• Hellur

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hallå tjejer!

Kom nyligen hem efter en jätte skön vårdag i solen. Först blev det långpromenad (i över en timma!). Efter lunch bar det av till en av mina svågrar och svägerskor och vår ljuvliga guddotter på fika och skön stund i solen. Sedan åkte vi tvärs över stan till mina föräldrar och grillade för första gången i år. Supergott! Speciellt när man inte kan grilla själv hemma.

I morgon förmiddag ska vi till Huddinge för den "andra delen" av överburenhetskontrollen, gyn undersökningen. Då får jag reda på om jag är öppen något eller inte och får en tid för igångsättning.
    Har nu ställt in mig på igångsättning i alla fall, bör bli på onsdag om jag förstått det rätt. Bara tre dagar kvar...

• Hellur

God morgon tjejer!

Vågar inte åka iväg någonstans utan att logga in och höra av mig
    Inget har hänt här, är som vanligt...
    Snart bär det av till Huddinge för kontroll. Rapporterar när jag kommer tillbaka.

Ha en bra förmiddag!

• Hellur

Hallå!

Nu är jag hemma från kontrollen på Huddinge som gick bra. Jag är öppen 3 cm! Tycker ju att det borde sätta igång då!?
    Hon vred på livmodertappen något varv, vilket gjorde otroligt j_la ont!!! Hoppas det triggar igång det hela.
    Blir igångsättning på onsdag, förlossningen ringer under morgonen och talar om när jag kan komma in. Så bara två dagar kvar nu
    Är lite nervös, speciellt när jag insåg hur ONT det kommer göra. Men alla andra har ju klarat det så då ska väl jag också det.

Undrar också hur det går för Björklöv, hoppas hon fått sin lill* nu!

Är ju bara jag kvar som inte har fått bebis ännu, ni får stå ut med mina deppar perioder och nervositet utbrott någon dag till

Låter mysigt när ni pratar om att promenera ihop. Vill gärna vara med där senare när jag fått min och komit iordning och allt fungerar.

• Hellur

Bassekatt - Kul att höra från dig. Har tänkt på dig. Skönt att allt verkar gått bra och att du är hemma igen. Hoppas Emil gått upp som han ska och att ni blir utskrivna snart.
    Måste vara jätte skönt och mysigt att vara hemma tillsammans.

• Hellur

God morgon!

Inget har hänt här Allt är som vanligt. Men i morgon är det dagen D på riktigt! Kan inte vänta. Är spänd men också väldigt nervöst.
    Har småplockat lite här hemma, städat av badrummet och "gjort i ordning" lite. Måste ju vara fint när bebben kommer hem Antar att man inte hinner eller orkar med sånt när man väl kommer hem.

I dag får jag sällskap, så jag slipper sitta och vara nervös själv. En av mina bästa vänninor kommer på lunch och fika med sin 7 månaders son. Ska bli roligt!

Ni som fött på SÖS, DS och KS, tror inte det är någon som fött på Huddinge? Jag har packat väskan för BB-Sthlm, där man tar med kläder till sig och bebis. Men hur är det på de "allmänna sjukhusen" i Sthlm? Måste man ha med sig en massa kläder eller får man sjukhus kläder till sig och bebisen där?
    Något som man bör tänka på att ha med sig?

• Hellur

Hej tjejer!

Jaha då var det äntligen vår tur! Vi ska åka till BB alldeles strax, vi ska vara där vi 11:00.
    Nu finns det ingen återvändo
    Är spänd och nervös, känns så overkligt att vi ska föda barn idag.

Hörs om några dagar.

Kramar

• Hellur

Hej!

Nu har vi komit hem från BB med världens sötaste och goaste William Han förlöstes på Huddinge med akut kejsarsnitt i torsdags morse 03:17.
    Han var 55 cm lång och vägde 4335 g. Hur gick det till, både jag och Erik som är så korta.

Åkte in för igångsättning i onsdags förmiddag, det var fullt så vi fick vänta ett tag på ett rum. Var öppen 3 cm vid ankomst så vid 14:20 tog de hål på fosterhinnan. Vid 15:25 satte de in värkstimulerande dropp, de första riktiga värkarna kom runt 16:55. De vart tätare och tätare och väldigt intensiva, till slut gjorde det ont konstant även mellan värkarna. Lustgasen var min bästa vän Vid 21:30 fick jag äntligen Epidural, vilket var rena himmelriket! Därefter kände jag nästan ingenting, men mina värkar var väldigt täta och starka fast jag öppnade mig väldigt långsamt och vid 6 cm. stod det still.
    Vid 02:00 togs ett beslut om kejsarsnitt och vid 03:17 var han ute.

Hade ställt in mig helt på en vaginal förlossning. Vet dock att riskerna för kejsarsnitt är större vid igångsättning men inget jag tänkt på.
    En läkare kallades in av barnmorskan, som runt 01:00 tiden på torsdagen kom in och ville undersöka mig samt lade fram ett förslag om kejsarsnitt. Dels för att värkarna var så intensiva och täta som de var och att öppningsarbetet fortskred väldigt långsamt. Dels var hans huvud svullet, men han mådde bra. Samt att han var stor och jag är liten.
    Det skulle bli en lång och utdragen förlossning som de inte kunde garantera skulle bli komplikationsfri och det fanns risker för att det kunde bli ett akut kejsarsnitt senare. Vi beslöt oss att göra snittet pga. detta.
    Med facit i handen är vi glada för att det blev kejsarsnitt, enligt barnmorskan hade det nog inte gått utan kejsarsnitt.

Ska in och läsa lite senare och komma ikapp. Samt lägga in lite bilder.

Nu är det snart matdax här så får nog bänka mig i soffan ett tag.

• Hellur

Hej tjejer!

Då har vi klarat av det första dygnet hemma och det har gått riktigt bra! "Stolt"
    William somnade i bilbarnstolen på väg ut från BB runt två och vaknade inte förrän framåt sju på kvällen. Försökte väcka honom för mat under eftermiddagen men nej då han ville sova. Sen har han ammat var 3:e till var 4:e timme under natten så mamma har fått sova mycket. Behövligt! Vart inte så mycket sova på BB.

Idag har vi haft besök av farmor & farfar, mormor & morfar, morbror, gammelmormor och en av farbröderna och fastrarna. Gick riktigt bra och William var lugn och snäll och vaken nästan hela tiden.

Känner mig som i en koma hela tiden. Får ni också en konstig känsla när ni ammar? Jag blir trött, törstig och bara komig. Har lite problem med amningen. William vill inte riktigt ta bröstet utan hackar och stånkar och blir frustrerad sedan tar han några få sug och börjar om från början igen, han får inte tillräckligt då. På BB började jag använda en sån där bröstnapp som de suger genom. Då funkar det jätte bra. Kör den fortfarande då han blir mätt och belåten. Men ska ta upp det med BVC när vi får träffa dem, ska ringa imorgon. Känns lite frustrerande och omständigt bara, så länge man är hemma funkar det men ute kan det blir knöligt. Hoppas de kan hjälpa mig med tips för att få honom ta bröstet längre stunder och få "poletten att trilla ner".

• Hellur

Tack för alla gratulationer! Känns skönt att bli en i gänget igen

Det låter jätte roligt med träff! Men jag hoppar denna gången, är för tidigt och jag har fortfarande inte komit igång ordentligt efter operationen. Ska umgås med pappa nu när han är hemma och hoppas få lite ordning på amningen och komma in i det hela.
    Men nästa gång eller gången efter det ser jag fram emot!

Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri. Återkommer när de finns inlagda.

Björklöv - Grattis till lill tjejen!!! Vi fick båda april barn till slut. En bra månad!
    William prickade in sin farfars födelsedag, som nu får avböja den för William

• Hellur

Hej!

Oj vad här skrivs Man hinner inte med mer än att läsa och när man sen ska skriva så är det mat. Samma procedur upprepas varje gång
    Nu ligger han och sover på amningskudden i mitt knä. Så söt och go. Åhh vad mysigt det är!

Idag hade vi hembesök från BVC, ringde imorse och de kom samma dag. William har gått upp ca. 300 g. sedan i söndags så han är 20 gram från födelsevikten. Det var skönt att höra att han får tillräckligt med mat i alla fall. Men som han äter så skulle jag bli förvånad om han inte hade gått upp.
    Han är ju inte så gammal, bara 5 dagar, men sedan vi kom hem har han varit som mest vaken på förmiddagen och dagen med rätt täta matpass. På eftermiddagen och kvällen sover han mer och mamma och pappa får tid för att äta, se på TV och bara vara. De två nätter vi har varit hemma har han skött sig mycket bra, ätit ca. var 3:e timme. Vi är så nöjda än så länge i alla fall.

Skönt att höra att fler har problem med viftande armar, näbbande & naffsande och en bebis som släpper bröstet. Kör helt med amningsnapp nu, men enligt barnmorskan som var här idag så är det bara invänjning som gäller och att ha tålamod. Vi ska börja med det, men man blir så ledsen och frustrerad när han börjar skrika och vifta och envisas med att suga på fingrarna i stället, men sen med nappen suga på som bara den.

Vi har också funderat på semesterplaner. Eriks företag stänger ner hela Juli så då är vi lediga tillsammans. Tänkte nog åka till Sundsvall, hans pappas barndoms landställe. Försöka våga oss ut på sjön ensamma med lillen, de första gångerna kommer vi åka med mina föräldrar, det blir annourlunda när man har William som kräver en del och man själv måste kunna agera snabbt. De två sista veckorna kommer vi vara "husvakt" åt mina föräldrar när de är på sjön. Då får vi en villa och trädgård så vi kan röra oss mer och njuta av uteplats och pool. Har även funderat på utlandsresa till November eller efter nyår, men vi vet inte om Erik kan vara borta så länge, så isåfall blir det nog Kanarieöarna. Men får se längre fram, är bara planer än så länge.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4