• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nio
    itmorsan skrev 2007-06-15 08:31:16 följande:
    Hej alla!Jag har inte skrivit på ett tag, men jag läser varje dag. Jag har nu blivit remitterad från Kungälv till Sahlgrenska och skall göra en ny koloskopi om en månad, gjorde en på Kungälv i mars och det känns ju sådär att göra det igen så snart.Jag undrar bara om det är någon här som går på Sahlgrenska och har Anders Kilander som läkare. Är dem bra där? Jag är alltid lite orolig när jag skall till ett nytt ställe.Ha det gott allihopa!
    Jag går hos honom, men har bara varit där en gång hittills. Han var väldigt trevlig men kanske en liten aning virrig. Men han lyssnade på mig och gav mig ordentligt med tid att förklara hur jag mår och så. Innan honom gick jag hos Rolf Gillberg, som nu har flyttat till Halmstad (tror jag det var). Han var suverän, synd att han inte är kvar, men jag hyser gott hopp om Kilander också. :)
  • Nio

jajjaB:

Det är mycket möjligt att det är så, att det är det som gör att jag mår så himla dåligt just nu. Jag har ju pressat och pressat mig själv att orka med saker som jag tydligen inte orkar egentligen under en väldigt lång tid, så it was bound to happend känns det som. Har haft obehagliga föraningar av att "om jag inte få vila snart så kommer jag krasha", rätt länge, men det är ju svårt att få nåt gehör för såna känslor inom sjukvården, och svårt att lyssna på själv också.
    Och jag måste också komma till botten med tröttheten, den är ju roten till allt det här jobbiga. Det bästa vore om man kunde få veta vad den beror på och behandla det så jag har normal ork, men i andra hand hoppas jag på en deltidssjukskrivnng (på 25% eller så) så jag slipper slita med heltidsjobb när jag uppenbarligen inte klarar av det. :/

Jag har det du listar, fast Crohns då, UTOM följande: röda kinder som kan "blossa upp" av t.ex. stark mat och alkohol, "krypningar" i vaderna, migrän. Jag har rödflammig hy men den är konstant, enda tillfällena den blir värre är vid kyla och gråt.

• jajjaB

Hej igen! jag har sjukskrivit mig idag, är kass i magen och så behöver jag vila gick och la mig i sängen när sambon och tova åkt, men icke sa nicke, kunde inte somna, även att jag är så trött, men det är väl som du säger Madde, att det troligen är en psykisk trötthet. och det kan ju stämma in på mig, jag har haft en tuff tid och har fortfarande och det känns som ett ekorrhjul som bara snurrar och snurrar och jag kan inte ta mig ur det...

lällas, läkaren ringde för en stund sedan! alla prover såg bra ut, utom ett, B12 låg i "gråzonen" och därför bör vi ta ett nytt prov! sen hade han glömt att lägga in om prov på sköldkörteln, så det ska vi ta med. nu är det ju så att min ändtarm fortfarande är så illa däran att han vill nu att jag börjar med pred-supparna igen, + acetarsolsupparna och pred-tabl! My god! men okej, fine, vi testar det... läkaren ska gå på sem nu i fyra veckor och eftersom han vill göra en ny undersökning på mig så blir det inte förrän i slutet på juli! så nu är det bara att fortsätta med medicin som gäller, och hoppas att jag hinner bli bra så att jag slipper undersökningen sen

hur mår ni andra idag?

• jajjaB

Nio, jamenvisst, se där! då är det säkert så, oftast vet man innerst inne vad som är felet, bara att det inte når fram till hjärnan men vem känner vår kropp bäst om inte oss själva?

jag har oxå konstant rödflammig hud, men det blossar upp mer av värme, ansträngning och starkt kryddad mat och alkohol.
    min hy tål knappt solen längre, jag blir mer röd än brun. när jag var yngre så blev jag jättebrun! samt att jag inte tål solen på andra sätt: får huvudvärk, blir suddig i synen och dåsig. trivs bäst i skuggan därför är jag glad att det inte är stekhett just nu!

• MaddeK81

jajjaB (och alla andra): Angående psykiskt trötthet, när man är såååå trött men ändå på nåt vis uppe i varv så man inte kan komma till ro, så rekomenderar jag Attarax! Det är en lugnande och rogivande medicin som INTE är beroendeframkallande eller så. Den är från början framtagen för att ha en lugnande effekt på huden när man har stark klåda men har visat sig ha en rogivande effekt också. Jag tar den ibalnd när jag ska sova för jag behöver egentligen ingen sömntablett men jag behöver få komma till ro tillräckligt för att koppla bort tankarna och bara slappna av.

Har du lågt B12 så kan det defenitivt påverka dig så du känner dig trött!!! Jag får B12 injektioner och när det börjar bli dags för ny spruta så känner jag av det i förväg för jag blir trött och orkeslös och känner mig låg direkt. "Deppigheten" kommer nästan omgående när jag börjar känna mig sådär trött och då vet jag att det är dags för ny B12-injektion...

• MaddeK81
    jajjaB skrev 2007-06-15 11:42:15 följande:
    Nio, jamenvisst, se där! då är det säkert så, oftast vet man innerst inne vad som är felet, bara att det inte når fram till hjärnan men vem känner vår kropp bäst om inte oss själva?jag har oxå konstant rödflammig hud, men det blossar upp mer av värme, ansträngning och starkt kryddad mat och alkohol.min hy tål knappt solen längre, jag blir mer röd än brun. när jag var yngre så blev jag jättebrun! samt att jag inte tål solen på andra sätt: får huvudvärk, blir suddig i synen och dåsig. trivs bäst i skuggan därför är jag glad att det inte är stekhett just nu!
    Den påverkan du känner av solen låter som att du behöver få dig mer vätska, det är ju extra viktigt när det är varmt... Du kanske har sett det jag skrivit om Resorb? Det är enda sättet för mig att få i mig tillräckligt med vätska, vanligt vatten skulle jag aldrig "hinna" få i mig tillräckligt av. Skulle få dricka vatten ständigt!
  • Nio

Jag har aldrig kunnat vara i solen, blir röd som en kokt kräfta på nolltid. Köper alltid solkräm för barn eftersom det är mycket högre skyddsfaktor i dem. Jag är vit som ett lakan också och har lite röda pigment i håret, så jag är väl dubbelt känslig kan tänka.

Madde:
    Atarax? Det trodde jag man gav till de som fick raserianfall och panikångestattacker bara? :O

• jajjaB

hej madde!
    jag är en riktig vatten-slukare! så att få i mig vätska är inte problemet, jag tål inte solen helt enkelt. måttligt så klart, men ligger inte och pressar flera timmar längre!

tack för tipset om attarax, jag ska kolla det! fast på kvällarna har jag inga problem att somna, somnar som ett litet barn skulle kunna lägga mig redan när dottern lägger sig vid sju, men kämpar att vara vaken till nio-tio bara för det är så härligt med egen tid knäppt va?

jag hade 200 i b12 skalan, det låg i gråzonen, så det var igentligen ingen brist som läkaren sa, men vi ska göra ett test till. hur lågt låg du när du var dålig? är det pga sjukdomen du får dina injektioner?

• MaddeK81

Nio: Nej, nej absolut inte! Jag har jobbat som mentalskötare och om det va så livat så behövdes det starka grejer, Atarax är väldigt milt!

jajjaB: Ok, bra att du får i dig mycket vatten! Angående B12 så antar jag att det är sjukdomen som gör att jag har brist på det...? Jag hade inte kraftig brist utan låg i gråzonen jag med, vet inga värden men jag vet att det inte va kraftig brist i alla fall...

• jajjaB

Nio, du frågade förut om att bli dålig i magen i samband med kräftor och skaldjur. jag tänkte mest på om man är helveggo och börjar äta det så ska man räkna med att bli kass i kistan ett tag, det blev jag men även för vanliga människor (hehe) så kan man ju bli dålig i magen av skaldjur.

kommer du ihåg vad du låg på nu när de kollade ditt b12?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7