• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MaddeK81

På Fass står det att det används vid ångest och oro så visst kanske det kan hjälpa vid panikångest och så med men jag använder det i alla fall för at bara komma till ro och få vila när psyket är uppe i varv. Det kan väl jämföras med oro kanske...

• Nio
    jajjaB skrev 2007-06-15 12:01:50 följande:
    Nio, du frågade förut om att bli dålig i magen i samband med kräftor och skaldjur. jag tänkte mest på om man är helveggo och börjar äta det så ska man räkna med att bli kass i kistan ett tag, det blev jag men även för vanliga människor (hehe) så kan man ju bli dålig i magen av skaldjur.kommer du ihåg vad du låg på nu när de kollade ditt b12?
    Jaha, okej. Nä, som sagt, äter ju fågel ibland men har å andra sidan aldrig ätit skaldjur. :O

Nej, jag vet inte, fick bara veta att det låg högt, som det ska när man tar tillskott tydligen. Så nån brist har jag i varje fall inte. :)
  • jajjaB

madde, ja visst har det med sjukdomen alla ggr att göra, de brukar ju säga att vi med tarmsjukdomar inte tar upp vitaminer o mineraler på lika bra sätt som friska tarmar.
    så man får alltså injektioner redan i gråzonen? jag trodde det var vid svår brist! intressant att veta...
    hur mår du annars? jobbar du inte alls nu? är du utbildad mentalskötare?

• itmorsan

Lällas: Jag har ingen aning om varför jag skall göra en koloskopi till. Men jag antar att det är för att det är en ny läkare som antagligen vill göra en egen bedömning.
    En sköterska ringde förut för att fråga hur jag mådde. Tydligen skall jag ingå i en studie för en ny medicin om jag uppfyller vissa kriterier. Medicinen har precis blivit godkänd i Europa. Jag kommer inte ihåg vad den hette, det var lite rörigt när hon ringde, jag hade barnen springande runt benen och en hund som var på lekhumör. Jag skall fråga mer nästa vecka när hon ringer igen.

Nio: Det var skönt att höra att han verkar bra. Huvudsaken är att dem tar sig tid så man inte känner sig förbisprungen.

• Nio

Madde:
    Okej, då vet jag.

Förresten, kom att tänka på en sak till hörni - hur är det med era naglar? Jag har väldigt dålig kvalitet på mina, de "skivar" sig alltid och är svaga och inte vidare hårda. Det är ju ofta ett tecken på vitaminbrist men vi som pumpas fulla med tillskott borde väl inte ha det? Tänkte om det är detsamma som med huden, att naglarna kanske inte heller växer som de ska eftersom kroppen är sjuk...

• jajjaB

Nio, just det ja du tar tillskott, bra! det gör inte jag för tillfället, för att skona magen... men nu blir det väl dags igen då. hur mår du idag?

• Nio

itmorsan:

Det tycker jag med. Lycka till. :)

• Nio

jajjaB:

Jämna plågor. ;) Ingen förändring direkt. Det dumma är, att nu när jag bara är hemma så blir det ju att man blir jättegottsugen och går och äter sött hela tiden, vilket gör det svårare att somna sen! :( Jag har alltid haft svårt att låta bli sötsaker, usch.

• jajjaB

Nio,
    ja sötsaker är djävulens påfund
    själv försöker jag låta bli, har jag inget hemma går det ju så klart bra! men har jag ngt i skafferiet så får jag kämpa emot... just nu står det en tårta orörd i kylen so mska ätas imorgon (min sambo har fyllt år i veckan) och jag glor på den med stora ögon varje gång jag öppnar kylen... *suck*
    naglarna har jag inga problem med, har aldrig haft, de växer så det knakar och är tjocka och kraftiga, men det är nog till viss del genetiskt, min mamma har likdana naglar och så även min mormor

• MaddeK81

jajjaB:

Hehe, injektioner får jag för att jag tycker det är smidigt att få e injetion varannan månad istället för att poppa piller varje dag. Har en kompis som är sjuksköterska så det är enkelt att få en injetion från henne. Annars BEHÖVER jag egentligen bara ta tabletter. Annars mår jag rätt bra nu tycker jag, bättre än på länge i alla fall! Jag har varit sjukskriven sen min första operation 2004. Har påbörjat arbetsträning och annat några gånger men alltid fått avbryta för att jag har blivit försämrad i sjukdomen direkt. Jag fick ju reda på min rätta diagnos för bara en tid sedan och har inte fått rätt medicinering o.s.v. förrän nu. Ska på möte med FK och Arbetsförmedlingen den 19:e angående arbetsträning och jag har hittat en arbetsplats som tar emot mig och som jag tror kommer va perfekt för mig att va på så förmodligen kommer jag igång med abetsträning rätt så snart och jag lääängtar!!! Stora delar av den tid jag har varit sjukskriven har jag ju varit så sjuk så det inte har vart att fundera på att jobba ens men nu längtar jag efter att komma ut i verkligheten igen! Angående min utbildning så är inte den komplett. Jag gick Omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri på gymnasiet men va så otroligt trött och halvdeppig under de åren så jag orkade inte fullfölja allting, har en hel del IG:n i betyget. Antagligen låg sjukdomen och lurade och väntade på att bryta ut under de åren. Hann dock jobba som mentalskötare en hel del innan jag blev sjuk så jag hann arbeta mig upp till att ha en skaplig sjukpenning nu...

Lååångt svar...

Nio: Vet inte det där om naglarna, tänker som du att det borde ha med vitaminbrist att göra men så är det ju inte i ditt fall... Don't know!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7