• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nallatalla

Lällas,salvan jag använder heter Chiron hudsalva och den har jag fått utskriven av stomisköterskan,
    Jag använder den då jag är känslig runt själva stomin och huden blir lätt irriterad.
    När det gäller sovställning så kan jag ligga precis hur jag vill utan problem.
    Även om det funkar bra med min stomi så ser jag fram mot IRA op när den nu blir av.....
    Jag har också ett större saltbehov nu än innan op och det är för att vi som är utan tjocktarm behöver extra salt.
    Jag blev rekommenderad att salta extra på maten när jag äter.
    Hur lätt är det när jag alltid varit dålig på att just salta?
    Tycker du att det är svårt att dricka så mkt som vi ska?
    Jag har liiite svårt att få i mig all vätska men försöker då jag inte vill drabbas av vätskeförlust.
    Hoppas att dina nya påsar funkar som de ska!

Kram/ Nalla

• Lällas

Nalla: Tack för tipset. Ska ringa stomi sköterskan på Måndag, dom har ju stängt på Fredagar
    Men jag hoppas det ska bli bättre nu med nya bandaget.. Håll alla tummar. Och jag med, ser fram emot operation.. Hoppas att min tarm vill läka bara.

Nu ska jag göra nån mat..

Kramis / Anna

• Disa79

Hej tjejer (och killar), har inte skrivit på ett tag själv men läser (och det är inte lite att läsa) så ofta jag kan. Är på slutspurten inför bröllopet, klänningen har kommit ända från Kina och den passar som en smäck, man blir så himla glad. Magen håller sig lugn vilket är ett under, den brukar annars sätta igång så fort det blir lite stressigt (och det är det nu). Man vill ju inte spendera sin bröllopsdag på mulltoa (vi ska vara utomhus på landet så riktig toa finns ej att tillgå). Sen har bebisverkstaden satt igång även om det inte finns någon chans att det har tagit sig än så efter bröllopet kommer jag nog att hänga här och bombardera alla mammor med frågor. Läste att det var flera som hade fått sämre hy i samband med sjukdomen, känner igen mig i det, har ju UC men det kanske ger samma resultat i huden. Känner mig som en tonåring ibland även om det är några år sen man var det.
    Lindis: Hur gick det idag? Håller tummarna för att det inte var något allvarligt. Berätta så fort du vet något och vill dela med dig.
    Hoppas verkligen att alla som känner sig krassliga får bli bättre och att alla som mår bra får fortsätta med det. Om jag inte hinner in innan midsommar (400 pappersfjärilar som ska klippas och dekorera rislampor med) så får ni ha det underbart.
    Kramar /Fredrica

• Lindis41

hej alla...

trodde att jag skulle få bedövn spray de sa det när jag ringde och även då frågade jag om lugnande m de sa att det behövdes inte..skulle nog beh det

jo det gick väl ok beh nästan inte svälja ner slangen...m obehagligt va det kvälvningar fick jag som om jag skulle kräkas jag grinade massor det gjorde så ont i halsen o det gör det än tänker aldrig göra om detta det tog längre tid tyckte jag minst 10 min o de sa att det skulle ta 5 min...det va 2 läkare den ena fick ta över efter en stund.....de kontsterade iaf att ;vre mags'cken var irreterad och det e lika med magkatarr o den b;rjade jag redan k'nna av i heleg..han sa att s[ fort jag k'nner av det s[ ska jag ta min magkatarr medicin och ta den i 1 vecka i st;ten..

Vad kan jag g;ra f;r att bed;va sm'rtan i halsen g;r s[[ ont har tagit en ipren nu...sen 8 i morse har jag 'tit tv[ mackor o en banan e helt omotiverad att 'ta.....

• mallansprallan
    Nio: Jag har inte fått något svar på varför jag är så trött. Alla prover ser bra ut. Du är inte ensam med acne. Jag fick finnar för ca 3 år sedan. Hade aldrig finnar innan det. Det verkar gå i cykler om en månad ungefär. Men det följer inte min menscykel verkar det inte som. Den här månaden försvann finnarna när jag fick mens och nu två veckor senare kommer de tillbaka igen. Värst är det i pannan, det går inte att räkna dem än sen gång. Får även på övre delen av ryggen och på bröstet ibland när det vill sig riktigt illa. Jag har ju inte Chrons som dig utan UC. Vi verkar inte äta samma mediciner heller. Jag tar imurel och lexinor. Vet inte vad det beror på?! Jobbigt är det i alla fall.

Kram
  • Nio

Lindis:

Glass borde kyla ned och dämpa svullnader en aning, men ta då ISGLASS främst, vanlig glass/mjölkprodukter kan ju lätt bilda mycket slem som kan kännas obehagligt och göra det jobbigt att svälja. Försök annars äta nåt snällt, som gröt eller filmjölk med banan i kanske.

Jag gjorde en gastroskopi (har jag för mig det var, var väldigt länge sedan, jag var runt 14-15 år) där jag skulle svälja en slang precis som du beskriver. Det var skitobehagligt och gjorde jätteont i halsen. Fick kväljningar när slangen skulle passera svalget precis. Efter att de matat ned hela slangen ned i tarmen och ska börja pumpa i kontrastvätska så upptäcker de att de tagit en för smal slang! Inte klokt! De halade upp hela slangen och började köra ned en tjockare. Skoja inte att jag var i upplösningstillstånd vid det laget! :(

• skytten64

Hej..alla
    Ser att några noterar detta med problem med typ acne-finnar..'Kan bara instämma själv tror jag att det är kopplat till sjukdomen crohn, jag har inte haft kortison på lite över 1år,min läkare påstod att det skulle ha att göra med detta. Vet själv att kortisonet påverkar huden,vilket stämmer men då mer att huden blir tunn känslig för sol osv.
    Min åsikt är nog att det har att göra med vår grundsjukdom..
    Men vi är vackra och goa trots lite finnar,,men varför ska de måste sätta sig på rumpan också*L*
    Kram

• tröttmor

nån skrev om asacol och hudproblem.jag fick soleksem när jag åt tabletter, så då fick jag suppar istället. blev bättre, men jag tar ju inte så stora doser så länge som många andra.

men hallå....vad är IRA?

• skytten64

Hej..tröttmor IRA=
    Kan vara irlänska armen*L*,,nej då om det har att göra med tarmar så är det
    Vad är IRA, Ileo rektal anastomos?
    Ileo rektal anastomos, IRA, är en direktkoppling av tunntarmen till övre delen av ändtarmen (rektum). Funktionen kontrolleras av patientens egna slutmuskler. Metoden ger som regel ett gott funktionellt resultat. De flesta patienter är nöjda med operationen, men metoden är inte helt fri från nackdelar. Även denna lösning är idag ett annat alternativ vid ulcerös colit och familjär polypos.

man har ju varit ssk du vet..så lite minns man ännu..
    Ha det bra
    Kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7