• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

swe
    vi ger ersättning, babysemp men ja har hört att en del får ont i magen och då funkar bättre på nan(från nestlé).

hur gör man med bebisar som bara vill ta ena bröstet?
    han kan suga länge och väl på ena(alltid samma) och sen glatt klämma i sig 100 ml erstning känns inte som han blir så mätt på ersättningen direkt....

• BasseKatt

Jag blir så ledsen. Emil bara gråter och gråter om kvällarna när det är läggdax. Ikväll hade vi ändå lagt oss tidigt med förhoppning om att få lite sömn. Han ammade vid 23 för att sedan somna vid bröstet. Jag lyfte över honom i hans säng (som vi värmer upp lite först med vetekudde) och det gick bra i sisådär 2 minuter. sean fäktas det vilt med armarna och han skriker som om livet håller på att ta slut. I med nappen och han blir lugn för att sdan ca 1 minut senare spotta ut en oc så börjar allt om. Jag är sååå trött. Tack och lov har jag en underbar sambo nu skickat ned mig till gästsängen på nedervåningen för att få sova en stund. Tyvärr är det inte så lätt när man hör älsklingen skrika så hjärtskärande är uppifrån. Hoppas att han somnar snart så att mamma och pappa orkar med honom imorgon...
    Hoppas era pluttar sover bättre i natt, så ni vaknar utvilade imorgon!

• cirpen

Frill: jag sover hela tiden med BH och amninginslägg. Mitt nattduksbord är belamrat med gamla inlägg...man är ju så fräsch nuförtiden..NOT...! Jag är såå glad att vi inte köpte en ny säng som vi tänkte i höstas....Den här madrassen innehåller alla möjliga vätskor i form av ,ersättning, mjölk, kräk, bajs(Köpte fel blöjstorlek från början!) mm mm....

Lillenlillen, kan det vara så enkelt att du glömt "ploppa" för det andra hålet som används för dubbelpumpning???? Blir det vacum när du sätter igång pumpen, dra upp den på max då känner du.. hehe...-)

Swenglish: Jag ger ersättning åxå (NAN som visst skall vara skonsammare för magen än sempers) Du kanske har fel napp så han får i sig för mycket luft?(En tanke bara..)

Idag skall jag faktiskt till apoteket och köpa Minifom som bryter ner gaser i magen..jag orkar inte längre...
    Det är jobbigt när hon ligger å vrider sig å grimaserar och är såå spänd i kroppen.

Sole: En idé: Eftersom han suger länge å väl på det ena bröstet så kanske det har stimulerats mer och producerar mer mjölk, alltså tycker han det är lättare att äta därifrån?? Har du möjlighet att pumpa ur det andra bröstet?

Surfade lite på magknipsmassage å hittade det här om gaser i magen:
    Om du använder nappflaska, kan ett för litet hål i nappen leda till att det flaskmatsuppfödda barnet sväljer onödigt mycket luft.
    Och jag som trodde att det var precis tvärtom...suck, olika bud överallt..får höra med BVc helt enkelt.

• Hellur

Godmorgon godmorgon!

Verkar inte vara några inloggade. Ni som har era små har ju mycket annat att såt i nu än att hänga här hela dagarna

I natt har jag sovit mycket bättre. Men inga som helst känningar I morgon bitti ska jag ringa Huddinge för överburenhetskontroll, de gör dem i v.41+0. Ser fram emot det, få får man besked om hur det är och hur långt man komit eller inte komit.

Börjar känna mig riktigt rastlös nu. Hur mycket jag än säger att jag inte ska stressa upp mig och tänka på att det är ytterligare en dag över tiden så gör jag det, går inte att komma ifrån.
    Dessutom nu när nästan alla har fått sina bebisar eller är på BB och föder. Är det bara jag och Björklöv kvar, eller har jag missat någon?

Björklöv - Hur är det med dig idag? Hoppas du haft en lugnare morgon än igår. Om du inte har värkar förstås

• Björklöv

Här är jag Hellur, och idag är en mycket bättre dag. Bebsisen hälsade glatt på mig i morse när jag steg upp

Inga känningar här heller, förutom de jag nu haft i snart en vecka... Börjar tro att det kommer att bli igångsättning här oxå, eller rättare jag försöker att mentalt ställa in mig på det för att inte bli så "besviken"

• Hellur

Jag håller också på att ställa in mig på det. Är lika bra så man, precis som du säger, inte blir för besviken.
    Har också haft samma känningar i över en vecka nu, men börjar undra om det är psykologiskt eftersom det inte händer något. Man känner nog efter alldeles för mycket antar jag.

• Björklöv

Precis, har säkert haft massor med sammandragningar tidigare oxå men nu känner jag efter och då är det klart att jag känner minsta lilla sammandragning!

• Sole

hej kikar in en snabbis och vill meddela info om mängd ersättning jag hittade på niomanader.se

Man brukar räkna ersättning på följande vis:
    130 ml per kg = dygnsmängd. Dygnsmängden delat på antalet mat-tillfällen ger X antal ml per mål.
    130ml/kg är för att barnet ska gå +/- noll, lägg därför på en 50 ml för att vara på den säkra sidan. Alla barn är ju individer och äter också därefter.

• Sole

hej tjejer!

björklöv o hellur
    usch va jobbigt det måste vara med denna väntan på bebisen och tråden fylls mer och mer av bebissnack!

undra hur det går för zul och bianca, de måste ju ha fått sina bebisar nu!

cirpen
    ja den där fräschhetskänslan infinner sig inte så ofta längre, det kan jag hålla med om! otroligt vad man vänjer sig vid kladd och klet!
    jag pumpar med elpumpen efter varje amning och även det andra bröstet.
    läste på amningshjälpen.se att bebisar kan ha en favoritsida, ha ont i nån arm eller sugklocksmärke ( Viktor är ju sugkockad men han reagerar inte när vi smeker på huvuvdet) samt en del andra tips vi ska pröva på ! imorse tog han en liten stund på andra.
    undra hur länge man ska försöka innan man ska ge upp?

• Swenglish

Sole-aha, det var intresant! Tror att Freddy bälgar i sig mer än det... Nu har han inte bajsat sen vi började med ersättningen, igår morse. Varvar nu med bröstmjölk så mycket jag orkar, pumpade ut 120 ml imorse men det har han redan satt i sig...

Cirpen-ska fråga om NAN imorgon på BVC, tack för tipset!

bassekatt- ja usch vad det är jobbigt när de inte blir nöjda vad man än gör! Dels tycker man synd om dem, dels om sig själv, och sen fick jag dåligt samvete för att jag nästan blev irriterad på honom...

Idag övade vi på att åka buss eftersom jag får göra det helt ensam imorgon när jag ska till BVC...nervöst! Mannen börjar jobba igen, känns inte alls bra, jag är fortfarande mycket svag sen förlossningen och maning funkar ju inte, USCH! Håller mig nog hemma så mycket som möjligt.

Idag kommer en man från försäkringsbolaget och ska prata barnförsäkringar med oss. Jag hade Trygghansas väntabarn försäkring (fick faktiskt ut pengar för förlossningsskadorna) och då gäller den i 6 månader efter att barnet är fött, men det är bäst att uppgradera till barnförsäkring redan nu ifall allergier skulle uppstå osv, då kan det bli svårt med försäkring. Så glöm inte det, om ni inte redan fixat försäkring för era små älsklingar!

Hmmm undrar hur det går för Ginger också, kanske hon har fått nu?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4