And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Uno: Så fort du kan lovar vi att ta ut dig på galej på stan med tillhörande blodig biff
Uppfostran: Bra och svår fråga - själv tror jag att jag hamnar någonstans mittemellan trots att det förmodligen är väldigt inkonsekvent.
Snabbt inlagg medan svarfar grillar middagsmaten: jag tror stenhart pa att valja sina strider. Sova med kjol pa (eller traskor som en kompis till mig gjorde nar vi var sma ) - helt ok. Leka med maten nar den sen ats upp och inte typ kastas pa golvet - ocksa helt ok. Det skadar ju ingen.
Det som ar svart ar val de dar kanslorna man har av att "ger man lillfingret tar hon snart hela handen", att man inte far ge efter. Men samtidigt vill jag inte bestamma over Agnes for bestammandets skull utan spara det for vad jag tycker ar viktigt. Lite mer Jesper Juul an Super-nanny kanske. Tror ocksa att barn testar granser hela tiden, oavsett vilket forhallningssatt man har som vuxen, och da ar det viktigaste att valja en vag man kanner sig bekvam med. Sa att man inte fastnar i en roll och spelar auktoritar for att det ar sa det "ska" vara och sa det alltid har varit.
Men men, om 15 ar nar vi har noll kontroll over var lilla vilding sa kanske jag omprioriterar lite...
Alltså vissa fajter hoppar jag över eftersom att Tim har ett sådant humör, jag väljer därför att sig till när det finns ett bra argument för det, tex att slåss. Gegga med maten är inte kul för oss som ska ta hand om det, men jag säger till ibland, börjar maten att flyga runt tar jag bort maten. Men vi kan också ha olika åsikter, Tim gråter ju för det mesta, jag låter han gråta för att jag vet att det inte är någon idé att göra något annat, Tobias däremot blir sur på Tim och skäller vilket jag tycker är lika jobbigt att lyssna på som gråt!
Uppfostran - Jag tror också på att välja kamper, det viktigaste är nog dock att om man tror att man kommer ge med sig är det bättre att släppa kampen innan det blir en kamp. Fattar ni? Så man inte brottas om något länge så är det ändå jag som till sist ger mig. Matlek lägger jag ingen större vikt vid annat än vad som är rimligt, går det för långt tar jag undan maten. (leken brukar vi vårt fall ändå börja när Ella är mätt)
Igår hade vi en hård kamp om att kasta leksaker och sedan vägra ta upp dem. Jag röt i riktigt och blev lite rädd för mig själv, men jag ville inte ge mig då jag tycker sådana trotsbeteenden bara är gränstestningar. Överhuvudtaget är jag sträng vad gäller kasta, slåss och riskera att göra någon illa. (tex klappa katten för hårt...) Men svårt är det...
Ser toppen ut Marv! Något som vi upplevt som superbra är att Ns rum ligger intill vardagsrummet med stora dörrar mellan. På så sätt kan hon vara på sitt rum och leka men ändå vara med oss! Ser ju ut som att det går att ha det så i denna lägenhet om E har rummet med burspråket! Som sagt ser toppen ut.
Här går budgivningen riktigt bra. 10 olika budgivare och fortfarande 5 som sagt att de är intresserade men ej lagt något bud än! Just nu ligger budet på den summa vi räknat med i våra kalkyler, men just nu ser det ut att fortsätta en bra bit till!!!
Okt: vad kul! Vi som sitter "på andra sidan" hoppas ju att budgivningen avstannar snart... Det är jobbigt att ligga högst såhär på kvällen och bara vänta på det där mäklarpipet i mobilen...
Fast egentligen vill vi ju ha denna:
http://www.hemnet.se/a.asp?id=3541725&q=1&s=3
Jag börjar tro att vi är den mest odisciplinerade familjen (nähä!!? ) i tråden. Alltså, det är väldigt sällan jag ryter eller "tar i med hårda ord" mot Elis. Mat kastas och kläder åker av när de ska på, men det blir ju så mkt mer intressant att trotsa när vi säger emot, så oftast blir det bara att ta bort honom från situationen och ignorera... Fast som Tempo säger, våld eller extremt störiga trots måste åtgärdas! Elis är inte alls så jättetrotisg heller, även om det är mkt gnäll och man märker klar skillnad mot för några månader sedan. Hejdå mammaberoende lilla parvel - hej där egna starka individ!
Marvelina - Oh my!!! Nice lägenhet, håller tummar och tår för er!! Men ja, den med terasserna krigar jag gärna om om Kamprad ringer och vill ge mig tio millar
Uno - *Viskar* Är det inte något skoj du vill dela med dig av idag? (Hoppas du inte tar illa upp... )
Säger som du 050930 - blir ju också sugen med allt bebisprat!
Jag har dock inte så mycket att komma med gällande dubbelvagnar å annat
Duktigt att du kommit igång med springningen där borta 050930! *go go*
Wow vilka fina lägenheter Marv! Är det nära nu? *håller tummarna*
Kul att det går bra med lägenheten okt76!!!
Här har också trotsigheten smygit sig på.... smågrejer men dock så irriterande. Jag är nog också lite mitt emellan, säger rejält ifrån om det slåss eller kastas grejer medan om hon håller på med maten som du beskriver Uno så låter jag henne vara om det inte sker när hon är mätt och det är bara på jäkelskap.
Men vart kom det här med att slänga sig på golvet när man ska klä på/klä av ytterkläderna till och från dagis??? Bläääää säger jag bara och där har jag inte något jätte tålamod för då är man ju ALLTID så stressad också! Grr....
Uno - nu blir iaf jag nyfiken
Ja, jisses vad nyfiken jag blir nu Uno
Trotsighet: JA MEN VISST! Ni ska höra Gilbert när han gallskriker över hela gatan eftersom han inte vill gå in, trots att han varit ute flera ggr på förskolan och precis häckat länge i parken med mig efter att jag hämtat. För att inte tala om att försöka få honom att sitta i vagnen eller bilstolen. *himlar med ögonen* Enligt mannen är han likadan på mornarna när blöjor ska bytas, kläder ska på och han ska lämnas.
Aahhhh...nu ska jag sova. Är sjukt trött
Natti, natti