• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-04-19 22:35:44 följande:

om jag säger 4,9 avslöjar jag hur gammal jag är.... men det ser ni på min presentation ocksåOm ni har föräldrapeng går det jättebra att ha barn när man pluggar annars är AT mkt bra tid att få barn på. Där flyttas man ändå mellan kliniker och ett par uppehåll spelar ingen roll och man har barnskaffandet klart när man börjar ST plus att ingen på klinkerna bryr sig om AT läkare jobbar deltid. Kirurger "får" däremot inte jobba deltid....
    Jag har nog tänkt så också. Att det är bra att inte ha det värsta barnafödandet framför sig när man börjar ST, men vi får se. Det är ju inte alls säkert att det går så lätt att få barn.
  • Auris

Erik: Jag såg först nu att du läser t10 i Umeå. Då passerar du ju oss på öron.

• Algots Pappa

Åsa: Det stämmer. Jag just avslutat mina 3 veckor där. Oj vilken trevlig klinik!! Faktiskt så att man skulle kunna tänka sig ÖNH i framtiden eller åtminstonde få prova på ett vik där efter julen!
    Rolig specialitet eftersom man får träffa hela åldersspektrat på pat.

Hade Torbjörn Holmlund som handledare på kandidatmottagningen och han var ju suverän!

• Auris

Vad kul att du trivdes. Jag håller med om att det är en trevlig klinik och en trevlig specialitet. Tobbe är suverän som kollega också.

• Algots Pappa

Och väl inne på ämnet skulle det vara trevligta att höra vad ni övriga tycker om olika specialiteter:

Vilka läkare är trevligast rent generellt?

Något som jag tycker kan vara nog så viktigt vad gäller vart man hamnar sedan är att stämningen och attityden är god och kollegorna trevliga och ödmjuka (i motsats till raljerande och överlägsna)

??

• SysterHedvig

Algots pappa - oj det är förstås omöjligt att generalisera, men so far har jag tyckt sämst om stämningen på kardiologen här i Malmö och bäst om röntgen.

• Jalapeno

här kommer några grova generaliseringar : j ag gillar neurologer, ÖNH- folk för att de är lite intellektuella och konstintresserade. Inte bara golf och husbyggen på luncherna utan en del opera osv. Hud och rtg väljer ofta människor som har intensiva hobbys som tex musik med rtg innehåller en del folkskyggt folk också. invertesmedicinare är galna som står ut med deras jourer men de kan vara smarta trevliga människor men är ofta oerhört petiga.  Störts variation finns på vårdcentraler och psyk. Värsta katastroferna men samtidigt några av dom bästa mest lyhörda smartasde mest empatiska doktorer jag mött.

• KickStart

Oj vad svårt Erik..Fundersam
    Min erfarenhet är att- grovt generaliserat- kirurger inte alltid är speciellt trevliga. Och inte heller speciellt bra på patient kontakt.
    ÖHN kan vara trevliga prickar även om några som jobbar här på "mitt" sjukhus är riktiga kufar.
    Psykiatriker är jag själv smått rädd för. Så rädd att de ska sätta diagnos men än har de inte lyckats med det. *muhahhahaaaaha*
    Fast de är sympatiska.
    Urologer- här är det mest manliga sådana. Och de är väldigt speciella men trevliga.
    Så har vi ju de allra trevligaste
    "Gyn.ob"
    Mer sympatiska prickar får man leta efter

Nej usch nu får jag nog en och annan kollega i fotknölarna..

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Jalapeno

åh, jag hade precis tänkt glädja er alla med riktigt pinsamma, bitvis underbara urologskämt från dr Tryggs hemsida på www.trygg.se men den verkar liggare nere, "under konstriktion"

• KickStart

Näe vad synd Tyra
    Jag behöver muntras upp

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2