• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Torris

Åh jag håller med Lillenlillen, man hinner knappt blinka så har det skrivits massor här!

Själv försöker jag titta in och läsa vad Ni andra skriver om men det är ju sällan man hinner skriva något själv, för det finns liksom någon annan som ska vara med då.

vår lilla Vilgot verkar verkligen må bra, han äter och skiter mest hela dagarna...ja, och sover lite.
    Var på BVC i torsdags och då hade han gått upp 1 kg på 2 v!!
    Vilket matvrak, eller så är det grädde i mammas bröst.
    MEn vilken skillnad det är på honom nu än för några veckor sedan.
    Nu är han mkt mer vaken, mkt mer intresserad av allt omkring sig och försöker spana in saker. Skrattar gör han med emellanåt, speciellt när jag busar med honom.
    Helt fantastiskt!

vad Ni alla är tuffa som vågar er ut och åka buss mm.
    jag har varit ute en massa, men då tar jag bilen och är inte borta längre än att jag hinner hem innan det kanske blir bråkigt.
    Det har ju dock blivit några amningar i bilen!

Det tuffaste jag gjort är att åka till IKEA förra veckan.
    Då gick vi och strosade där ... med alla andra mammalediga!
    Det är DÄR alla hänger!

Oj nu blir det mkt skrivande här...

Måste fråga Ni som blivit snittade: känner Ni er ömma fortfarande? Jag är liksom öm ovanför snittet...

• Vivs

Segt, Hellur... men som du säger, så kommer det en bebis snart! Smart att städa och fixa innan du åker in, det är inte vad man har tid och ork med när man fött barn
    Ang kläder så använde vi bara landstingskläder till mig och bebis när vi var på BB. Hade med ett gäng kläder men fick inte användning för några.. jo,förresten, mina mamma-mjukisbyxor använde jag till landstingsskjortan när jag kollade melodifestivalen, kändes lite mer påklätt

Måste bara berätta att Jennifer har börjat le på riktigt nu.. när jag ler mot henne får jag ett stort tandlöst leende tillbaks! Hur underbart är inte det...

• Lillenlillen

Hahaha, jag SLÄNGDE av mig landstingsskjortan så fort jag fick klartecken
    Men jag såg helt förskräcklig ut i den (fanns ingen XS precis) och så skulle vi ha gäster innan Melodifestivalen. Så det blev nya snygga mjukisbyxor och svart linne och sen levde jag i samma byxor med olika linnen till i två dygn på BB (uäck). Men sen tröttnade jag på att bara gå i mjukisar så sedan vi kom hem har jag kört genomgående vanliga kläder. Min mammakläder-tid är förbi!!

Oj oj, nu vaknar lillan efter sovpass nr 2 (09-11, vi har sussat ihop till 10:30). Var uppe vid 7 och åt frukost med henne i famnen. Himla bra schema!!

Ha en bra dag i det inte alls lika roliga vädret (jämfört med tidigare dagar som varit så underbara), kram

• Zul

Tack för alla välkommen hem! Äntligen har min feber gått ner (var på gynakuten igår, har inget att göra med infektion i livmodern antagligen, utan pga spänningar i brösten). Hon ammar mer regelbundet nu och inatt sov vi faktiskt 2+3+2 timmar, underbart.

Visst är det roligt med alla blommor och presenter man får! Kan äntligen juta av dem nu när man börjaar komma tillbaka.

Hellur: lycka till nu!!

Bianca: oj vilken komplimang, jag var ju helt slut. Tyckte du såg ut som du aldrig gjort annat än ammat och allt verkade funka perfekt. Själv kände jag mig väldigt sliten och amningen funkade inte rikigt, först nu den gör det.

Ginger. Hjälp vad rädda ni måste varit. Ska man massera dem om det händer sånt?

Vivs: vad underbart att jennifer ler! hur gammal är hon?

Vi är förresten oroliga för på hörseltestet när hon var knappt 2 dgr hörde hon knappt nåt. Ska dit den 10 april igen, de sa att det antaligen var fostervatten och att det försvinner sen. Men jag är sjukt orolig för att hon sak bli döv.

• Zul

Förresten, sover ni alltid när barnet sover??

• Medusa2001

halloj!

Tack Vivs, Lillie och flera för rådet att våga bege mig iväg även om Lily skriker just när jag lägger ner henne i ligginsatsen. Igår åkte vi till söder, dock var mannen med då och vi åkte bil, så självklart var det inga problem med missnöjesskrikande då (händer det bara när jag är själv med bebisen?!). Njöt av solen och fikade med några kompisar, ammade även utomhus och det gick hur bra som helst.

Stort grattis alla ni som kommit hem med era bebisar! Och lycka till Hellur imorgon!

Ginger: vilken hemsk upplevelse för er, så glad att det gick bra trots det. Fy fy vad jobbigt.

Sole: du har mina fulla sympatier för att du funderar på att ge upp amningen, det verkar ta otroligt mycket kraft från dig, önskar att matningen ska vara en trevlig stund både för dig och lillen och inte ett kämpande.

Pippil8: jag blödde mest den första veckan, men nu blir det mindre och mindre för varje dag, behöver inte använda bindor längre utan klarar mig med trosskydd.
    Vad gäller amningen, så äter Lily först "ur" det ena bröstet, tar ca 20 min, och sedan går vi över till bröst nr 2. Amningen tar oftast 40-60 min per gång dagtid (på nätterna äter hon en snabbgång ur varje bröst påca 20-30 min totalt), med mys och "prat" och blöjbyte emellan amningarna tar det ca 1,5-2 timmar innan hon slocknar och sover ungefär lika länge.

Idag har jag provlagt henne i babysittern och kors i taket - hon har somnat (har iof ammat henne i dryga timmen innan...). Skönt med lite paus under babysömnen faktiskt. Blir väldigt intensivt babyumgänge de dagar mannen är på jobbet.
    Jag bär henne även i bärselen ett par gånger per dag (vänjer både henne och mig vid selen så här i början), det funkar jättebra. Hon har skrikit ett par gånger innan jag satt henne i selen, men sedan tystnar hon och har även somnat flera gånger.

Är gärna med och fikar/lunchar efter påsk!

Ha det jättebra!

• Medusa2001

Hej igen,

jag glömde fråga om en sak: vi extramatar Lily med dagens ranson uppsamlad bröstmjölk på kvällarna, när hennes hunger är som störst. Ni som är bekanta med nappflaska, hur gör ni rent själva nappen på nappflaskan? Jag sköljer i varmt vatten, kokar i vatten, men tycker mig se en hinna av bröstmjölk kvar i själva nappen...luktar även lite bröstmjölk, tycker jag. Finns ju ingen diskborste som passar precis...

• Swenglish

medusa- skölj nappen i kallt vatten först!

ginger- fy vad hemskt, men skönt att det fick ett lyckligt slut!

hellur- vi levde i deras kläder, så skönt attt bara kunna slänga i tvätten när det blev blodigt, mjölkigt osv...

vi har ammat ett par gånger idag, mn det gör rätt ont tyvärr. ska fortsätta att försöka.

• Vivs

Zul - Jennifer är drygt tre veckor nu..

Ginger - skönt att det gick bra...vilken läskig upplevelse!!

Ett tips till er vars bebisar har magknip - lägg henne/honom på din arm på mage (med huvudet i armvecket), gunga och massera magen försiktigt med andra handen. Fungerar jättebra här, hon blir tyst och somnar!

• Frill

Ginger, usch vad otäckt. Började nästan gråta när jag läste. Vad skönt att allt gick bra!

Hellur, vi hade bara sjukhuskläder till Adam tills vi åkte hem. Och jag hade egna mysbyxor och linne men använde sjukhusskjortorna en hel del. Lycka till i morgon! Verkar ju ha bra utgångsläge

Zul, jag sover inte varje gång Adam sover, man jag ska försöka bli bättre på att vila under dagarna. Börjar känna att nätterna är rätt påfrestande.

Sole, förstår absolut om du funderar på att sluta amma och det är du själv som väljer. Viktor mår bra om hans mamma mår bra.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4