• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • ABC08

Va spännande och roligt för dig Hellur! Skönt att veta att man inte behöver gå alltför lång tid över BF. Jag har gått över 6 dar nu, så lite till kanske man får vänta.

Lillenlillen: Det låter helt underbart det där att kunna ha på sig sina vanliga kläder igen. Det har man längtat länge efter. (Har gått runt i mjukisbrallor typ en vecka nu.)Jag fick för mig att man fick vänta ett tag efter förlossningen tills man kunde göra det.

• bianca2

Hej på er!
    Oj, vad det skrivs!
    Igår fyllde jag 31 och dagen var fylld av kompis-besök och även en tur till bvc. August hade gått upp massor på en vecka så amningen verkar funka bra
    Lillen - -jag fråga om mamagrupp men jag ska ha en annan sköterska så jag skulle kolla m henne när jag ska dit på tisdag. vem har du? Anita tror jag att jag ska ha!
    Hellur - lyctill nu!!!
    ngn som hört ngt om björklöv?
    angående nästa fredag: Om det är bättre m min foglossning är jag gärna på. svårt att säga nu.
    jag använde inte sjukhusets kläder ngn gång. mådde så himla bra direkt efter förlossningen (hormoner) o ville bara kläu pp mig o visa upp August för hela världen. Vi har haft besök varje dag sen vi kom hem så jag fixar till mig lite extra. har lite kvar på magen så jag har mammajeans men de är helt ok så jag känner mig ganska bra! fick 2 snygga topar av min kille igår (en såg jag för tjock ut så den ska jag byta) o en fin klänning/tunika av ett par kompisar så det känns bra!
    ha en underbar dag alla. nu kommer fler besök!

• Vivs

Grattis i efterskott, Bianca!

Idag har jag varit på BVC igen... känns alltid lite oroligt eftersom Jennifer fortsätter med sitt kräkande... i vilket fall så går hon upp, sakta men ändå åt rätt håll! Nu väger hon 3500g.. Tycker så synd om stackarn när hon kräks hela tiden, jag byter kläder typ tre gånger varje dag! Hon ser så besvärad ut och börjar skrika nästan varje gång hon kräkts, som att det är surt eller att hon mår illa. Inte kul, men tydligen inget att göra åt just nu enligt BVC. Det finns någon ersättning man kan ge som ska hjälpa men hon tyckte det var för tidigt! Tydligen försvinner kräkningarna inte förrän hon börjar äta mat, alltså vid 6 månader!! Tur man får så mycket kläder av alla!

Jag hoppar över fika än så länge, vet inte hur jag ska göra när jag måste pumpa ur mjölk varje gång jag ska amma..känns jobbigt att göra det utanför hemmet!

• Medusa2001

Kramar till Hellur på D-Day! Ser framemot bilder när ni är hemma igen!

Grattis i efterskott på din födelsedag, Bianca!

Tack Swe och Bassekatt för nappflasketips, har gjort fel som sköljt i varmvatten först ist för kallvatten..ska köpa några nya flaskor. Och köpa den där lilla diskborsten från Barnens Hus (var ligger det?).

Allt frid och fröjd hos oss, Lily har ett strålande humör men tjoar och skriker av otålighet när kvällshungern sätter in vid 19-20-tiden på kvällarna. Skönt att vi fattat att vi ska samla bröstmjölk under dagen att mata henne med när brösten är tömda. Hade varit otroligt frustrerande att ha en olycklig, hungrig bebis varje kväll.

På nätterna så fattar hon att det är natt och har inte skrikit en enda gång - so far. Låter era bebisar också på nätterna, jag menar, en massa grymtande ljud, knorrande, trivselljud, stånkande? Låter väldigt sött, även om det påverkar vår nattsömn.

Zul: jag försöker ta igen någon timmes sömn varannan dag ialla fall, när Lily sover eftermiddagspasset. Ofta går vi och lägger oss vid elvatiden och ligger till sängs till 7.30-8.30 med ett matpass vid halvtvå, fyra och vid sjutiden. Om jag får sova minst 7 t per natt, så klarar jag mig fint, men blir det långa matpass, så behöver jag en siesta på dagen.

Mannen jobbar hemifrån idag, det är stor skillnad på att vara två jmf med att vara helt ensam. Har fixat brunch, hunnit måla naglarna och plockat ögonbrynen *ler* Har gått ner nästan alla kilon (har ca 2 kvar), men magen är fortfarande svullen och lite öm. Siktar på att gå ner de sista kilona efter påsk.

Cirpen: hur läker ditt snittärr? Mitt ärr ser finfint ut såhär 3,5 v efter operation, men jag känner att det blir lätt irriterat om jag har någon kant som skaver emot ärret. Längtar sjukt efter att använda jeans igen. Blir mest Boobkjol och ett par sköna mammabyxor fortfarande...är så less på de plaggen. Urk.

Ha en jättefin dag!

• Sole

hej på er!

Bassekatt
    tack för trevlig lunch igår!

Medusa
    Viktor låter också sädär på nätterna, rätt skönt när de inte är helt tysta för då vet man ju att de andas

Vivs
    förstår precis vad du menar med att man inte vill pumpa någon annan stans!
    Igår lyckades vi faktiskt amma ena bröstet ute på restaurang (med Bassekatts stöd ) men så blev det strul med det andra och han fick lite ersättning och blev nöjd.

Idag hade jag bestämt mig för att amma hela dagen men redan vid första passet var det skrik och han blev inte nöjd och jag mår bara dåligt över situationen. Sen skulle några klasskompisar till mig komma över och jag blev jättestressad över att han blev hungrig när de var här och gav honom ersättning fast jag hade lovat mig själv att försöka amma hela dagen, men det GÅR bara inte med massa folk här (eller om vi är hos andra)
    Han somnade sedan mätt och nöjd och jag kände mig mkt gladare!
    det har varit mkt gråt och ångest över amningen här hemma ochändå känner jag mig hemsk som mer eller mindre bestämt mig för att sluta.....

ledsen att detta bkev neggoinlägg, amningsproblemen tar mkt kraft och energi från mig just nu

• Sole

glömde ju gratta Bianca i efterskott!

Hellur
    lycka till!

Björklöv
    du borde fått din bebis nu, hoppas allt gått bra!

• Frill

Coolt att Hellur är inne och föder nu. Lycka till!!!

Grattis i efterskott Bianca!

Ginger, Adam var precis likadan, hörde på ena örat på BB och var "heldöv" på det andra. Men på undersökningen nån vecka efteråt hörde han prima på båda öronen. Fast visst han jag bli lite nervös när öronläkaren stod tyst och tittade på sin dator.

• Frill

Nu är det tredje dan jag försöker skriva klart vad jag har tänkt. Blir alltid avbruten av barnskrik, telefonsamtal eller att familjeliv kraschar och slukar hela mitt inlägg. Och nästa dag har man glömt vad det var man skulle svara på.

Har kört två olika nätter igår och idag. Igår var vi uppe två gånger, men så länge varje gång att jag till sist grät och bad Adam att somna. Nähä, jag skrev inte klart den här gången heller.

• Frill

Skyndar mig att skriva upp mig på fikalistan, så får jag väl prata av mig "live" i stället

Träff fredag 13 (hua ) april kl 12:
    BasseKatt
    Sole
    Ginger
    Frill

• cirpen

Medusa: Mitt ärr läkte förvånansvärt snabbt. Max två veckor tror jag. Jag fortsatte att ha mina mammatrosor, så jag kände aldrig att det irriterade. Däremot var det lite jobbigt i början när hon låg på magen och råkade sparka till i snittområdet..
    Men men det är smällar man får ta, för det är klart de skall ligga på magen! Däremot har jag lite känselbortfall runt snittet. Det kan visst bli så när de skär av nervtrådarna...

Angående amning:
    Om jag åker någonstans, till en kompis tex och måste amma, så går jag bara in i ett annat rum. Jag brukar be om lite kuddar..alla respektar detta å ingen har kommit och stört än så länge. Jag har inte vågat amma offentligt ännu..dels för att jag fortarande har amningsnappen, som kräver två händer att sätta på. (Då visar man verkligen upp sig!) sen så finns det nästan inga bra ställen att amma på i Åkersberga C där jag bor. De är oftast ockuperade av alkisar..

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4