• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Tessi81

Hallå kompisarna!!!

Tittar bara in snabbt idag igen.

På tal om pratet med hudproblem, så har jag väldigt torr hy/hud. Ibland kan jag se ut som fiskfjäll nästan på smalbenen. Har frågat min läkare om det har nåt samband med sjukdommen/medicinerna, men han trodde inte det, fast jag är helt övertygad. Nån mer som är så torr? Fast acne har jag klarat mig ifrån tack o lov...

Kram på er alla!

• Fru U

Tessi, det du beskriver låter som mitt. Jag har mjälleksem

Jag har alltid haft acneproblem (för bölder på mindre roliga ställen om vi säger så) men har alltid trott att det är nåt ärftligt. Har samma besvär oavsett med eller utan mediciner

Live and let live
  • Nio

jajjaB:

Det låter misstänkt likt vad jag upplever, fast jag har ju huvudvärk, yrsel och hjärtklappning utöver det. Dessa symptom är inget du upplever också? Jag har visserligen inte blackouts men jag kan få en sån där otäck känsla av att jag är mitt mellan sovande och vaket tillstånd, fast jag sitter och pratar med nån, mycket otäckt.

Vi verkar vara många med hudproblem, ingen som hört att det skulle kunna ha med tarmsjukdom att göra?

• Zafon

Halloj,
    mycket kort angående att sova med påse.
    Jag sov på mage när jag hade stomi genom att kupa handen som ett skydd runt själva stomin. Detta var ju mest under insomnandet. I början kändes det lite konstigt men sedan blev det som vanligt.

Hälsningar
    Zafon

• Fru U

Numera sover jag på rygg eller sidan, det är för obekvämt att sova på stomin (jag har en i sammanhanget ganska lång stomi så den blir klämd mot ringen på plattan då)

Live and let live
  • jajjaB

jag har ofta torr hud, benen är värst, ansiktet var riktigt illa tidigare, men blev bättre med en mirakel-kräm
    har länge haft torrheten och är helt övertygad att det har med magen att göra, eller som jag tror ALLT har ett samband i kroppen. tarmen är sjuk, och där sitter den största delen av vårat immunförsvar, vilket så klart gör oss dåliga över lag...
    psoriasis kan ju vara kopplat till tarmsjukdomen, så även andra hudproblem tror jag.
    mina problem lite kortfattat:
    -UC
    -ledvärk, RA?
    -torr hy och finnar emellanåt
    -röda kinder som kan "blossa upp" av tex stark mat och alkohol
    -"krypningar" i vaderna
    -huvudvärk, migrän

ngn som känner igen sig?

• jajjaB

kanske ska lägga till 2 saker till på listan:
    -trötthet, orkeslöshet
    -depressioner, nedstämdhet

Nio,
    ja vi har liknande symptom... yrsel har jag bara kännt av vid något enstaka tillfälle. du är nog mer illa däran. jag tänker direkt på "panikångerst" när jag läser att du har hjärtklappning oxå. jag hade problem med det vid ett tillfälle för ca 5-6 år sedan, det var läskigt. om jag får vara lite hobby-läkare så tror jag nog mer att du kan lida av någon sorts utmattningssyndrom, helt enkelt så har du gått in i väggen! kan det vara så????vad tror du själv? du berättade att du skulle få remiss till psykolog, hoppas det blir så oxå... jag har en hel del neg erfarenhet av att inte få den hjälpen via landstinget... kram

• itmorsan

Hej alla!

Jag har inte skrivit på ett tag, men jag läser varje dag.
    Jag har nu blivit remitterad från Kungälv till Sahlgrenska och skall göra en ny koloskopi om en månad, gjorde en på Kungälv i mars och det känns ju sådär att göra det igen så snart.

Jag undrar bara om det är någon här som går på Sahlgrenska och har Anders Kilander som läkare. Är dem bra där? Jag är alltid lite orolig när jag skall till ett nytt ställe.

Ha det gott allihopa!

• Lällas

Hej på er.
    Är ledig idag och sov ända till klockan 09.30 och det var så skönt. Fast jag vågade inte sova på sidan för jag hade bandage från gamla kartonge. Ska öppna nya kartongen idag och är himla förväntasfull. Ska sova på sidan inatt. Så håll tummarna.

Idag ska min nya doktor ringa också. För att prata om ny behandling för min irriterade ändtarm.. Jag tycker ju själv om Pentasa supparna men har fått förklarat för mig att dom verkar bara nere mot öppningen, där man satt suppen. Jag behöver klysma eller nåt så att hela stumpen kan behandlas. Håll tummarna att min tarm frisknar på sig så jag får en operation till höst.

JajjaB: Har doktorn ringt än? Jag känner igen mig i många av dina symtom. Har huvudvärk, ledvärk, trötthet.. Men har ingen sjuk tjocktarm iallafall.. he he.. Man får va glad för det lilla.. hehe... Hoppas du får besked snart.

Itmorsan: Inte kul med en till koloskopi. Sa dom varför?

Nu ska jag snart möta min kompis och åka till Fjäderholmarna och äta lunch på rökeriet.. Så ha en härlig dag allihopa.

Kramis Anna

• MaddeK81

jajjaB och Nio: Jag tycker det låter som att kroppen och psyket är övertrött. Jag kände precis som ni ibland efter att jag hade opererats första gången. Lång historia och mycket att förklara egentligen men i alla fall så hade jag en helvetisk tid på sjukhuset och blev psykiskt stressad. Det gick inte över på lång tid efter att jag kom hem så jag fick ingen vila, varken psykiskt eller fysiskt. Jag kände precis så som ni beskrivit plus att jag fick flimmer för ögonen och synbortfall. Läkaren förklarade det som att jag var totalt övertrött och fick migränliknande symptom, fast oftast utan huvudvärken, jag fick bara synbortfallet som kan komma av migrän...

Lällas: Håller tummarna att bandagen ska fungera bättre nu och för att tarmen din ska bli i bättre skick!!!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7