• Hellur

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej och godmiddag!

Oj, har sex sidor som jag inte läst. Så vet inte vad jag missat och vad som diskuterats. Ska försöka läsa det senare någongång när William äter.
    Han har börjat ha mataton amningar, minst en timma åt gången. Det är ok om det går några timmar emellan, men han verkar vara en hungrig kille.
    Nu när vi är två hemma så har dessutom datorn ockuperats av min sambo en del, och det är klart att han gör det när William sover...

Vi har varit på vår första promenad i förrgår, inte långt då jag får ont i ryggen och går som en snigel. Men lite luft i alla fall. Det var så mysigt att få dra en vagn framför sig!
    I går var vi också ute, farmor och farfar var här på lunch så även de ville premiär dra

Idag ska vi ta en tur till Sickla, har lite små ärenden vi måste uträtta och måste handla lite kläder till William. Har var ju lite större än vi trodde han skulle vara Har fått en del, men de är lite större. Har lånat en del också, men roligt att ha "egna" kläder också och lite mer pojkiga.

Hoppas få tid att läsa och höra av mig i eftermiddag igen.

Ha en härlig dag i solen!
    I helgen ska det blir super skönt väder, rena sommaren. Härligt!

• Hellur

Hej!

Nu har jag äntligen läst ikapp. Hoppas jag hinner skriva lite också.

Idag har vi varit på långpromenad, inte så långt kanske men var ute länge och så blir det långis när man går som en snigel Var till Vinterviken, och där träffade jag Sole och hennes lilla Viktor. Så söt han var!
    En riktigt underbar dag med barnvagn i solen och en snäll och sovande William.

Hörde att ni hade det trevligt på träffen igår. Hoppas det blir en till snart, då följer jag gärna med!

Vad jag förstår eftre allt läsande är det fler som använder amningsnapp. Använder ni den hela tiden?
    William stånkar, flaxar och blir frustrerad när han ska ta bröstet. Suger tre fyra tag och släpper, börjar sedan om från början. Så använder den varje gång. Tycker det är omständigt och det blir kladdigare. Håller med om att den blir fet och dessutom blir de lösa och fastnar inte ordentligt.
    Vi har varit lata med att försöka vänja honom vid bröstet.
    Hemma är det ok, men känns jobbigt när man ska bort eller ut, det blir mer pyssel och kladd liksom. Hur gör ni som använder nappen?

Ang. badolja i badet - Vi har bara badat William en gång hemma, första gången var på BB. Vi ska bada honom igen ikväll. De sa att de ska bada max 2 ggr. i veckan. Men hur länge gäller det? Brukar tvätta av honom med våt tvättlapp varje dag.
    De sa till oss att ha lite barnolja i vattnet, men ha i det efter vi blött och torkat huvudet, fast det kanske är för att fontanellen ska växa ihop ordentligt först?
    William är torr så vi har även smörjt honom med olivolja, vilket BM på BB sa att vi skulle göra.

• Hellur

Tycker det är svårt att klä honom rätt. Blir rätt varmt i lgh. när det är sol och varmt ute, men det är ok, funkar ofast i bara body. Men svårare när man ska ut på promenad. Som idag klädde jag honom med mössa och vantar och stoppade om honom med filt. Men han började åma sig efter ett tag och var jätte varm, så mössa och vantar åkte av och jag öppnade upp filten lite, det verkar göra susen för han sover fortfarande
    Men man lär sig väl. Är ju bättre att ta av honom än att han har för lite från början.

Det är sååå underbart härligt nu när han är här. Och att Erik fortfarande är hemma är jätte skönt. Är så mysigt.

Nu vaknas det.

• Hellur

Hej!

Nu har jag läst ikapp igen

Har haft två helt underbara dagar i sommarvärmen. Idag är det dock tristare ute I söndags var vi hos mormor och morfar hela eftermiddagen och grillade på kvällen. Båda mina föräldrar lämnade snabbt matbordet och lade sig på varsin sida om William på filten
    Igår var vi i Uppsala hos farmor och farmar. Även där gjorde William succé, vi är inte så intressanta längre

Idag är det sista dagen som Erik är hemma, han har två dagar kvar men tar ut dem senare i vår så vi får lång helg tillsammans. Vi "känade" ju två dagar med att det var påsk när William kom.
    Ska bli läskigt att vara ensam, får se hur det går. Känns lite nervöst, man är van att ha hjälp och att Erik tröstar och underhåller, men nu ska man göra allt själv.

Mitt enda problem nu är att jag inte får lyfta mer än Williams vikt och inte dra vagn i uppförsbackar. Har en lång uppförsbacke till oss, får vänta några dagar antar jag, om jag inte kan tima in att Erik är på väg hem när jag ska hem.
    Kan köra bil, men bör inte lyfta in eller ur vagnen. Blir problem. Erik kan hjälpa mig här om jag vet att jag ska ta bilen, men när jag är framme måste jag ha hjälp med det.
    Men förhoppningsvis finns det alltid någon som kan lyta ur och i åt mig.

Ang. Vinterviken - Möter gärna upp för promenader där för de som bor nära eller vill ta sig dit. Som sagt bor Vivs också nära.

När vi åker bil har jag suttit bak. Men ska blir spännande att se hur det går när jag ska åka själv. Tänkte köpa en sån där backspegel så man ser W i fram backspegeln.
    Har inte velat köra ännu då jag går på medicin fortfarande, har dock börjat trappa ner så borde inte vara några problem nu.

• Hellur

Skriver upp mig på listan för fika men får se hur det känns efter första dagen ensam i morgon. Tycker det känns lite jobbigt att behöva amma med amningsnappen offentligt, har inte gjort det någon gång. Har inte riktigt övat in ännu, är så kladdigt nu.
    Kan nog varsom, bara jag kan köra och i så fall får hjälp med ur och ilastning av barnvagnen.

Rålis (eller annat förslag vid dåligt väder) den 19e kl ? (Är 13 en bra tid?)
    Sole
    Swenglish
    Lillie74
    Vivs
    Bianca
    Zul
    Pippil8
    Hellur

• Hellur

Vad snällt av er att hjälpa mig!
    Dieselverkstan blir jätte bra. Men meddelar på torsdag förmiddag om jag kommer eller ej. Får se hur det känns i morgon, är ju första dagen ensam med William då.

Swe - Dieselerkstan, är det den som ligger bredvid Bowlers?

Björklöv - Vad söt hon är Klara
    Säger som Sole har sagt tidigare, alla bebisar är jätte söta!

Har försökt lägga upp bilder flera gånger, men det visar sig att de är för stora så måste göra om dem. Vet inte riktigt hur man gör så ska ta reda på det så jag kan lägga upp dem. Inte så bra på sånt

Ang. efterkontroll. Pratade med min BM på MVC igår och hon sa att jag skulle boka tid hos henne efter semestern i augusti. Har ju inga stygn eller så att kolla. Utan blir mer preventivmedel och sånt. Vi pratade en del om förlossningen igår. Men tycker ändå det är långt dit! Om det blir för långt bokar jag in tid tidigare hos någon annan.

• Hellur

Frill - Stackare! Hoppas det inte blir någon operation.

Swe - Just det, är lite borta nu när jag ammar Blandade ihop Diselverkstan med ett ställe i Järla Sjö. Vet vart Diselverkstan ligger, är ofta i Sickla. Men som sagt, hjärnan är inte i sin bästa funktion just nu...

Ska nog testa att ligga och amma, tycker det är jobbigt att resa mig upp och sitta sovandes medans William äter.

Även vår William äter mycket på kvällarna. Har hållt på sedan runt sex tiden nu, ätit i små omgånar och ibland längre stunder.
    Han sover bra på nätterna, så kan det vara så att han bunkrar upp för natten?

Ha en skön kväll!

• Hellur

God morgon!

Idag är första dagen ensam. En så länge har det gått bra. William sover nu, så mamma har passat på att äta klart frukosten, borsta tänderna, gå på toaletten, bädda och plocka undan lite. Vågar inte gå och dusch eftersom jag inte vet hur länge han sover. Han brukar sova länge på eftermiddagarna så kanske vågar ta en snabbis då med babywatchen bredvid

Igår var vi hos BM. William är nästan två veckor och vägde 4610 g, nästan exakt 300 mer än förra tisdagen. Han är fortfarande 55 cm lång. Men Erik tyckte dock att det såg mer ut som 54 cm på BB. Så mat får han i alla fall tillräckligt.
    På kvällen hade han ett långt och jobbigt amningsmaraton med hysteriska ryck och skrik, han var ju övertrött till slut stackarn. Det enda som hjälpte var att lugna honom vid bröstet och låta honom somna in där. Man blir lite panikslagen själv, men vet att han gjort så förut och att det inte är något fel.

Ang. dop så kommer vi nog ha det i mitten på augusti eller september. Delar av familjen kommer vara borta i augusti så måste hitta en helg då de "viktigaste" kan vara med. Orkar inte ta tag i det ännu. Vi har inte bestämt kyrka ännu, så det blir steg ett.

• Hellur

Vilken fin bild Sannixx, roligt att det blev en lyckad dag!
    Går inte att gå in och titta på fler bilder, står att sidan bara är för auktoriserade besökare.

Även vi har Trygghansas försäkring.

Funderar även jag mer och mer på att komma i morgon. Känns lite trist att sitta hemma ensam. William brukar sova som mest på eftermiddagen så om allt går som det brukar så borde han somna in runt ett tiden och sova någon timma.

• Hellur

God morgon,

Här maraton ammas det också på kvällarna. William äter konstant och blir skrikig och hysterisk. Övertrött tror jag. Är helt slut från igår. Det värsta är att man blir sur och grinig och det går ut över sambon.
    Är det bra att ge ersättning när de blir så? Tror jag har tillräckligt med mjölk, för han får jämt i sig när han ammar.

Lillie74 - Du ska inte åka av mot Hammarby sjöstad, utan avfarten efter den. Tror det står Sickla och Älta, den är när du kommer ut ur tunneln och jäms med Fredells byggvaruhus, i ryggen har du Hammarbybacken.

Tror jag kommer idag, ska försöka taima in iallafall. Får se hur det går med sovandet och ätandet här, men förhoppningsvis är han trött så han somnar in i bilen och sen i vagnen.
    Vill inte vara till problem, men kan jag ringa någon när jag kommer och få hjälp med att lasta ur barnvagnen? Får inte göra det och det känns lite i såret så borde verkligen inte göra det.

Ska inte ropa högt, men nu slocknade han med nappen. Skönt! Har hållit på sedan sex i morse med en kort sovstund på en kvart då jag han ta en snabb dusch.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4