• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • jajjaB

Madde
    ja det låter smidigt med injektioner och skönt att slippa hålla reda på tabl. samt skona magen! bara fördelar skulle nog välja det oxå om jag fick välja...

nu ska jag ta mig en kopp kaffe mmmmmm
    det är ngt jag inte kan hålla mig ifrån... lääängtar efter kaffet när jag inte fått på hela dagen

• jajjaB

Madde
    ja det låter smidigt med injektioner och skönt att slippa hålla reda på tabl. samt skona magen! bara fördelar skulle nog välja det oxå om jag fick välja...

nu ska jag ta mig en kopp kaffe mmmmmm
    det är ngt jag inte kan hålla mig ifrån... lääängtar efter kaffet när jag inte fått på hela dagen

• jajjaB

oops, sorry, var lite för snabb på knappen
    hihi

• MaddeK81
    Jag ska gå och göra mig i ordning så jag hinner ner på stan, ska leta utklädning inför möhippa imorn! Tjejen som skulle ha fixat det ska inte va med och jag HOPPAS jag hittar nåt bra!!!
  • jajjaB

madde, ha de så kul på möhippan låter skoj

• skytten64

Hej alla kikar in en snabbis..oj vad det skrivs här..
    Ha en bra dag alla "tarmisar"*L*
    Kram

• Lällas

Hej på er.
    Jajja: Skönt att doktorn ringde. Förlåt för min okunnighet, men vad är B12 för nåt? Och varför får man brist på det? Jobbigt att börja med så mycket mediciner igen men det är värt att prova, Nu har kroppen åtminstonde 4 veckor att bli bättre, då kanske du slipper en till undersökning. Annars så kan det kanske vara värt att prova andra mediciner. Har din doktor pratat med dig om Imurel eller Remicade? Jag gick på kortison i över ett år, med höga doser och jag vill aldrig mer i hela livet käka kortison tabletter igen. Men då såg jag ständigt ut som en badboll i ansiktet plus att det faktist gjorde mer skada än nytta på mig.. Nu är jag lite nervös inför kortison klysman.. Är också lite nervös för vad doktorn ska säga idag. Jag är så van vid att jämt få negativa besked då dom börjar meningen med "tyvärr så..." eller "dessvärre så...". Nu stannar hjärtat bara jag ser på min display på mobilen att det är doktorn.. Håll mig i handen snälla?

Madde: Tack gulle du! jag hoppas också. Har provat ett bandage från nya kartongen idag så jag är lite nipprig.. he he.. kollar och känner hela tiden.. Fick också prover från Easyflex men det var JÄTTE stora påsar, måste ringa och be om mini eller midi.. För det måste vart Large eller XL jag fick.. Kunde andvänt dom som huvudbonad.. ha ha..

Nio: Håller med, visst kan det vara så för dig. JAg är också jättetrött, fast jag är "sovtrött" hela tiden. Somnar som en stock på kvällarna. Fast jag tror att min trötthet beror nu på att jag inte "slappnar av" på natten utan vaknar ofta och oroar mig för läckage. Hoppas det slutar nu om dessa bandage fungerar.

Kram på er.. /nervös Anna

• Lällas

Madde: Lycka till och ha en underbar kväll imorgon. Kram

Skytten: Kul att se dig här inne då och då.. Du är med oss

Kram igen.

• Billy och Jag

hej..oj vad ni skriver! Är det de trista vädret kanske?! Här ligger jag med en DRYG katt på axeln.. Hatar verkligen katter.. :P

Jag är INTE bättre.. Snarare sämre.. Suck.. Kan inte äta eller dricka och varje morgon är en mardröm Vi som ska på semester snart och min systers bröllopsfest!! Om mindre än 2 veckor.. :P känns som att det bara blir kattbajs av det.. :P

Funderar på att åka in till akuten i dag och få nån ny medecin eller diagnos.. Men jag VÄGRAr gå med på några slangar i halsen eller så... No way.. :P

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

Lällas,
    jag förstår din oro, men vi håller tummarna för positiva besked! det blir bra ska du se hör av dig så fort du vet!!
    B12 är en vitamin, och då är det alltså vitaminbrist man får. Väldigt vanligt för oss tarmisar och även om man är veggo, då oftast B12 finns i kött, ägg och andra proteinrika prod.
    Saken är att jag äter rätt mycket av den varan, nu när jag knappt vågar äta råkost som sallader m.m.
    men jag verkar inte ta upp det så bra, därav det låga prov- resultatet.
    vad härligt det lät med fjäderholmarna! var ni dit? jag och en kompis hade det nästan som tradition, innan vi skaffade barn, att åka dit och gå på utomhusteater ljuvligt!! och vid ngt tillfälle har vi oxå varit på skaldjursrökeriet.
    underbart väder idag för en utflykt! kram på dig, och du, du får gärna hålla mig i handen när doktorn ringer, jag är bara 2 mil bort

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7