• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Swenglish

God morgon!

Bianca- F har också slutat att vilja somna om på morgonen, han vill vara uppe ett tag och sen sova ett par timmar. Jag rekommenderar nåt billigt babygym med mycket färger!

Björklöv- skönt att brösten känns bättre! Det är bra att börja om från början, det har vi också gjort, gång på gång, tills det blir bra.

Lillen- coolt med gipsavtryck! Får vem som helst komma dit? Vet inte ens var vår öppna förskola är, när börjar man gå på sånt?

Hur länge ammar ni när ni ammar? F äter högst 10 min per bröst, däremot har han börjt kräkas rätt mycket nu, nån mer?

• Björklöv

Lillen - Tack för tipset! Vilka tider har de öppet där?

Bianca  - Angående babygym, jag köpte ett billigt på ica maxi, funkar utmärkt

• Sofffy

God morgon tjejer!

Hoppas att ni alla haft en härlig valborg.
    Vi intog titeln "typiska småbarnsföräldrar" i måndags då vi var och tittade på majbrasa i bellevyparken o sedan va bjudna på middag o vin hos några vänner men gick hem vi 21:30 för vi va trötta (brukar typ gå hem vid 3-4 på morgonen annars).

Swenglish: Stort tack för informationen ang att pumpa ur och alkohol. Jag har bara kört efter egen huskur så att säga , men det va ju skitbra att veta hur det fungerar så att man inte slänger dyrbar mjölk i onödan.

Lillenlillen: Åhh det låter ju kanon att de gör det på förskolan så kommer man billigt undan + att man slipper stå o kladda med sånt hemma, synd att det e lite långt från oss annars hade vi nog gått dit. 

Jag o Ebba ska åka till hennes mormor o morfar i Göteborg i morgon.
    Vi ska vara där tills på tisdag nästa vecka ska bli jättemysigt. Ska bli intressant o se hur det funkar med bilbarnstol, vagn o all packning på tåget.

• Lillenlillen

ÖPPNA FÖRSKOLAN

"Öppen förskolas uppgift är att erbjuda barn en god pedagogisk gruppverksamhet i nära samarbete med de vuxna besökarna. Samtidigt får de vuxna möjlighet till kontakt och gemenskap. Besökarna är inte inskrivna utan avgör själva när och hur ofta de vill delta.

Den öppna förskolan bör vara rolig och stimulerande för barnen och ta till vara deras nyfikenhet och lust att lära. Lek och skapande bör ges stort utrymme. Verksamheten bör utformas både efter barnens och de vuxna besökarnas behov.  

I många kommuner samarbetar den öppna förskolan med socialtjänsten och barn- och mödrahälsovården för att bidra till att föräldrarnas behov av medicinsk och social service tillgodoses. " Källs: Skolverket.

Med andra ord: Man kommer och går (gratis) som man vill och de erbjuder sångstunder, billigt fika (självkostnadspris), aktiviteter osv..

Ang gipsavtryck så får vem som helst gå dit, bara att ringa och anmäla sig på 279000 tror jag det är, kolla hitta.se för säkerhets skull. De har tryck på måndag kl 10.00 om nån vill gå med mig, jag har fått förhinder i eftermiddag. Och Sofffy: Vår öppna förskola ligger precis 12 min med buss från Odenpla och 7 min med tunnelbana från Fridhemsplan (plus promenad fem min), så inte allt för långt väl? :) kram på er
  • Lillenlillen
    Swe: Inez äter också MAX 10 min, oftast ungefär 5. Om hon vill får hon andra bröstet men hon vill oftast inte. Har också börjat kräkas mer, fast MER i vårt fall är en gång varannan dag ungefär...

En annan rolig grej är att hon nu BARA vill ligga på mage, helst på hårt. Då kan hon sova i tre timmar.. haha, skruttan!
  • SanniXx

Ååååhhh, jag sitter som på nålar. En av mina bättre kompisar ligger och ska föda nu. Gud, jag är så spänd!!! Så spännande.. hihi..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Sole

hej!
    skrev ett långt meddelande, glömde och kopiera och nu finns det inte här, irriterande!!

Swe
    jag tror jag fattat hur man buffar, beskrivningen är inte helt solklar tycker jag.
    Vi skriver i ett excelark, på så sätt har vi koll på hur mkt han är vaken på dagarna.

bianca
    om man själv känner att det är ok att lämna bort så är det ju ok! de är så små nu att det inte utgör nån större fara. vi ska nog själva lämna bort när vi ska på bröllop i slutet på maj.

• Zul

Här verkar det vara en skrikdag idag - typiskt när pappa jobbar igen...
    Var ute o gick tidigt idag, vid 10, till Sicklasjön, jättefin promenad. Försökte samtidigt fixa dopdatum på telefon, lättare sagt än gjort. men det blir nog 5 augusti lutar det åt, så många som inte kan på midsommardagen.

Swe: frissan hade en söt hund, den låg mest i fönstret... tack för att du vidarebefordrade namn på frisören.

har hyfsade nätter med lillan nu. ammar och toppar med lite ersättning vid 11, då brukar hon sova till 4. Ammar då o sen sover hon till 7-8 ca. helt ok. men jag är trött ändå. går ju inte att sova på dagarna...

• Hellur

Så gör jag ett tredje försök att skriva något
    W har varit vaken nästan hela dagen, från 8 till nästan 2. Har haft två kortare sovstunder. Han har dessutom fått hysteriskt utbrott och skrikit, inget funkade. Man blir så hjälplös och liten som mamma!
    Ska det vara så svårt att sova på dagen? Det verkar som att vara ute är det som får honom att somna bäst och sova längre.
    Han har även ätit jätte mycket idag. Jag bytte kläder och blöja, satte på overall och mössa och la ner honom i vagnen trots att han var pigg, stoppade in nappen och drog ut honom på balkongen och drog honom där. Nu sover han äntligen! Känner mig taskig som gör så, men vad ska man göra, han vill ju inte sova trots att han är trött.
    Så nu har jag precis ätit lunch...

William äter oftast också bara runt 10 minuter, och då ofta åt gången. Äter dock rätt tätt på dagarna så känns som jag ammar hela tiden.

Björklöv - Vad skönt att brösten känns bättre.

Bianca - Om du kan och vill lämna bort så gör det. Själv kan jag inte då jag helammar, skulle vara någon timma då om jag vet att W är fullmatad och sover någon timma. Han är så liten ännu, en månad, så har ingen brådska. Han har inga rutiner heller så är svårt.
    Vi ska på bröllop i början av augusti så då hoppas jag att vi vant in nappflaska.

Ang. invänjning av nappflaska - Har tänkt pumpa ut för att se hur mycket jag har och för att försöka vänja med nappflaska. Kan också vara skönt om E kan ta ett mål.
    Hur gör man med mjölken, ska den stå framme först innan man stoppar in den i kylskåpet och isåfall hur länge? Kan man blanda mjölk från olika pumpningar? Kan jag pumpa när som helst eller är det bäst på morgonen?
    Hur gör ni???

• SanniXx

Vad har ni för storlek i skor till era? Om ni har skor.. Idas fötter är 8cm, vad ska man köpa för stl då? 16? 17 blir väl för stor. Äh, jag vet inte.. hehe. Vart kan man hitta en lista till små bebisar. Har sökt men hittar bara till barn, eller från 9cm långa fötter..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4