• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Lillie74

Jag ses jättegärna, vad sägs om torsdag??

• Sole

märks att ingen jobba ridag, här är det lungt!

Kan också ses på torsdag

Fika torsdag
    Lillie74
    Sole

• Swenglish

Hej, ja här var det superlugnt! Vi har skön hemmadag, fixar dopinbjudninger osv. Firade Freddy och amningen med gula änkan igår, så gott! Ang. alkohol och amning så dricker jag max två glas vin åt gången. Mjölken har ju samma promillehalt som blodet, alltså minimalt med alkohol. Så om jag dricker två glas vin så har mjölken en promillehalt på ca 0,5 alltså mindre än typ 7up (0,6 promille). Dricker mina glas med gott samvete.

Soffy- tyvärr funkar det inte så med att pumpa ur och slänga alkholmjölken : (kopierat från amningshjälpens hemsida)

Om att mjölka ur:
    Alkohol lagras inte i mjölken, så när ditt blod är "rent" är även mjölken det. Det är därför ingen idé att mjölka ur för att få bort alkoholen, brösten är ingen "sluten behållare" som alkoholen ligger kvar och skvalpar i. 0Den mängd alkohol som finns i den urpumpade mjölken försvinner men snart kommer det in alkohol från ditt blod i den nybildade mjölken. Men när du är nykter är alltså mjölken nykter..... däremot vet man inte om alkoholens nedbrytningsprodukter finns kvar under längre tid.

• Hellur

Ja här var det verkligen lugnt.

Idag är det E's födelsedag så våra föräldrar var här på lunch. Lugnt och skönt. W har varit vaken sedan 8 i morse med två kort powernaps bara, så nu sover han gått på balkongen efter en kortare promenad.
    Är det fler som har bebisar som sover väldigt lite på dagarna? Tycker han borde vara super trött och bara decka. Trött är han, men deckar gör han inte. Måste rullas i vagnen utomhus, då går det som bäst.

Jag fikar gärna på torsdag.

Fika torsdag
    Lillie74
    Sole
    Hellur

• Frill

Hejsan hoppas ni haft en trevlig Valborg. Vi har haft en fin helg, med brunch på Haga forum i lördags med efterföljande promenad, en lugn söndag, och sen promenad och fika vid Ulriksdals slott igår och middag med grillad älgentrecote och rödvin i Uppsala på kvällen

Däremot har jag haft nya bröstproblem... Tog min sista antibiotika i lördags och var glad över att vara frisk - på natten fick jag ont i andra bröstet i stället Tror att det den här gången var v-ringad tröja och kyliga vindar i Hagaparken som var orsaken. Men den här gången tog jag tag i det direkt innan det blev en knöl, har hållt varmt, varmt, varmt, ammat mycket och ätit ipren (inflammationshämmande) och jag ropar ett försiktigt hej, för nu känns det nästan inte alls längre.

Ang hormonrand: det konstiga med min är att jag aldrig hade nån under graviditeten. Men nån hade ju en som blivit tydligare nu, så kanske det beror på att skinnet på magen inte är lika utsträckt längre? Så att min rand egentligen har funnits men varit för svag för att synas?

Ang amningskläder: har ju haft problem med mina bröst delvis pga klädsel, men nu har jag börjat göra som Majlinsa, ett linne under som man kan dra ner under brösten, och sen en tröja över som man kan dra upp. Dessutom börjar jag bli rätt haj på att hänga handduk över axeln när jag fixar med nappen.

Ang alkohol: jag dricker öl och vin och ammar på som vanligt. Dock har inte jag heller druckit mer än två glas, och jag är jätterädd att bli påverkad så jag ser till att dricka långsamt, dricka mycket vatten och äta samtidigt.

Bianca, vilken onödig kommentar från din manliga kollega. Lyssna på tjejerna i stället

Björklöv, lycka till med brösten.

Vivs, fina bilder!

Grattis till er som kommit igång med kärlekslivet igen. Ska på efterkontroll på måndag sen ska det förhoppningsvis inte dröja allt för länge

• Emma3
    Hellur: Ja Leo är oxå vaken mycket på dagarna, sover bara korta stunder förutom när vi är ute med vagnen då kan han sova 3-4 timmar.

Frill: Hoppas det inte blir något nu på andra bröstet. Jag har varit lite öm i mitt ena bröst och det är lite rött så jag har ammat, ammat och ammt och duschat varmt. Tycker inte jag känner någon knöl iallafall. Men är även öm i bröstvårtan och det är inte skönt
    Ska oxå på efterkontroll på måndag sen får vi se

Vivs: Ja fina bilder från senaste träffen.
    Mamma till underbara Leo 070320
  • bianca2

hej tjtjer!
    har nu oxå druckit vin gav ersättning! drack bara ett halvt glas men ändå. har inte riktigt tid att skriva men ville bara läsa ikapp o kolla läget! kramar till alla!!!

• Medusa2001

Hej hej!

Haft en jättefin dag tillsammans hela lilla familjen, just nu är pappa ute med L på kvällsprommis innan kvällen och nattningen börjar. Jag har börjat liggamma henne i sängen vid halvtio och inom en halvtimme brukar hon ha somnat in. Det funkar inte längre att lägga henne på täcke i soffan och tro att hon ska somna där...Hur gör ni andra med nattning/när bebisen "ska" sova?

Hellur: Lily sover oftast ca 2 timmar p förmiddagen och någon timme (eller t o m två) på sen eftermiddag. Om vi är ute med vagnen så blir det oftast ännu lite mer sömn.
    Märkligt nog så sover hon jättelänge i sträck dagtid om vi är utomhus, som i söndags när vi hade picknick med några kompisar, tror hon sov nästan 3,5 timmar (med kort amningspaus).

Apropå amningskläder så har jag fått ett Booblinne och en Boobklänning, samt köpt ett linne från Boob. Räcker mer än nog för mig. Kommer också köra linne-över-linne varianten som någon tipsade om.

Angående skrik och gråt, så har det minskat betydligt senaste tiden, nu är det lite gnäll i någon minut när brösten är tömda, men L verkar ha förstått att det kommer mer - om en liten stund. Så ingen ren överlevnadsångest i skriken längre.

Förresten, någon som har någon bra bok att rekommendera, som rör barns utveckling, råd och tips om skötsel, sova/somna, dyl?
    Jag har beställt "Att växa-boken" med utvecklingsstegen, men vill gärna ha tips på fler böcker. En kompis rekommenderade "Sedan du fött..", men den verkar vara slut på förlagen.

Som det ser ut nu så ses jag gärna på torsdag! Några förslag var? Gärna söder för mig. Någon som vet hur vädret blir?

Ha en fin kväll!

• Medusa2001

glömde uppdatera:

Fika torsdag
    Lillie74
    Sole
    Hellur
    Medusa

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4