• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

hej på er tjejer!

Nypumpad mamma och nymatat barn, idag åt han lite på BÅDA brösten, vi tar två steg fram coh ett bak

Swe
    tycker synd om dig att det gör så ont, erästtning är då guld att ha!
    Om ni ska köpa flaska blev vi tipsade om dem med minsta hålet i pipen så de får suga ordentligt och sen är märket Dr Browns kanon, det ger ingen luft i magen på bebisarna.

Sofffy
    ska gå in och kika på klänningen, visst är det sjukt att de är så små? Jga var orolig att han inte skulle få plats i 50, nu får vi kavla upp ärmar och ben

Hellur
    du var uppe tidigt!(eller sent) synd att vi missade varandra!

Idag kommer BVC hem på besök kl 13, hoppas Viktor nått sin födelsevikt idag, då blir vi glada!

• Swenglish

Sole-vilken pmp använder du? provar avents pump och det gör ont, vågar inte ta mera nu, orkar inte med att ha ont! Det har runnit duktigt ur bröstet under morgonen så det är inte så fullt ändå. Han käkade precis 100ml ersättning, är det lagom tro?

• BasseKatt

Halloj på er!

Här på tråden händer det ju som vanligt grejor... Lycka till ni som är inne och ni som väntar - hoppas att det snart blir er tur!

Nu var det ett par dagar sedan jag var inne och lade mig i diskussionerna. Det har varit lite jobbigt här ett tag...
    Begravningen av Linus var ju i torsdags och den blev väldigt fin och värdig. Det var skitjobbigt, men kändes bra efteråt liksom.  Jag har skrivit om det hela i min blogg om någon är intresserad av att läsa mer. Det finns även några bilder under mapen starka bilder i mitt album. Och jag klarade av att sjunga! Jag älskar att sjunga och kände att jag verkligen ville göra det för Linus. Jag var osäker in i det sista om jag skulle fixa det och hade originalet med på CD som back-up, men det gick bra.

Idag på morgonen har jag ringt till SÖS och tjatat till mig en operationstid för mina gallstenar. Det är ju snart påsk och hur ska man kunna fira det om man inte kan äta ägg, lax, skaldjur etc... Dessutom går ju inte Emil upp i vikt som han ska och jag tror att vi alla behöver lägga även detta bakom oss. Så på onsdag ska jag in och träffa narkosläkare och på torsdag morgon 07.00 gäller det. Hua! Jag har aldrig sövts förut och nålar är bland det värsta jag vet, så detta blir inget vidare.

• BasseKatt
    Swe: Det var mig en glupsk liten kille du har! Emil får ca 60 ml de gånger vi matar med flaska, men det klart Freddy väger ju lite mer...
    Jag har Medela's stora gula elpump som vi fått låna från SÖS. Den är kanonbra! Man kan ställa un hur mycket och hårt den ska pumpa och man kan pumpa båda brösten samtidgt, vilket är kanonsmidigt. Så länge Emil fortfarande är inskriven på SÖS lånar vi den gratis, men sen måste man hyra den om man vill ha den kvar. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra sedan. Nu pumpar jag bara 1-2 ggr/dygn och hyran är 18kr/dygn, men å andra sidan är det ju smidigt att kunna pumpa och ge i flaska ibland. Nu matar sambon ett mål per natt, så jag får sova lite och det är guld värt... Vi får se hur det blir...
  • Swenglish

Bassekatt- Skönt att begravningen gick bra. Nu är det över och ni kan ta nästa lilla steg framåt. skönt att du fick operationstid! Att bli sövd är inga problem, bara att somna sött! Blev ju sövd efter förlossningen och då var det skönt att bara somna och slippa vara med när folk grävde i mitt underliv... Jag tror inte att jag kan komma in i din blogg?

• Pippil8

Tack för alla lycka till Hade mer tur än Swe och Zul coh fick en jättegullig läkare. Bebben mådde bra men livmodertappen inte det minsta utplånad. Eftersom det är IVF och jag redan är mer än en vecka över tiden blir det igångsättning. Så idag kl 14 ska vi dit för att sätta gel och jag är riktigt nervös nu! Fördelen är ju att jag kanske får träffa Bianca och kanske även Zul om hon är kvar då.

BasseKatt - vad roligt att du sjöng! Det måste kännas fint att du fick sjunga för din egen son! Just nu pallar jag inte att läsa om begravningen eller titta på bilder, men jag gör det gärna så småningom!

Swe och Sole - vad jobbigt att inte amningen funkar så bra och att det gör så ont

Nu kolhydratladdning... Kram på er alla från en nervös Pippil8 som dock snart är mamma!

• Sole

Swe

vi har hyrt en elpump på Amningscentrum, jättebra! (samma som Bassekatt) Den kostar 12 kr/dygn och man måste hyra minst 10 dagar så vi kommer utvärdera efter 10 dagar. Tror det är farligt att man hamnar i "pumpa ut" träsket som en kompis till mig gjorde, hon kunde inte gå utanför dörren på 3 månader då hon pumpade var tredje timme.

Ang. ersättning skall de ha ca 80 ml om de är 8 dagar gammal, 90 ml om de är 9 etc

Viktor äter allt ifrån 100 ml ersättning per portion till kanske 30-40 en annan gång. Han får så han blir mätt helt enkelt.

• BasseKatt

Swe: Nu då?!

Pippil8: Gud va spännande! Det är bra - bara att pastaladda och försöka vila. Snart, snart...

• Sole

pippil
    åh så spännande! det kommer gå jättebra och snart får du träffa din bebis! Stor kram och lycka till!

Bassekatt
    förstår att det var jobbigt och va skönt att du orkade sjunga för Linus, han ler i himlen åt er tror jag
    ni är så himla starka och tappra, hoppas att din operation gör att en jobbig sak kan läggas bakom er och att Emil börjar öka i vikt som han ska!

• Björklöv

Har varit med om en jättejobbig morgon, då bebis inte alls ville visa några tecken på liv när jag steg upp... Så vi har varit på BB Sthlm en sväng och kollat UL, så skönt att se hjärtat slå som det skulle!!!! Och sedan ctg i nästan en timma, då vart det liv i luckan vill jag lova. Så läkaren skickade hem oss med orden allt ser jättebra ut!

Nu ska jag sova för jag är alldeles uttömd i energi, det tog verkligen på den där stressen, men nu buffar bebisen på liksom för att både säga förlåt att jag skrämdes och för att mamma ska hålla sig lugn

Vill komma med en liten tröstande kommentar i tankarna kring att bli fast i pump-träsket. Man behöver inte alls bli så bunden vid pumpen så att man inte tar sig ut! En nybliven mamma i min kör, fick i höstas en dotter med gomspalt, vilket innebar att hon inte alls kunde amma! Så det var till att pumpa ut och ge flaska istället, och hon kunde ju då komma på kören varje vecka väldigt tidigt, eftersom pappa då kunde vara hemma med dottern och ge mat

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4