• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • tröttmor

tack
    vad är nackdelarna med den? svårt att hålla 'tätt' ??
    är colon kvar då, eller bortopererad?

• MaddeK81

Lällas: Trist att det blivit sån miss med bandagen men förhoppningsvis kanske det blir mindre läckage nu då!!! Angående sömn så sover jag på alla vis utom på mage. När jag ligger på sidan så har jag en kudde mellan knäna och som stöd mot påsen. Jag trycker alltså inte kudden mot påsen (fast påsen tål rätt mycket tryck) men den finns där som lite stöd mot påsen. Jasså har du också läst maddepladderbloggen, jag undrar ibland vilka alla besökare är som inte ger sig till känna! :)

Nio: Det är vad jag tror i alla fall, jag tycker mina hudproblem förbättras och försämras i takt med hur tarmen mår. Just nu bra! :)

Natalla + Lällas: Jag har ju inte heller nån tjocktarm och jag HELLER i mig Resorb varje dag! Gör jag inte det så blir jag trött och får int i huvudet garanterat! Har ingen aning om vad Resorb kostar på apoteket för jag får det utskrivet av en dietist, vilket ni garanterat också kan få om ni vill. Man betalar då ca 200 kronor (tror det är 170 men inte säker) per månad och då får man precis så mycket man behöver på en månad, jag får tolv kartonger (med två rör i varje kartong, 10 tabletter/rör) men har inte använt upp allt. Behöver man näringsdrycker så täcks det också av den kostnaden, ca 200 kr/mån.

tröttmor: Jag svarade dig med en länk tidigare, jag länkar igen:

www.ilco.nu/public/dokument.php&parent01=4

Om man är opererad med IRA så är det tjocktarmen som fattas, inget annat. Har man en väl fungerande slutmuskel så har man INTE svårt att hålla täät, det mäter man med tryck innan man opereras för att se om man är en bra kandidat för IRA. I de allra flesta fall fungerar det bra men vissa personer med dålig slutmuskelfunktion kanske det inte passar så bra för. Har man haft stomi länge kan t.ex slutmuskeln få sämre funktion p.g.a. den inte behöver användas så mycket.

Jag hade IRA tidiagre och hade det inte varit för att min sjukdom blommade ut så fungerade det perfekt, jag va såååå nöjd! Kunde hålla mig utan problem!

• MaddeK81

Jag heller inte i mig Resorb utan häller...

På tal om det, är det bara jag som dricker Resorb regelbundet? Tänkte på felra stycken som skrivit att ni har ont i huvudet o.s.v. Jag får ont i huvudet direkt om jag slarvar med att dricka Resorb. Är rekomenderad att dricka ca 6 doser/dag när det är så här varmt...

• jajjaB

go kväll alla

tröttmor, om man vill ha snabba svar så kan man googla
    www.google.se , inte alltid "proffsen" är online

Lällas, kortinonet hjälper mig tills jag trappar ner och nu är jag "fast" på 10 mg... har bara tlf-tid inbokad m läkaren än så länge. då får jag även mina provsvar.
    håller tummarna för dig gumman, att dina nya stomipåsar ska fungera bättre!!

Nio, inget svar ännu om proverna, men jag har tlf-tid som jag väntar på. jag har länge varit trött, orkeslös för "det där lilla extra" du vet... men på sistone har jag varit ovanligt trött, redan på morgonen/fm! och när jag hämtar tova på dagis vid tre är jag så trött att jag skulle kunna somna direkt, samt att mitt närminne har blivit sämre, ibland blir jag bara sittande och får blackout, kommer inte ihåg vad jag nyss gjorde, om jag tex blev avbruten med ngt på jobbet... hemsk läskigt! hur mår du idag??

68an, ang finnar så har jag fått det nu i MASSOR, tror det är nya medicinen... innan har jag stundvis lidigt av finnar, men har haft rätt bra hy på sistone, även när tarmen varit kass... men nu, ni ska se mig, eller vänta... det ska ni inte! jag passar i en scary movie eller nåt

Hope, välkommen hit lilla crohntarm

Disa79, Grattis och lycka till på bröllopsdagen! Hoppas ni får fint väder

Madde, kul att du har provat acetarsol!!! jag har supparna de fungerar väl okej, men har fortfarande blod och slem i avföringen, har haft det nu sen början på mars... "suck"
    fick du finnar av medicinen? jag har fått det i massor, plus utslag på övriga kroppen, små små kvisslor liksom, helskumt
    hur mår du annars??

kramar/Jajja

• Lällas

Madde: Tack för det tipset. Ska ringa min dietist imorgon och fråga efter recept på Resorb. Gu va man lär sig saker här inne. Nu ska jag springa och hjälpa våra kompisar att flytta men kikar in en sväng senare.. Den här tråden ÄR beroendeframkallande..
    Ska också försöka sova på sidan inatt och lyxa till det
    Kram..

• Lällas

JajjaB: Jag fastnade också på 10-15 mg prednisolon sen började eländet igen.. Blev så besviken varje gång. Jag förlorade så mycket blod att mitt blodvärde sjönk i botten. Har dom kollat ditt blodvärde? För jag var också jätte jätte trött och hade bara 62 i blodvärde när man ska ha 120-150. Så det blev blodtranfusion och inläggning på sjukhus när det upptäcktes. Be att dom kollar det. När får du provsvaren? Håller tummarna för dig ska du veta! Stor kram

• jajjaB

Lällas, vad du/ni hjälper till att flytta, kanske ni ska öppna flyttfirma?
    lyxa till det i natt och sov på sidan du, jag hade en tid då jag var nyopererad i mina käkleder och inte kunde ligga annat än på rygg, det var hemskt!! är en sido-sovare kram

• MaddeK81

jajjaB: Jag kan inte minnas att jag fick några biverkningar av Acetarsol, funkade perfekt när jag använde dom, hade också suppar. Just nu mår jag väldigt bra känns det som, tackar som frågar! :) Har vart sååå dålig så länge känns det som så nu när jag bara mår bättre och bättre har jag fått en riktig glädjekick! Man blir ju lätt lite deppig emellanåt annars.

Måste säga att även om jag helst av allt skulle vilja kunna leva utan stomi så har jag insett att jag förmodligen inte kan det, få ett bra liv utan stomi. Självklart är det positivt för alla er som har chans till att slippa stomi men jag känner mig nu helnöjd med min! Eller ja, HELNÖJD är man väl aldrig med nåt men ni fattar vad jag menar. :) Jag börjar få mer och mer innehåll i mitt liv igen och det är guld värt.

Håller alla tummar jag har för alla er som inte mår bra just nu att ni ska hitta lösningar och få hjälp som passar er så ni också får må bra igen!

• MaddeK81

Lällas och jajjaB: Jag är en MAGSOVARE! Förstå vad jobbigt det va i början med stomin att inte kunna sova på mage, det va asjobbigt att komma til ro och somna när jag inte fick ligga på mage! Nu har jag vant mig vid att sova på andra sätt men jag saknar det fortfarande!

• jajjaB

hihi, vad många olika sätt man gillar att sova på! har aldrig gillat att sova på mage, får ingen luft...

lällas, jag får svaren när min läkare ringer, han ringde idag men jag kunde inte prata då så han lovade att återkomma senare, men det har han inte gjort... jag hade bra hb senast, för några veckor sedan: 127 gooood

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7