• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nio

MaddeK81:

Men hej, är det du maddepladder? :D

• Nio

Det var en del att svara på här, har inte orkat då jag inte mådde så bra igår.

Lällas:
    Aha, ja, det vore ju väldigt skönt om det här berodde på Asacolen, i och med att jag nu slutat med den. Vet dock inte hur lång tid det kommer ta innan man märker någon eventuell skillnad vad gäller biverkningarna av den.

mallansprallan och grådis:
    Tack, skönt att veta att jag kan fortsätta prata av mig och få stöd här inne, trots att det inte verkar koppat till Crohns. :) Mallan, du har aldrig kommit nån vart med din trötthet eller? I fråga om orska, menar jag? Eller var det anemi (ber om ursäkt att jag inte minns så bra)?

jajjaB:
    Jo, det var tredje gången gillt med läkaren. :) Har du fått veta något mer om hur det gått med blodproverna? Hur länge har du besvärats av trötthet och är det något som blivit värre med åren för dig?
    Angående Artrox och vegetarianism så är det ingen fara för min del, jag är inte helt vego utan kan äta fågel ibland. Äter vegetariskt för att det är så gott och föra att det känns bra för kroppen. Däremot så ser det ju mörkt ut i och med att jag är allergisk mot kräftor.
    Brukar magen reagera på skaldjur, menar du? Crohnsmagen, eller vanliga magen, så att säga? ;)

68an:
    Oj, det har jag inte upplevt själv, men å andra sidan undviker jag solen då jag har sån ljus hy. Men jag har fått problem med akne i ansiktet, vilket jag inte hade som ung (öh, yngre då). hade bara lite finnar som vilken tonåring som helst när det begav sig. Men efter att jag slutade med p-piller blev huden galen, och ville inte lugna sig. Kollade hormonvärden men det såg normalt ut (fast det KÄNDES inte normalt, men nu är det okej igen fastän huden inte är det). Åt en kur mot det i tre månader vilket gjorde hyn öm, röd och fnasig, men det hjälpte lite grann i varje fall. Men nu har det gått ganska många månader sedan jag avslutade kuren och nu är aknen tillbaka. :( Inte kul att vara finnig som en 14-åring när man är snart 28. :/
    Jag undrade över detta, ifall det kunde vara sammanlänkat till medicineringen eller själva Crohns måhända. Man vet ju aldrig.

• MaddeK81

Nio: Jajamensan, maddepladder kallar dom flesta som känner mig via bloggen!

• MaddeK81

Meh, nu ser jag ju vem du är också när jag gick in på din sida och kollade bilder! Tjenna, tjenna!

• MaddeK81

Nio: Jag har haft vidriga problem med acne eller vad bölderna ska kallas! Läkarna har hela tiden sagt att det beror på cortisonet men jag undrar om det inte har med sjukdommen att göra. Det bästa min hud har hållit sig var efter att jag legat inlagd med cortisondropp och tarmen blev superbra. Tarmen blev alltså bra men jag hade ju skyhöga doser cortison i kroppen och huden blev bra. Jag tror Crohns är orsaken...

• Calylite

de har ja med, var bra innan ja fick de men sen när crohnsen kom så "blommade" allt upp igen som rena tonåren.
    Ja prövade att ha på Aloe Vera jelly morgon och kväll efter ja tvättat med sånt acnemedel och de hjälpte att ta bort de värsta

MaddeK81 skrev 2007-06-14 12:39:32 följande:
    Nio: Jag har haft vidriga problem med acne eller vad bölderna ska kallas! Läkarna har hela tiden sagt att det beror på cortisonet men jag undrar om det inte har med sjukdommen att göra. Det bästa min hud har hållit sig var efter att jag legat inlagd med cortisondropp och tarmen blev superbra. Tarmen blev alltså bra men jag hade ju skyhöga doser cortison i kroppen och huden blev bra. Jag tror Crohns är orsaken...
  • Nallatalla

Hej alla,vad flitiga ni är!
    Jag ska snart hämta sonen på dagis så jag hinner bara kika in en snabbis.
    Hinner inte skriva så mkt nu men kommer in lite senare.

Lindis,hur har det gått idag?

Lällas,attans bandage att läcka! Jag har också sensura endelsbandage och de har aldrig läckt för mig.
    Innan hade jag assura och då råkade jag ut för ett par läckage.
    Det jag har upptäckt är att man måste vara petnoga med att torka av huden ordenligt innan man sätter dit den nya påsen.
    Jag kan tom byta påse varannan dag om jag skulle vilja det eftersom de sitter så bra och de irriterar inte huden.
    Jag använder en salva som heter chiron och den skyddar huden.
    Hoppas att det löser sig för dig snart!
    Det enda jag använder när det gäller ändtarmen är pentasasuppar och de funkar bra.
    Jag har inte fått någon tid för op eller återbesök ännu....

Kram på Er nu måste jag springa! / Nalla

• Hope1979

Hej allesamans!

Får ännu en crohnstarm vara med och lägga sig i diskussionerna? Jag fick problem med min mage för drygt två o ett halvt år sedan och det visade sig vara crohns.
    Jag har haft lite koll på den här tråden ett tag och det är så skönt att läsa saker som jag känner igen mig i (även om det är tråkigt att fler har problem) och av personer som förstår vad det är att ha en kass tarm. Läkare är ju lite som de är, och de kan ju lixom inte alltid förklara alla saker på sätt som en annan förstår (förresten tror jag inte de förstår eller ens vet allt). Ni har fått mig att förstå massa saker. Tack!

Jag har just sett att ni skriver om problem med hyn. Jag hade en hel del problem med acne i tonåren men med tiden så blev det bättre (bättre, inte bra). Ca ett halvår innan min tarm kassade ihop helt första gången återkom problemen med hyn rejält, så jag tror också det hör ihop med chronsen. En läkare skrev ut något som heter dalacin att smörja in med. Det hjälpte ganska bra faktiskt (om man använder det längre än tre månader som det står att man inte ska...).

Ha det gott! (så gott ni kan)

• Lällas

Hej alla

Hope79: Välkommen hit. Javisst, här får man många svar på sina frågor och funderingar och en underbar sammanhållning. Tycker om alla härinne och hoppas du ska trivas här.

Madde: Jag ringde och ska få prover på "ditt" bandage. Tack för tipset. Sjuksköterskan på Stomi avdelningen sa också att detta hände för ca 2 år sedan att en hel drös med dåliga bangage kom från SenSura så hon misstänkte att det var nåt sånt. Hon tyckte att jag skulle reklamera detta på Apoteket. Ska göra det!

Nalla: Vad hette salvan och hur/när använder du den? Och hur fick du tag i den. Jag vill också ha! Ska vara ännu mer noggrann hädanefter med att va torr innan. Jo, kan du sova på annat sätt än på rygg? typ på sidan eller så`? Jag vågar inte för jag är så rädd för läckage så jag sover på rygg hela tiden.. Läääängtar tills efter operationen och då ska jag till och med sova på mage igen.. Läängtar. Har du stort saltbehov efter du blev av med tjocktarmen? Jag har det och sitter och stoppar i mig salta pinnr ganska ofta. Och så får jag dricka mycket vätska så jag får ju springa och kissa ofta också..

JajjaB: Trist att du fortfarande mår kasst. Hjälper inte kortisonet? Visst är det prenisolon du tar? Åh, tycker stackars! När har du tid hos doktorn nästa gång?

Lindis: Hej, kul att se dig igen, även om det är tråkiga omständigheter. Lycka till hos doktorn.,

Madde: Känner nog också igen dig från Maddepladder.. He he.. Kul att se dig här inne...

68:an: Tror jag förstår dig. Jag var lite likadan innan jag gav mig ut på min Quest.. Jag tog mitt pick och pack och var ute och reste i 6 års tid själv. Då lärde jag känna mig själv och har blitt en mycket tryggare person i mig själv efter det. Hoppas du känner att du kan prata ut här inne iaf.

Nio: Du är så hjärtligt välkommen att prata på om allt som händer. Vi lyssnar gärna. Stor kram.

Calylite: Hur länge är det kvar nu?

Lone Star State: Tack för tipsen igår.. Har ringt och fixat allt idag.

Jo, mina vänner, idag har jag hämtat ut nya bandage och hoppas det kanske kan vara lite kvalitet i dessa SenSura bandage. Håll tummarna. Idag har jag slutat tidigt och imorgon är jag sjukskriven eftersom jag bara jobbar 75% nu och det är jätteskönt. Känns som jag aldrig vill tillbaka till 100% igen.. Har varit trött på sistonde, mycket för att jag sover oroligt med dessa dåliga stomipåsar eftersom jag vaknar hela tiden och kollar om jag haft läckage. Ser fram emot en lugn helg hemma. Min sambo ska köra 100 mil uppåt i landet och hjälpa min syster och hennes kille att flytta ner, så det blir totalt 200 mil för han ihelgen. Jag får inte plats i bilen.. synd va? ha ha.. Ska vara hemma och kolla på film..

Ni är underbara, så är det bara! Kram Anna

• Nio

Madde, Claylite och Hope:

Minsann, det verkar ju onekligen finnas samband mellan Crohns och sämre hy då! Jag ska googla och se vad jag hittar. :)

Lällas:
    Tack, kram på dig med. :) Hoppas du får en lugn och skön helg, passa på att se filmer som han inte vill se vetja. ;)

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7