• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Hellur

Björklöv - Oj vad spännande. Hooppas det sätter igång för dig nu! Verkar onekligen som det är på G i alla fall. Tror på bebis innan helgen för dig
    Hoppas jag kan göra dig sällskap!

Jo jag har varit lite deppig under eftermiddagen. Fick en stor gråt attack och tyckte allt var jätte jobbigt, rörigt och att vår bebis aldrig kommer komma ut. Min stackars sambo försökte trösta så gott han kunde.
    Nu känns det dock bättre. Blir bara irriterad över systemet och den bristande informationen. Ska ringa BM direkt i morgon bitti och be dem boka in mig på koll tills på fredag, om de inte kan ta emot mig där och göra en undersökning. Då vet man i alla fall om man ska ställa in sig på igångsättning nästa vecka.

Sorry att det blir så långt. Men känner mig verkligen deppig fortfarande, speciellt när jag läst att Björklöv är på G. Inget illa menat! Känns bara att jag är den sista kvar på denna jord som är gravid. Dessutom sist i tråden, tror jag.

• Hellur

Hoppas ni får en skön kväll tjejer med era bebisar, och att du Björklöv får värkar

Själv ska jag kolla på em kvals matchen.

• murgrönan

Hellur: Stackare! Men du vet ju att snart har du ditt lilla pyre hos dig, och då glömmer du allt detta. Trist med dålig information, de borde ju ha kunskap om och förstå hur nojjig man är som förstföderska, och hur jobbigt det är att gå över tiden. Tänker på dig!

Björklöv: Vad spännande! Lycka till!

Jag hade en jobbig natt i natt, Stella ville äta varje timme och blev liksom inte nöjd. Jag känner att jag har mycket mindre mjölk på kvällen och märker det på henne också. Funderar starkt på att börja med ersättning. Ni som ger ersättning, ger ni från flaska eller kopp/sked?? Känns bökigt att använda kopp, men det kanske det inte är?

Ja,ja, efter en jobbig natt har vi haft en härlig dag. Började med hörseltest på sös som Stella klarade galant Sen satt vi i trädgården och myste, sen fick jag sova en timme. På em tog vi en kaffe utomhus och sen gick vi en promenad på en timme! I snigeltempo iof men ändå Nu ligger hon brevid mig i soffan och tittar på mig med sina vackra ögon.

Det är så skönt att gå in på den här tråden och läsa om allas vardag. Skönt att känna att jag inte är ensam om magknip, amningsbesvär och sömnlösa nätter. Allt är som det ska!

Grattis Ginger!!

Ha en bra kväll. Här ska det tittas lite på fotboll.

• Sole

hej hej!

Hellur
    usch vilket jobbigt system, förstår att du känner dig deppig, dock är det ju inte så långt kvar för dig nu!! Tapper du är som håller humöret uppe!

Björklöv
    heja, hoppas bebis kommer inatt, se till att vila, det komemr du inte kunna göra sen!

Själv började jag gråta vid amningen idag, samma problem varje gång;
    Pumpar med elpump för att hålla igång produktionen och har fått som mest ut 50 ml per pumpning.
    Vet ju att pumpen inte säger hela sanningen då bebisen suger annorlunda men han kan ju aldrig bli mätt eftersom han kan äta en flaska ersättning/eller utpumpad bröstmjölk direkt efter amningsförsök. Oftast kan han äta upp till 100 ml då.

Våra amningsstunder ser ut som följer:

Vi prövar först med det bröst som han inte tar alls, oftast iallafall, har jag tur så tar han tag och suger en, två gånger för att sen släppa. Har försökt smuggla över honom så han ligger på samma sida som han gör med det andra bröstet han faktiskt nu tar men inte det hjälper. Vi har ev en teori att han kan fortfarande ha lite ont efter sugklockan, men han ligger ju på den sidan när han sover så den känns inte riktigt hållbar.
    Sen blir han arg och frusterad, trycker sig från mig och bröstet.
    Då byter jag till det bröst som funkar, han kan ligga där en kvart, tjugo minuter och släppa själv för att se ut som han ska somna. detta gäller några eller någon minut, sen signalerar han att han är hungrig och får ersättning/eller bröstmjölk i flaska.

Allt detta känns jättejobbigt för mig, man känner sig otillräcklig, ledsen och jag blir ju också frustrerad till slut.

På nätterna får han bara ersättning, jag orkar inte kämpa med detta då också.

imorgon ska jag boka in tid på amningscentrum.

annars hade vi mysig dag med pappa, åkte båt över till Hammarby sjöstad och satt och åt lunch i solskenet innan vi promenerade hemåt.

Swe
    skönt att du fick sällskap till BVC, funkade det bra med mat etc?
    Stort lycka till på amningscentrum, kommer inte ihåg när du skulle dit, men jag tänker på dig och dina amningsproblem, vi sitter i samma båt ju!

• Lillenlillen
    Sole:

Fy fan vad jobbigt, förstår att du mår dåligt. Men du kämpar på bra, hoppas amningsscentrum ger något!!

Ni vars amning fungerar:

Hur ofta äter era små och framför allt, hur ofta på natten? Inez äter nästan exakt var tredje timme dygnet runt (nästan så man undrar vad som hänt när det gått fyra timmar!) och var fjärde timme på natten. Så beroende på när jag går och lägger mig och när jag ammar så väcker hon mig antingen en eller två gånger och så är vi vakna i max en halvtimme per gång. Men sen ibland så blir hon helt galen på natten och kan suga i över en timme. eller ja, typ äta i en halvtimme och sen vägra att jag tar bort bröstet när hon bara ligger och snuttar för sakens skull... Hon skriker så hysteriskt om jag försöker avbryta det hela så jag kan inte göra det, för Eriks skull som måste få sova innan jobbet.

HJÄLP vad jag kan sakna att sova 6-7 timmar i sträck och ändå skulle man ju inte byta bort lillan mot det för allt smör i Småland!!
  • Sole

Lillen
    trots att min amning inte funkar (och tack för omtanken )
    så saknar jag också jättemkt att få sova en hel natt i sträck!

• Frill

Sole, Adam somnar också och släpper, men sen när han vaknar och är hungrig fortsätter han äta från samma bröst. Har du testat det? Jobbigt att han inte vill ta båda brösten. Hoppas det löser sig!

Murgrönan, hon är inte inne i en tillväxtperiod? Då ska de ju tydligen suga ofta för att öka produktionen.

Lillenlillen, vi har lånat en Babybjörn, men jag var osäker på hur tidigt man kunde börja med den. Visst finns det någon viktgräns? Kan säga att din dotter gått om min son rejält Utom på huvudmåttet.
    Här äts det också ungefär var fjärde timme på natten. I natt åt han elva, halv tre, halv sju och tio och vi kan vara uppe i upp till en och en halv timme vid matdags.

Hellur, trist med rörigheten. Men håll ut, det blir din tur snart. Och man får gråta ut! Det behövs mellan varven.

Björklöv, lycka till!
    Swe, skönt att du fick sällskap!

• Frill

Idag har vi promenerat längs med Årstaviken. Skönt, men extremt jobbigt med uppförsbackar. Har nog aldrig haft så dålig kondis, har ju inte rört mig nästan alls sen i november nån gång.

Dumt att det inte syns på en att man är nyförlöst. När man var supergravid förstod alla varför man var trött och erbjöd stolar osv. När man går med vagnen ser ju ingen om man har en nyfödd eller en fyramånadersbebis.

• Lillenlillen
    Frill:
    Kul att läsa hur det är hemma hos er I vår BabyBjörn står det instruktioner från 3,5 kg så då måste det ju funka att ha dem i selen från 3,5 kg i alla fall. Och den vikten är vi ju förbi... Inez är uppenbarligen en stor tjej nu, helt galet vad hon växer. Barnmorskorna på BVC bara flinar när de väger henne och trots galen viktuppgång är hon liksom inte ett dugg tjock. Jo, haha, lite dubbelhaka men det har ju de flesta?! Men att hon inte är så rund beror väl på att hon samtidigt blivit rätt mycket längre, 50 är nu en storlek på väg bort (jag trodde åtminstone hon skulle kunna ha 50-kläderna i en månad, tur vi inte köpte nåt dyrt plagg i 50!!). Verkar förresten som att er lilla Adam och Inez äter ungefär på samma sätt vad gäller tidsintervaller...

Och vad gäller att folk inte ser om man är nyförlöst så är det verkligen mitt dilemma det med. Jag tränade fem-sex gånger i veckan förut och har nu inte tittat på ett gym på tio månader!! Och så har jag ingen graviditetsvikt kvar... Såå, jag är smal, sminkad och går med barnvagn, vem ska tro att jag har gaaaalet ont av att promenera och gärna vill sitta på bussen? Sen måste folk verkligen undra när jag går som en mäla så fort det blir minsta lilla uppförsbacke eller om jag promenerat mer än 500 meter!

Sole:
    Jag hör dig verkligen. Vi är uppenbarligen ett sömnlöst sällskap numer Om man nu kan le så stort åt det. När jag inte orkar sminka mig och går förbi en spegel blir jag rädd! Är sååå blek och ser ut som en knarkare, mörk runt ögonen och fluffigt hår (vadå plattång??)

Ni som har sytt:
    Har ni extra ont efter promenader? Jag får ont längs med sidorna om underlivet efter promenader och efter amning (det senare beror ju på livmoderns sammandragning men det känns likadant som det första). Har nu varit på tre återbesök på MVC och allt såg fint ut i sömmarna men fy fan vad ont det gör ibland, medan andra dagar är totalt smärtfria.

Imorgon ska vi promenera till Hagaparkens fjärilscafé och äta våfflor, hoppas på kanonväder!

Kram på er alla. Tänker speciellt på er som kämpar med amning/matning, det borde finnas tapperhetsdiplom för sånt och i så fall hade ni fått varsitt av mig! Hjälp vad långt det här blev........
  • BasseKatt

Jaha, nu sitter jag här ensam uppe och börjar bli rejält nervös för imorgon... Sköterskan lugnade mig med att ingen har dött i Sverige av en planerad galloperation de senaste 20 åren och det känns ju bra, men ändå... Trots att man kan få åka hem samma dag bestämde vi att jag kommer att vara kvar till fredag. Kan nog vara bra att få sova ostört på natten efter och jag antar att narkosen gör en lite trött...

Emil var på koll idag igen. Han vägde 2850g i fredags och nu hoppades vi att han skulle väga en bit över 3, men inte då... 2915g och 52cm - lång och smal. De är lite oroliga på neo för att han ligger under kurvorna i vikt. Vi försöker att tratta i honom mat, men han kräks ju så förbaskat mycket. Sedan ung 1½ vecka får han Zantacs 3ggr/dag, men nu pratar de om att vi ska byta till Losec. Stackars lilla kille!!! Vi ska försöka mata lite mindre och oftare på dagarna och hoppas att det blir bättre. De har preliminärbokat oss hos barnläkaren på neo på onsdag för utskrivning, men om inte vikttrenden vänder blir vi kvar i "hemvårdsträsket" ett tag till. Jag skulle gärna börja på BVC istället. Att ha besök 3ggr/v är jobbigt. Speciellt eftersom vi har så mycket andra besök hit och dit att passa. Denna veckan blir det SÖS 4ggr tex... Det enda positiva med att vi fortfarande är inskrivna är ju att man får 100kr per dag i ersättning på mamma-barn försäkringen och vi har ju varit inskrivna sedan 10 feb... En extra slant är aldrig fel...

Björklöv: Heja, heja!!!

Hellur: Hoppas att du kan få komma in på kontroll imorgon.

Ginger: Grattis och välkommen i killgänget!!!

Murgrönan: Vi ger ersättning med flaska om det kniper och även en del bröstmjölk med flaska eftersom han inte verkar tillräckligt mätt efter amningen. Men han skulle ju varit född först igår, så det kommer förhoppningsvis...

Sole: Jag förstår hur du känner. Vi har hållit på och kämpat med amningen i 7 veckor och ibland är Emil jätteduktig och snuttar på bra i 20-30 minuter och ibland blir han bara galen och ålar runt, tar tag, suger nåt tag, släpper och grinar... Den här veckan har vi gett säkert hälften av maten (pumpad mjölk) i flaska och då kan han suga i sig riktigt mycket. Frågan är ju hur mycket han får när han snuttar... Så fort operationen är över ska jag försöka vara duktigare att pumpa och hoppas att produktionen går upp. Nu pumpar jag bara morgon och kväll och det är nog för sällan.

Nej, nu måste jag nog försöka få lite sömn...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4