ned från 10 till 1 för att inte tappa tålamodet.
Kan även konstatera att vi fått ett barn som lägger sig raklång och skriker i affären när hon inte får palla äpplen eller möblera om bland konserverna. Oftast får hon tvingas ned i vagnen, men då krävs det både list och styrka. Tänk att en 11-kilos kan göra sig så tung när hon bestämmer sig för det?!
Hon är även fenomenal på att kladda vid matbordet och att kasta leksaker genom rummet är skitkul! *suck* Vi tillrättavisar henne såklart när hon gör något riktigt dumt, men vissa strider låter vi bli att ta.
Jag tappar tålamodet ganska fort och tolererar inte dåligt uppförande i samma utsträckning som Johan. Han kan istället vara överdrivet pedagogisk och mjuk med henne kan jag tycka. Han ryter inte ifrån eftersom han inte vill göra henne ledsen...
Småbarnstiden med Alexander var en riktig räkmackai jämförelse. Visst förekom trots, men där räckte ett nej och inte hundraelva stycken som till Alice. De är verkligen som natt och dag. Han har alltid varit mjuk, lugn och extremt lättsam. Hon är vild, vild och VILD!
Barn nummer 3 hoppas vi anländer under 2008. Börjar ”praktisera” i sommar tänkte vi. Fler? 050930? Perkan? Snart tre? Ni verkar ju lite sugna...
Okt: Jag hoppas ni får ett plus på stickan SNART!