• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Frill

Pippil8, vad skönt att allt var bra med höften!

Jag blödde mycket de första dagarna, sen minskade det ganska mycket, men kunde blöda mer när jag varit ute och promenerat eller ansträngt mig. Nu drygt tre veckor efteråt är det nästan ingenting, och så gott som genomskinligt.

Vägde 13 kg över startvikt när jag kom hem från BB. Nu är det drygt 8 kg kvar. Men jag stressar inte, 9 månader upp, 9 månader ner Köpte tre billiga tunikor på Gina Tricot idag. Bra utbud för putmagar nu.

Oj, matskrik, svara på resten senare

• Sole

oj här har det skrivits!!

Hellur
    bra att du är öppen 3 cm, kan förstå att det gör ont att snurra på livmodertappen, ryser av bara tanken!
    Klart du ska få ha dina humörsvängningar, du är ju ändå en i gänget här med oss och snart får vi alla se din bebis

Idag har vi haft vår första egna dag då pappa är tillbaka på jobbet (nån mer som börjat kalla varandra för mamma och pappa, skulle ju aldrig göra det! ) och vi har varit på BVC.
    Viktor har gått upp rejält, vägde 3235 förra månaden och vägde idag 3690 + att han vuxit 4 cm sedan födseln så nu är han 53 cm så nu ska vi preimäranvända babybjörnen.

Imorgon ska vi till amningscentrum och jag börjar fundera mer och mer på att ge upp amningen, det ska ju vara kul att vara mamma också och det här är jobbigt och tar mkt tankeverksamhet och energi. De kommer ju självklart puscha mig att fortsätta men jag får se helt enkelt. Antar att jag blir enda erättningsmamman i vårt gäng? (vet ju att Bassekatt ger både och)

Bassekatt
    Välkommen hem och skönt att operationen gick bra! Ha inte dåligt samvete för att du vilar nu, att du återhämtar dig blir ju både Emil och din sambo gladare av.

Bianca
    samma gäller väl dig, ta det lungt nu och lyssna på vad sjukgymnasten säger, ingen blir gladare av att du tar ut dig fullständigt och vi kommer väl alla hinna promerera/fika tills vi spyr

• bianca2

hej!
    Zul - vad roligt. jag misstänkte det när jag kom hem. o du såg jättefin ut! jag sa faktiskt det till minkille: jag tror det var en från vår tråd på utskrivningssamtalet, hon som var så vacker.
    Hur mycker sover era bebisar? det känns som August sover nästan hela tiden.

• murgrönan

Grattis Hellur till 3 cm!
    Sole, tack för svar! Jag förstår om du vill ge upp amningen, det är allt annat än lätt. Jag har gett ersättning några kvällar nu, och hon blir absolut lugnare ett tag, men får lite ont i magen.

Fika på kungsholmen vore trevligt! Nästa v någon dag kanske!

Vilken härlig dag det har varit! Vi promenerade ca en timma i solen och vi njöt båda två.
    Bianca. Stella har sovit nästa hela dagen idag...har bara vaknat tre ggr för att äta, sen slocknar hon igen.

>jag har tio kilo kvar till matchvikt...

• BasseKatt

Nu är sambon pappa även officiellt. Har nu varit på Socialkontoret och bekräftat faderskapet och ansökt om delad vårdnad. Så nu har han laglig rätt att åka runt med Emil själv...

Vägningen idag gick i alla fall hyfsat - 3020g, dvs upp 105g på 5 dagar. Inte i samma klass som era bebbor, men ändå! Så nu efter 7½ vecka är han ungefär lika stor som jag var när jag föddes...

Heja Hellur!!!

Jag är också sugen på att ses. Nån som har lust att göra nåt redan imorgon om vädret är bra? Sambon ska på kurs med facket hela dagen och jag och lillkillen är själva.
    Inga maratonpromenader bara för det fixar inte min nysnittade mage, men nånstans dit man kan åka bil eller buss (har inget SL-kort och bussen är ju gratis med barnvagn) funkar. Lunch eller fika... Nån som vill haka på?

• Swenglish

Bassekatt- skönt att operationen gick bra! och grattis till faderskapet (helt sjukt förlegat system dock, eller hur? )

Pippil8- Avslaget kan komma och gå i mer eller mindre mängder, mitt har som Frills nästan slutat nu (3 veckor på torsdag), men jag räknar med att det kommer tillbaka igen. Freddy fick ett bröst i taget i början, det räckte för honom och han somnade när han var mätt. Nu har jag inte ammat på en vecka så jag vet inte hur det skulle vara nu. Man vet väl inte när det är slut i ett bröst, men bebisen slutar nog att suga. Du kan höra efter så att han sväljer, det hörs. Freddy sover i vår säng mellan oss, men vi har varsitt täcke och Freddy har ett eget.

Hellur- Heja heja! Det låter ju jättebra att du är så öppen, igångsättningen kommer att gå som en dans! (Om du ens kommer att behöva det!)

Zul- välkomna hem!

Sole- jag förstår dig verkligen om du ger upp amningen, vet hur meckigt och bökigt det är med pumpning osv. Det ska inte behöva vara ett stressmoment tills han börjar käka vanlig mat! Lycka till imorgon på amningscentrum, de är supersnälla där och tar god tid på sig!

Har haft en skön dag idag, först promenerat runt lite i affärer och efter att ha insett att jag inte kan handla nåt till mig själv tröstshoppade jag kläder till Freddy, såå roligt! Och bra rabatt på polarn och pyret fanns i Babybagen! Måste ju klä upp honom när farmor och farfar och två av fastrarna kommer från England på torsdag! Sne varit hos mormor och morfar och fått serverat lunch och nybakade kanelbullar (ja, jag klämde i mig tre stycken, så jag har ju mig själv att skylla när inga kläder passar...)

KJag börjar också känna mig redo för fika, men nästa vecka har mannen påsklov så jag väntar nog till veckan efter. Ska bli så roligt att träffa allas älsklingar! (Och alla mammor också såklart!)

Oj vad lpngt det blev men det är ert fel när ni skrivit så mycket under dagen!

• BasseKatt

Pippil8:
    Avslaget - Höll i sig i typ 3 veckor och försvann sedan. Kom tillbaka igen och har nu försvunnit för gott (hoppas jag).
    Sängen - Emil sover oftast i vår säng just nu. Han ligger då mellan våra kuddar på handdukar och med egen filt. Ofta sover en av oss i gästrummet på nedre våningen för att i alla fall få några timmars sömn. Hoppas att det blir bättre framöver. Blir ju inte mycket samliv så här...
    Amning - Ammar ett bröst per matning. Oftast blir han så trött att han somnar efter ett tag. Men han blir hungrig ganska snabbt efter, så vi tror inte han får i sig tillräckligt. Men det är förmodligen för att han suger lite för dåligt ännu för jag brukar kunna pumpa ut lite efter amningen.

Swenglish: Japp, det är superfånigt. Pappan kan ju inte vara mer säker på att han verkligen är pappan bara för att man är gift... Men,me... Det var inga pinsamma frågor eller så. Bara att svara på att vi bodde ihop vid tiden för konceptionen och sedan skriva på.

Javisst ja! Välkommen hem Zul och Agnes!!!

Jag ligger 6 kg under ursprungsvikten just nu. Trodde man ju inte när man väntade tvillingar... Men illamående och sjukhusvistelser gör sitt till. Och så hade jag hade lite att ta av. Nu gäller det bara att försöka få tillbaka lite muskler efter ett drygt halvårs stillasittande... Men mammakläderna får hänga med ett tag till. De sitter ju så skönt och ledigt när man går hemma och skrotar

• Sole

Bassekatt
    jag hade gärna tagit lunch imorgon men känner nog att jag kan bestämma det efter vi har varit på amningscentrum och dagsformen då den känns rätt mkt upp och ner fortfarande.

jag skickar dig mitt mobilnummer i inkorgen så kan vi ju höras på fm?

vikten ja
    jag ligger 10 kg över ursprungsvikten (som var för hög pga mkt gott på bröllopsresan) så egentligen vill jag gå ner iallfall 15 kg från där jag är nu.

• Ginger6

Halloj!!

STORT grattis till alla nya mammor, har försökt läsa ikapp och kika in i era krypin.
    Pippil8, Bianca, Zul och J79; grattiskramar till tusen. Om jag inte missförstått är Hellur på G imorn och Björklöv inne eller?
    Vi är äntligen hemma...igen. Jonathan är nu 12 dagar gammal och vi har varit hemma 3 av dem Dels blev jag dålig igen efter havandeskapsförgiftningen men det är bra nu. Och i lördags hände en jättejobbig grej. Jonathan låg och sov på vår säng när min man gick in för att hämta upp honom var han illröd/blå i ansiktet, stel som en pinne och andades inte. En halvminut skakade och tryckte han på honom tills han så smått började andas igen. Nu har vi fått vara två dygn på SöS med honom för att kontrollera vad det var som hänt och att det inte hände igen. De konstaterade att han förmodligen fått en slempropp i halsen och dykreflexen låst sig. Det kan tydligen hända och om inte mannen skakat liv i honom hade han tuppat av och då hade reflexen släppt. Efter några jobbiga dagar känns det nu lugnt och skönt i alla fall. DEt är egentligen inget att oroa sig för även om vi blev vettskrämda. Om det hade varit plötslig spädbarnsdöd eller nått liknande så kämpar tydligen inte barnet utan slutar helt enkelt bara andas.
    Puh! Inget roligt hur som helst.
    Har läst lite hur ni har det med sovning och amning etc. Alla verkar ha samma frågeställningar men på det stora hela må prima bra! Jag hänger gärna med på promenad eller fika, efter påsken. Nu ska vi få lite besök i veckan och försöka vila lite...är inte ni andra trötta!?! Jag är supertrött men tok-lycklig. Konstig blandning. Ska försöka lägga upp lite kort på vår prins. Kramar så länge!

• Emma3
    Pippil: Oftast ammar jag från båda, men det andra äter han inte lika mycket ifrån så då brukar jag börja med det gången efter. På nätterna äter han ibland bara från ett och sen somnar han om.

Hellur: Men det är ju bra att du var öppen 3 cm, får se om du hinner får värkar elr om du blir igångsatt. Vilket fall som helst så är det inte långt kvar nu, skönt. När jag åkte in för att bli igångsatt för att mina värkar inte kommit efter att vattnet gått var jag öppen 2 cm så du har ju bra utgångsläge iallafall

Leo har en period från c.a 20.00 till 22:00 då han är gnällig och skriker mycket, är lite jobbigt. Inte mycket man kan göra för att trösta. Så verkar han ha ont i magen stackarn Fundersam
    Mamma till underbara Leo.
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4