• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

swe
    tänker mkt på dig och att du fprtfarande inte mår bra i kroppen (gör ioförsig inte jag heller 100% men det blir bättre och bättre dag för dag)
    bra att du tränar på att åka buss tillsammans med maken, vi åkte rulltrappa igår och jag vågade inte styra, sen var man tvungen att putta till vagnen och den hakade upp sig en sekund och jag fikc nästan hjärtattack! Tur att mannen är lugn o har läget under kontroll.
    vi får peppa och stötta varandra såhär tills vi alla känner oss redo att träffas ute med våra små

Intressant att läsa att du pumpat ut 120 ml, jag har fått ut 50 som mest.

ni andra som pumpar, hur mkt får ni ut?

nu ska vi snart ge oss ut på stan, bla köpa kudde för i våra BVC papper stod det att de tycker de ska ha det för att undvika platt bakhuvud och det vill man ju inte ha!

kram på er alla i vårsolen!

• Swenglish

Tack Sole, det värmer! Visst är det läskigt att vara ute med vagnen! Känner mig som värsta nybörjaren (är jag ju också ) när man ska in genom dörrar, uppför ramper osv...

Ni som ger ersättning, ger ni ur flaska? Vi har gett ur flaska och nu oroar jag mig för att han inte ska vilja ta bröstet igen sen. VILL ju så gärna att maningen ska funka, det är ju superbökigt med flaskor! Och mjölk verkar jag ju verkligen ha nog av! Känns så synd att måsta skippa amningen, han var jättenöjd när han ammades, fick i sig tillräckligt och sov som en stock. Det var bara mamman som mådde dåligt... de tog prov på ena vårtan igår på amningscentrum för att se så att jag inte fått nån infektion, hoppas inte!

• Emma3

Hej tjejer!

Jobbigt att ni måste vänta så på era bebisar hellur och björklöven.

Vi var ute på våran första promenad idag med Leo och han sov hela tiden, skönt
    Fick hans personnummer idag oxå, kul.

Ja det där med rulltrappa känns osäkert tror jag måste öva det oxå innan maken börjar jobba. Han börjar nästa tisdag men skulle vilja ha honom hemma ett bra tag till

Mamma till underbara Leo.
  • Frill

Hejsan, var Ginger håller hus undrar jag också. Kanske hon dyker upp här snart med en bäbis?

Vivs, tyvärr har jag ingen lösning på mat och sov-problemet. Hoppas han börjar äta mer koncentrerat och inte slutar förrän han är nöjd när han blir lite äldre.

Cirpen, nej fräsch känner man sig knappast Är det någon mer än jag som svettas enormt på tal om det?

Sole och Swe, jag åkte buss själv idag för första gången. Hade också åkt med mannen en gång innan. Och i går premiärgick jag i trappa med ramp. Rulltrappa har jag inte vågat mig på än. Man känner sig inte så smidig med vagnen. Jag hamnar ofta i vägen för folk i butiksentreer osv.

Nu pumpar jag ju inte längre, men jag kan få ut väldigt olika mycket. Ibland får jag över 100 ml bara i mjölkuppsamlaren, ibland blir det ingenting. Beror på hur tätt Adam äter.

Idag har vi varit på BVC och han hade gått upp 300 g sen senast. Första gången jag och Adam hade en tid att passa på egen hand. Vi blev mindre än 10 min sena
    Efteråt promenderade vi i lite omvägar från Gullmars till Årsta. Sen satt jag på en bänk i solen på Årsta torg och läste Mama medan Adam sov i vagnen. Då kändes det rätt trivsamt att vara föräldraledig.

Vi börjar nog bli redo för lite träffar nu. Iaf om man kan åka buss eller tvärbana dit. Så om någon mer, med mage eller bebis, vill fika nån dag får ni gärna säga till.

• Frill

Swenglish, vi har börjat ge utpumpad mjölk i flaska, men det får han bara när maken är ledig och nattmatar. Det har i alla fall inte märkts någon skillnad på hans ätande vare sig sen vi började med napp eller flaska.

Håller tummarna för att det löser sig med din amning. Du är så duktig som kämpar.
    Förresten, läste en grej man ska tänka på för att inte utsätta sina vårtor för mer smärta än nödvändigt. Om barnet suger sig fast fel ska man stoppa ett finger i mungipan så man släpper på vacuumet innan man tar bort dem. Annars gör det nog väldigt ont.

• Hellur

I dag har jag varit på ett Dunny party. Det är ett företag som säljer barnkläder. Min kompis bjöd med mig på det, de som var där hade alla bebisar som var 6-7 månader. Såg mig själv om 6-7 månader... Och det var ett himla liv vill jag lova
    Tänkte på er andra i tråden då, vi kan ha såna partyn till hösten. De hade en del tuffa kläder. Men fick hålla i plånboken för att inte köpa något, har sagt inget mer innan den kommer nu, och jag höll det! Stolt!

• murgrönan

vad less jag blir, hade skrivit ett långt inlägg....så hade jag blivit utloggad. grrr...

inte lätt att skriva snabbt med en bebis vid bröstet....

swe: jag känner mig som du, ff sliten efter förlossningen, så dagarna är väldigt lugna. de flesta verkar ha hämtat sig relativt snabbt efter förlossningen. Jag har ont i kroppen, främst underlivet , har det gått över för er andra? Jag klarar bara av kortare promenader och jag tycker det gör ooont att sitta. Men det blir saktare bättre. Har det aldrig fungerat för dig med amningsnapp swe? för mig har den varit räddningen!
    Kan rekommendera Pigeons amningsinlägg som köps på babyland. Mkt skönare än apotekets, men dyrare såklart. Värt varenda krona!

Idag har vi suttit i trädgården, grillat korv och bara myst. Stella gillar att vara utomhus. Hon sov som en stock i min famn!Mysigt!

Håll ut Hellur och Björklöv,jag gick ju över nästan två veckor, så jag vet hur det känns. Era förlossningar kommer säkert igång av sig själv, snart.

Spännande att höra om Bianca och Zul. Och kanske Ginger också....

• Lillie74

Lycka till Pippil8 och J79, ni har säkert era bebisar nu
    Vivs, jag har också fått magknipsmassageinstruktioner av BVC och till mig sa de att jag skulle använda vanligt matolja som olja men hon får utslag av den tror jag, vad använder du för olja?
    Filippa har också mycket gaser i magen och BM sa att de kan få ännu mer gaser i magen av napp men å andra sidan tröstar den henne så jag låter henne ha den i alla fall. Jag har också börjat använda Minifom, lite dålig på att komma ihåg den bara och lite meckigt att ge henne det på nätterna för då är hon inte glad.
    Det verkar som att vi som har fått våra bebisar "lider" av i princip samma saker med amning, sömnlösa nätter mm vilket i och för sig är ett bevis på att vi har helt normala barn men jag håller med dig BasseKatt, man blir trött och ledsen ibland på nätterna...
    Ni som lyckas lägga era bebisar i sina sängar, hur har ni lyckats med det? Filippa vill verkligen inte ligga i sin, nu ska vi testa en annan strategi och det är att amma henne till sömns och låta henne sova i vår säng och se vad som händer......

• Sole

Frill
    känner mig ännu inte redo att ge mig ut på fika tillsammans, har ju ännu inte gett mig ut själv, men det blir måndagens mål då vi ska till BVC.

Lillie
    Vi lägger bara ner Viktor i sängen och sen så sover han där.

Dock har han blivit gnällig efter maten och vi tror på magknip, vad har ni andra fått för tips av BVC för det?
    Ni har ju skrivit lite om massage och sånt ju.

annars har vi haft en jättemysig dag, ätit lunch på Nytorget, glass på Medis, köpt kudde, bytt mina fina örhängen som jag fick i förlossningspresent till vittguld så de matchar mina vigselringar (som jag hoppas kan ha på mig snart) och köpt amningströjor på HM

nu ska vi snart ha besök och käka pizza

• Sole

oj hann inte tillägga att jag verkligen ser fram emot att fika ihop med er sen!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4